InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Wandel met goed passend schoeisel

Wandel met goed passend schoeisel

We hebben allemaal schoenen aan onze voeten en we kopen jaarlijks nieuwe. Dus waarom een artikel over schoenen passen? Omdat veel mensen schoeisel kopen dat slecht past, of zich vooral laten leiden door een merk. Voor dagelijks schoeisel niet zon probleem. Het wordt wel een probleem als je met een al dan niet zware rugzak 5 of 6 uur moet wandelen over rotsbodem en je voeten steeds maar weer vol blaren zitten .

Waar op letten bij goed schoeisel?

Voordat u gaat passen vraagt u zich dan eerst af waar u de schoenen voor gaat gebruiken en wat voor type schoen u wilt. Ga naar een speciaalzaak die wel wat duurder zijn, maar u goed kunnen adviseren en kwalitatief goede spullen hebben. De verkopers zijn zelf vaak fanatieke outdoor sporters.

Voor bergwandelingen van een paar uurtjes over goed onderhouden paden voldoet een A schoen prima. Wilt u wat avontuurlijker de bergen in en wilt u bijvoorbeeld een huttentocht maken, kies dan voor een B of B/C schoen. Een C schoen is stijgijzer vriendelijk en heeft een vrij stugge zool. Stijgijzers zijn een metalen raamwerk voor onder de schoenen die aan de onderzijde bezet zijn met 10 of 12 punten (zie de foto). Stijgijzers gebruik je als je over sneeuwvelden of gletsjers wilt lopen of wanneer je wilt gaan ijsklimmen. D schoenen zijn zware, stijve stijgijzervaste schoenen die uitsluitend geschikt zijn voor alpien klimmen. Je zou kunnen stellen dat een A schoen gauw te licht is en dat een hoge B/C schoen een prima schoen voor algemeen gebruik is.

Waterdicht of niet?

Waar u ook op moet letten is, van welk materiaal de schoen is vervaardigd. Gaat u voor leer of kunststof? In beide gevallen kunt u verder nog kiezen uit waterdicht of niet. Waterdichte schoenen hebben natuurlijk als voordeel dat ze waterdicht zijn. Nadeel is, dat het membraan, dat de schoen waterdicht maakt (er zijn verschillende soorten en merken membranen. De bekendste is Goretex, die ook in kleding wordt gebruikt) dicht kan slaan door vuil, waardoor waterdamp moeilijker naar buiten kan treden. Je krijgt daardoor sneller zweetvoeten. Sowieso ademt een waterdichte schoen door het membraan minder dan een niet-waterdichte. Heb je snel zweetvoeten dan is een waterdichte schoen geen aanrader. Tenslotte: het membraan slijt door het vele buigen van de schoen. Op den duur zal het membraan daardoor gaan lekken, waardoor je toch natte voeten kunt krijgen.

passen

Laat u zich in ieder geval niet leiden door een bepaald merk. Iedere fabrikant werkt met leesten en voor ieder model wordt weer een nieuwe leest gemaakt. Het kan dus goed zijn dat een type schoen van een bepaalde fabrikant dit jaar goed zit, maar twee jaar later hetzelfde type ineens wat krapper of ruimer zit. Let daarom vooral op pasvorm: is de schoen niet te breed of smal en sluit de schoen goed om de voet. Speciaalzaken kunnen je voet opmeten. Niet alleen de maat, maar ook de breedte. Maak daar dus gebruik van.

Als je een schoen aanpast, schuif dan met je voet zo ver mogelijk naar voren, tot je tenen de voorkant raken. In de ruimte die overblijft aan de hielkant van je voet mag je er nog 1 vinger ruim tussen kunnen schuiven. Daarna schuif je je voet weer naar achter en strik je de veter dicht. Loop een paar meter en let dan goed op je hiel. Schuift je hiel naar boven of zit hij goed omsloten door de schoen? Schuift je hiel heen en weer dan is de schoen te ruim.
De betere speciaalzaak heeft, om schoenen te passen, de beschikking over een schuin aflopend stukje vloer. Hiermee simuleer je het bergafwaarts lopen. Als je hier overheen loopt en je voet schuift tegen de voorkant van de schoen aan, dan is de schoen te ruim of niet goed gestrikt.

Inlopen

Heb je uiteindelijk een keuze gemaakt, loop je nieuwe schoenen dan eerst goed in, alvorens ze in de bergen te gebruiken. Niet alleen de schoen wordt hiermee soepeler, maar hiermee wennen je voeten en je lichaam ook aan de nieuwe schoenen (let op: rugpijn, pijn in de bovenbenen of kuiten kunnen een gevolg zijn van nieuwe schoenen).
© 2011 - 2019 Demahu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wandel met goed passend schoeisel"

Infoteur: Demahu
Gepubliceerd: 03-02-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!