InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Reisverzekering & calamiteiten: calamiteitenfonds

Reisverzekering & calamiteiten: calamiteitenfonds

Reisverzekering & calamiteiten: calamiteitenfonds Uw vakantieplezier kan behoorlijk worden verpest door een burgeroorlog of natuurramp. Voor dit soort onvoorziene gebeurtenissen is het calamiteitenfonds in het leven geroepen.

Reisverzekering en annuleringsverzekering

De meeste mensen die op vakantie gaan, hebben een reis- en annuleringsverzekering afgesloten. Een reisverzekering dekt de kosten die het gevolg zijn van onverwachte gebeurtenissen, zoals geneeskundige kosten bij ziekte of het verlies van eigendommen. Een annuleringsverzekering dekt onder andere de repatriëringskosten die optreden bij een sterfgeval of ziekte in de familie.

Calimiteiten op vakantie

Maar een vakantie kan om andere redenen vroegtijdig worden afgebroken, bijvoorbeeld door een burgeroorlog of natuurramp. Hoe komt u terug naar Nederland, bij wie kunt u de kosten verhalen voor het deel van de vakantie dat u niet hebt genoten?

Calamiteitenfonds

Voor sommige financiële schades kunt u een beroep doen op het calamiteitenfonds. Het Calamiteitenfonds is een fonds waarbij reisorganisaties en reisbureaus zich kunnen aansluiten. Bij uw boeking moet u een bijdrage van €2,50 betalen. Alleen dan kunt u aanspraken op het fonds als zich een calamiteit voordoet.

Vergoeding calamiteitenfonds

Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die zijn ontstaan. De fonds kan bij voortijdige afbreking van de reis een vergoeding geven voor de niet genoten reisdagen. Het fonds keert slechts de “aanpassingskosten” en niet genoten reisdagen uit.

Wat is een calamiteit?

Het is aan het Calamiteitenfonds om te bepalen welke gebeurtenis onder de definitie “calamiteit” valt. Het moet gaan om een gebeurtenis, zoals een natuurramp, in een toeristisch gebied.

Negatief reisadvies

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken gaf in het verleden een negatief reisadvies af. Tegenwoordig worden reizen naar een bepaalde bestemming afgeraden, maar de reisadviezen zijn niet bindend. Er hoeft dan niet direct sprake te zijn van een calamiteit.

Calamiteit claimen

U moet binnen een maand na thuiskomt uw claim indienen bij de reisorganisatie of het reisbureau. Alleen dan kunt in aanmerking komen voor vergoeding van de kosten. Als uw reisorganisatie niet meewerkt, kunt u zich ook rechtstreeks tot het Calamiteitenfonds wenden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Reisverzekering & calamiteiten: calamiteitenfonds"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 08-02-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!