InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Veilig en vertrouwd vakantie boeken op internet

Veilig en vertrouwd vakantie boeken op internet

Eindelijk, na lang sparen en ernaar uitkijken is het zo ver, je gaat een vakantie boeken! Na het uitzoeken van een leuke vakantie vul je je gegevens in, maakt het geld over en gaat de dagen aftellen tot het zover is. Tot zo ver ging alles goed, tot je op de plek van bestemming aankomt waar blijkt dat je geboekte vakantiehuis wel erg goed verstopt is waarna je tot de grote schrik komt dat het geboekte vakantiehuis helemaal niet bestaat en de reisorganisatie niet meer te bereiken is.... Opgelicht! De combinatie van keuzemogelijkheden en gemak maakt dat steeds meer Nederlanders hun vakantie online boeken. Het online boeken heeft in de afgelopen 10 jaar een belangrijke plaats ingenomen in de vakantiewereld. Het gaat bij het boeken van een vakantie vaak om grote bedragen waarbij enkele duizenden euro's niet uitzonderlijk is. Logisch dat ook oplichters hier brood in zien en je dus altijd op je hoede moet zijn. Helaas zijn er jaarlijks vele Nederlanders die opgelicht worden bij het boeken van een vakantie.

Om het risico van oplichting tijdens het boeken van een vakantie tot een minimum te beperken en zo van een vakantie de mooiste tijd van het jaar te maken volgen er hier een aantal tips waar je het beste op kunt letten bij het boeken van een vakantie.

Tip 1: ANVR

De ANVR, Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen heeft een internet gedragscode opgesteld om de consument bij het boeken van een vakantie te beschermen. Reisorganisaties die aan deze code voldoen mogen een ANVR logo op hun website plaatsen. Om er zeker van te zijn dat de aanbieder dit logo terecht plaatst dien je dit altijd te verifiëren op de website van de ANVR zelf waar deze mogelijkheid er is, www.anvr.nl.

Tip 2: SGR

De SGR, stichting Garantiefonds Reisgelden staat garant voor de door u geboekte reis in het geval de reisorganisator in financiële moeilijkheden komt. Niet alle reisorganisaties zijn lid van de SGR, alleen de leden mogen het SGR logo dragen. Ook de leden van deze organisatie zijn op de website te verifiëren. www.sgr.nl.

Tip 3: Calamiteitenfonds

Stel u bent op vakantie en er gebeurt een natuurramp of er vinden bijvoorbeeld ernstige ongeregeldheden plaats. Het Calamiteitenfonds zorgt ervoor dat de extra kosten die ontstaan door aanpassingen aan uw reisschema en de niet genoten reisdagen (de dagen dat je gedwongen eerder je vakantie moest afbreken) worden vergoed. Ook dit is met een logo op de website door de reisaanbieder aan te geven. De deelnemers van dit fonds zijn te verifiëren op de website van het Calamiteitenfonds www.calamiteitenfonds.nl.

Tip 4: Recensies bekijken

Een reisorganisatie die niet bij de bovenstaande organisaties is aangesloten hoeft niet per definitie slecht te zijn. Integendeel, een reisorganisatie dat niet hierbij is aangesloten kan misschien wel een uitstekende service en leuke hotels hebben. Omdat de informatie op de website van de aanbieder objectief kan zijn is het verstandig om recensies te bekijken van andere reizigers. Bekende en betrouwbare recensie websites zijn die van Zoover en Cheqqer. Let er bij deze sites dan vooral op het aantal recensies dat de aanbieders gekregen hebben. Een aanbieder kan misschien bij 1 recensie goed scoren maar dit is natuurlijk niet representatief tegenover een aanbieder die met 10 recensies een 8,9 als eindcijfer heeft.

Tip 5: Kamer van Koophandel

Je kunt bij de kamer van Koophandel bekijken of het bedrijf ook daadwerkelijk geregistreerd staat en hoe lang ze al actief zijn. Veel mensen met slechte bedoelingen nemen niet de moeite om zich hierbij te laten registreren.

Tip 6: Direct bij de aanbieder

Als je alleen een los onderdeel van je vakantie wil boeken zoals een hotel of vliegtuigticket en je vertrouwd de website nog steeds niet dan kun je het beste direct bij de aanbieder boeken. In sommige gevallen is dit zelfs veel goedkoper aangezien het hotel geen kosten hoeft af te dragen aan de tussenpersoon. Voor een overzicht van directe links naar verschillende grote aanbieders kun je bijvoorbeeld kijken op www.vakantiebouwer.nl
© 2010 - 2019 Stijnw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verzekeren en het ANVRVerzekeren en het ANVRVerzekeren en op vakantie gaan in 2018 en 2019 betekent vaak ook bijverzekeren. Denk aan het Algemeen Nederlands Verbond…
Veilig vakantie boeken via het internetVeilig vakantie boeken via het internetOp het internet zijn duizenden zo niet tienduizenden vakanties te vinden en te boeken. Maar niet al die aanbieders zijn…
Reisverzekering & calamiteiten: calamiteitenfondsReisverzekering & calamiteiten: calamiteitenfondsUw vakantieplezier kan behoorlijk worden verpest door een burgeroorlog of natuurramp. Voor dit soort onvoorziene gebeurt…
Calamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlustenCalamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlustenReizigers die een vakantie hebben geboekt naar een land waar een dierziekte zoals de varkensgriep ernstig om zich heen g…
Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Via het internet kunt u redelijk eenvoudig een vakantie boeken, maar u krijgt mogelijk niet alle antwoorden op vragen wa…
Bronnen en referenties
  • www.anvr.nl www.kvk.nl www.calamiteitenfonds.nl www.sgr.nl www.vakantiebouwer.nl

Reageer op het artikel "Veilig en vertrouwd vakantie boeken op internet"

Reactie

Reinier, 26-04-2016 19:56 #1
Paketverzekering geboekt bij alltours. Ze vermelden er alleen niet bij dat er nog 200,-- kosten voor ruimbagage bijkomt. Zij geven aan dat de consument dit zelf moet uitzoeken. Volgens mij is het andersom dat de verkoper de klant juist moet informeren. Dat doen ze pas NADAT je geboekt hebt. Wil je dan nog annuleren dan moet je 25% betalen. Inmiddels rechtsbijstand ingeschakeld.

Pas dus op bij boekingen bij Alltours.

Infoteur: Stijnw
Gepubliceerd: 09-02-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!