InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Verzekering: de reisverzekering

Verzekering: de reisverzekering

Verzekering: de reisverzekering Als u op reis gaat kunt u het beste een reisverzekering afsluiten. Er zijn een aantal verschillende reisverzekering. De bekendste is de doorlopende reisverzekering. Deze beschermt u onder andere tegen diefstal en verlies van spullen. Een andere veel gebruikte verzekering is de annuleringsverzekering. Deze is handig als de reis opeens toch niet doorgaat. Ook kunt u een verzekering afsluiten als u met de auto op reis gaat. Als u op reis gaat, dan hebt u een goede reisverzekering nodig. Dit is om eventuele schade die u oploopt te vergoeden. Dit kan zowel zijn in het geval dat u onderweg een ongeval krijgt, maar ook als bijvoorbeeld uw bagage wordt gestolen of als u een paspoort kwijtraakt. Verzekeraars bieden een groot aantal verzekeren aan. Daarbij wordt rekening gehouden met het gedrag van verschillende soorten groepen. Sommige mensen gaan bijvoorbeeld vaker op reis en daarom is een doorlopende reisverzekering goedkoper. Iemand die maar één of tweemaal per jaar op reis gaat is daar echter weer meer geld aan kwijt en daarom is zo'n soort verzekering misschien niet de beste optie voor hen.

Doorlopende Reisverzekering

Bij een Doorlopende Reisverzekering bent u het hele jaar door verzekert wanneer u op reis gaat. Onder deze verzekering vallen onder andere reisongevallen, verlies en diefstal van bagage, autopech en eventueel vervangend vervoer. De Doorlopende Reisverzekering is vooral aan te bevelen voor mensen die vaker dan één keer per jaar lang op vakantie gaan. Deze verzekering is vooral handig voor mensen die meer dan 21 dagen per jaar op vakantie gaan. Het is zowel mogelijk om deze verzekering af te sluiten voor individuen als voor gezinnen. In dat laatste geval is de premie uiteraard hoger.

Annuleringsverzekering

Ook is het mogelijk om een Annuleringsverzekering af te sluiten. U kunt zowel een Doorlopende Annuleringsverzekering als een Kortlopende Annuleringsverzekering afsluiten. In dat laatste geval gaat het meestal om één reis. Vaak is het bij reisbureaus ook mogelijk om direct een annuleringsverzekering af te sluiten wanneer u de reis boekt. Meestal worden er wel een aantal voorwaarden gesteld wanneer u een reis mag annuleren. In sommige gevallen mag dat alleen in het geval van het overlijden van een naast familielid. Soms is het wel nodig om zonder specifieke reden de reis te annuleren, maar u betaalt dan wel een hogere premie daarvoor.

Reisverzekering voor de auto

Als laatste is het ook mogelijk om een speciale verzekering af te sluiten wanneer u met uw auto op vakantie gaat. Deze autoverzekering heet bij de verschillende aanbieders verschillend, maar het komt er op neer dat u hulp krijgt en in veel gevallen een tijdelijke auto als u autopech krijgt. Onder andere de ANWB heeft een uitgebreid internationaal netwerk in 27 verschillende landen. Als u dan autopech krijgt kunt opbellen en is uw auto meestal binnen een uur bij de garage en krijgt u vanuit daar een nieuwe auto aangeleverd. Sommige gerenommeerde automerken hebben ook hun eigen hulplijnen war u mee kunt bellen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzekering: de reisverzekering"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!