InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Calamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlusten
nieuws uitgelicht

Calamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlusten

Calamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlusten Reizigers die een vakantie hebben geboekt naar een land waar een dierziekte zoals de varkensgriep ernstig om zich heen grijpt, kunnen niet terug vallen op het Calamiteitenfonds. De garantieregeling van het Calamiteitenfonds waarvoor reizigers altijd een klein bedrag extra betalen heeft namelijk alleen maar betrekking op natuurrampen en molest. Maar waar helpt het calamiteitenfonds dan wel precies bij?

Molest

Molest ontstaat in conflictsituaties zoals in een burgeroorlog, een opstand, binnenlandse onlusten, oproer of muiterij. Ook rellen of opstootjes vallen onder molest. Varkensgriep valt niet onder die dekking. Ook de uitbraak van andere ziekten zoals SARS, vogelpest of Ebola vallen niet onder het calamiteitenfonds.

Het Calamiteitenfonds

Het calamiteitenfonds wordt gebruikt als er ergens een natuurramp gebeurt of er onlusten uitbreken en mensen hun vakantieadres moeten verlaten, terug moeten vliegen of een aangepast reisprogramma krijgen aangeboden. Normaal gesproken betaalt het Calamiteitenfonds dan de extra kosten. Wie eerder terug naar huis moet, krijgt van de instelling een vergoeding voor de dagen de reis niet door is gegaan. Bovendien kan een zogenaamde dekkingsbeperking worden ingesteld door het Calamiteitenfonds. Dit kan bijvoorbeeld bij een naderende natuurramp als de uitbarsting van een vulkaan of het naderen van een orkaan. In dat geval kan een reis vanaf 30 dagen voor het vertrek worden geannuleerd, zonder dat daarvoor een cent hoeft te worden betaald.

Geen negatief advies of negatieve beperking

Omdat het fonds dus niet uitkeert bij zon ziekte geeft ze ook geen adviezen of beperkingen. Mensen krijgen bij reisbureaus en touroperators dus gewoon te horen dat er geen beperking is om te vertrekken. Dit betekent dat zonder kosten een al geboekte reis annuleren dus niet gaat. De beslissing ligt in dat geval bij de reizigers zelf. Wel gaan met het risico om ziek te worden of niet gaan en het geld kwijt zijn. Ook annuleringsverzekeringen of reisverzekeringen bieden in dat geval geen soelaas. In die verzekeringen is opgenomen dat de persoonlijke omstandigheden van iemand de aanleiding vormen om niet te gaan reizen. Externe factoren zoals een ziekte zijn daar dus niet in opgenomen.

ANVR en Ministerie van Buitenlandse Zaken: ook geen negatief reisadvies

Ook de ANVR geeft tot 28 april 2009 geen negatief reisadvies. Dat heeft er ook mee te maken dat de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) en het Ministerie van Buitenlandse Zaken en Volksgezondheid geen negatief reisadvies geven. Wel staat op de website van het Ministerie te lezen dat niet-essentiële reizen naar Mexico momenteel worden ontraden en dat reizen op eigen risico gebeurt. Volgens de ANVR kunnen reizen naar Mexico dus gewoon door gaan en is er geen reden voor paniek.

De uitweg, een omboekverzekering

Mensen die bij D-reizen een reis hebben geboekt en gebruik hebben gemaakt van de omboekverzekering van Unigarant hebben wel geluk. Met die verzekering kan de reis zonder kosten worden omgeboekt naar een ander land, waar het gevaar om varkensgriep te krijgen veel minder groot is. De omboekverzekering geldt wel alleen als iemand naar een gebied gaat waar kans op besmetting groot is.

Europeesche Verzekeringen en ASR Verzekeringen: gratis omboeken

Europeesche Verzekeringen en ASR Verzekeringen hebben inmiddels ook besloten om hun klanten die een reis naar Mexico hebben geboekt de mogelijkheid te bieden om gratis om te boeken. Zij moeten dan wel een annuleringsverzekering hebben lopen bij de Europeesche of ASR Verzekeringen. Bovendien geldt de regeling alleen zolang het negatieve reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken van kracht is.

Wet op Reisovereenkomst

Volgens ingewijden zou overigens de Wet op de Reisovereenkomst reizigers wel het recht geven om hun vakantie te annuleren als ze naar een gebied gaan waar varkensgriep heerst. In de wet staat dat (ernstige) omstandigheden die de boeker niet zijn aan te rekenen hen dit recht geven. Daarvoor zal de consument echter wel zijn uiterste best moeten doen, want touroperators zullen dit waarschijnlijk niet zonder slag of stoot toegeven. Een proefproces in deze zou klaarheid in deze wet kunnen geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Reisverzekering & calamiteiten: calamiteitenfondsReisverzekering & calamiteiten: calamiteitenfondsUw vakantieplezier kan behoorlijk worden verpest door een burgeroorlog of natuurramp. Voor dit soort onvoorziene gebeurt…
Je hebt vakantie geboekt, maar er is een negatief reisadviesJe hebt vakantie geboekt, maar er is een negatief reisadviesIn januari 2011 schreeuwde de bevolking in een aantal Arabische landen om hervormingen. Er werd gedemonstreerd met als h…
Verzekeren en het ANVRVerzekeren en het ANVRVerzekeren en op vakantie gaan in 2017 betekent vaak ook bijverzekeren. Denk aan het Algemeen Nederlands Verbond van Rei…
Negatieve reisadviezen 2011 - 2012: welke landen?Negatieve reisadviezen 2011 - 2012: welke landen?Negatieve reisadviezen: welke landen hebben nu in 2011-2012 een negatief reisadvies? En wat houdt een negatief reisadvie…
Bronnen en referenties
  • Reisrevue
  • Ministerie van Buitenlanse Zaken
  • ANVR
  • D-reizen
  • Unigarant

Reageer op het artikel "Calamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlusten"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-08-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Verzekeringen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!