InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > De Heaphy Track in Kahurangi National Park, Nieuw-Zeeland

De Heaphy Track in Kahurangi National Park, Nieuw-Zeeland

De Heaphy Track in Kahurangi National Park, Nieuw-Zeeland Nieuw-Zeeland beschikt over een enorm aantal wandelingen, zowel ééndaagse als meerdaagse. De populairste van deze wandelingen zijn de ‘Nine Great Walks’, die verspreid zijn over het hele land. Deze routes zijn over het algemeen te lopen in twee tot vier dagen en zijn duidelijk bewegwijzerd en goed onderhouden. Overnachten kan in hutten en vaak ook op campings. In het noordwestelijke deel van het Zuidereiland vind je de Heaphy Track, de langste van de Great Walks met 78,4 kilometer. Dit is goed te doen in vier dagen, maar de track loopt wel over een bergketen en beide uiteinden liggen met de auto 463 kilometer bij elkaar vandaan. Zorg dus van tevoren dat je goed vervoer regelt (er rijden bussen, maar houd er rekening mee dat je daarmee twee dagen onderweg bent als je bijvoorbeeld terug wilt naar Nelson). Veel mensen spreken met anderen af dat ze elkaars auto gebruiken om bij de start te komen en wisselen dan sleutels uit wanneer ze elkaar halverwege tegenkomen.
Legenda
A. Brown Hut (start track)
B. Perry Saddle Hut
C. James McKay Hut
D. Heaphy Hut
E. Kohaihai Shelter (einde track)

De Heaphy Track in vier dagen

Als je de track in vier dagen loopt, zoals standaard staat aangegeven in de brochure van de Department of Conservation (DOC), loop je de eerste dag 17,5 kilometer naar de Perry Saddle Hut. Vanaf daar is de tweede dag het langst, 24,2 kilometer naar de James Mackay Hut. De derde dag wandel je 20,5 kilometer naar de aan de kust gelegen Heaphy Hut. Vanaf daar is het nog 16,2 kilometer naar het einde van de wandeling. Als je de tweede dag te lang vindt, kun je eventueel een extra dag inlassen en nog overnachten in de Saxon Hut, waarmee je het stuk opdeelt in twee korte dagen van 12,4 en 11,8 kilometer.

Dag 1: van Brown Hut naar Perry Saddle Hut

De eerste dag klim je over de gehele afstand zo’n 700 meter naar Perry Saddle Hut. Onderweg kom je langs het hoogste deel van de wandeling. De klim valt erg mee, omdat deze geleidelijk is. Je loopt door het bos over een breed pad. Ooit is gekeken of daar een weg gebouwd kon worden, maar uiteindelijk is het dus een wandelroute geworden. Bij Aorere Shelter kun je op een heldere dag Mount Taranaki zien liggen op het Noordereiland. Op het hoogste punt van de wandeling, Flanagans Corner (915 meter), is een prachtig uitzichtpunt waar je uitkijkt over de groene heuvels van het nationale park.

Perry Saddle Hut

De hut ligt in een saddle, een ondiepe vallei tussen twee bergtoppen. Vanaf hier kijk je uit over de vallei waardoor je die dag naar boven geklommen bent. Aan de andere kant van de hut kijk je richting de hoogvlakte die je de volgende dag zult betreden. De hut zelf heeft 28 bedden, en je kunt er ook kamperen op het veldje naast de hut. ’s Nachts hoor je kiwi’s roepen, met een beetje geluk kun je ze zien als je op verkenningstocht gaat.

Dag 2: van Perry Saddle Hut naar James Mackay Hut

Dag twee is veel vlakker dan de eerste dag. Je steekt de hoogvlakte over om uiteindelijk uit te komen bij James Mackay Hut, die zich vlak voor de afdaling richting de westkust bevindt. Vanuit de hut loop je eerst door bossen om uiteindelijk uit te komen op de wijdse open vlakte Gouland Downs. Daar kom je langs de route de beroemde paal tegen waar wandelaars hun oude schoenen aan vastbinden. Een goede plek voor de lunch of gewoon een korte rustpauze is Gouland Downs Hut, midden op de vlakte. Je kunt hier uit de wind zitten en van het vrije uitzicht genieten. Vanaf daar is het nog 5,4 kilometer naar Saxon Hut, ook geschikt voor als je liever wat later luncht. Je vervolgt je route over de open vlaktes en tussen bemoste rotsblokken en lage bebossing, tot je uiteindelijk bij de overnachtingsplek aankomt.

James Mackay Hut

Deze hut bevindt zich vlak voor de afdaling naar de westkust, en bij mooi weer heb je vanuit hier uitzicht op de Tasmanzee en de monding van de Heaphy River, waar zich ook de volgende en laatste hut bevindt. De hut heeft wederom 28 bedden en beschikt over een camping. Hier moet je je tent opzetten op houten vlonders omdat de grond erg drassig is, dus het is verstandig om een tent mee te nemen die zonder haringen kan blijven staan. Het is met de touwen die beschikbaar zijn niet altijd mogelijk om een tent strak te spannen.

Dag 3: van James Mackay Hut naar Heaphy Hut

Deze derde dag is weer heel anders dan de vorige dag. Het draait nu puur om afdalen naar de westkust. Je loopt door bossen met veel mos, en komt naarmate je verder afdaalt steeds meer Nikau Palmbomen tegen, die vooral aan de kust groeien. Onderaan de berg, na 12,5 kilometer lopen, vind je de Lewis Hut. Deze ligt aan de Heaphy River, en is een geschikte plek om te lunchen. Waarschijnlijk wil je daarvoor binnen zitten, want er komen rond de rivier extreem veel sandflies voor. Deze bijtende vliegjes zorgen voor vervelende jeukende bultjes en komen veel voor aan de westkust (maar ook in de rest van het land). Vanaf de Lewis Hut volg je de rivier nog 8 kilometer naar de overnachtingsplek aan de kust, Heaphy Hut. Onderweg zie je steeds meer bijzondere bomen die typisch zijn voor de Nieuw-Zeelandse westkust.

Heaphy Hut

Deze hut bevindt zich aan het strand, naast de monding van de Heaphy River. Er zijn 32 bedden en er is een camping. Bedenk je wel goed of je hier wilt kamperen en dus buiten wilt overnachten, want ook hier komen extreem veel sandflies voor. De rivier is eventueel een goede plek om te vissen, zodat je ’s avonds kunt genieten van een vers gevangen maaltijd. De wijdse uitzichten en zonsondergang die je vanaf het strand kunt zien zijn zeker de moeite waard.

Dag 4: Van Heaphy Hut naar de Kohaihai riviermonding

De laatste dag is de kortste dag van de wandeling met 16,2 kilometer. Je volgt de kust en de wandeling is vrijwel vlak, op een kleine heuvel aan het einde na. Onderweg kom je Katipo Creek Shelter tegen, iets voor de helft van de afstand die je deze dag moet afleggen. Je kunt hier niet echt binnen zitten, maar hebt er wel wat picknicktafels om eventueel te lunchen. De uitzichten langs de routes zijn prachtig, langs de kust. Onderweg zie je veel van de Nikau palmbomen en andere begroeiing die typisch is voor dit gebied. Het doet wat denken aan regenwoud, een soort begroeiing die je ook aan de rest van de westkust veel tegenkomt. Vanaf Kohaihai Bluff, de laatste kleine klim, steek je de Kohaihai River over en vanaf daar is het nog maar een klein stukje naar de parkeerplaats aan het einde van de wandeling.
© 2017 Jessicalake, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Milford Track in Fiordland, Nieuw-ZeelandDe Milford Track in Fiordland, Nieuw-ZeelandIn Nieuw-Zeeland kun je prachtig wandelen, bijvoorbeeld op één van de negen Great Walks die het land rijk is. Dit zijn m…
De Routeburn Track in Fiordland, Nieuw-ZeelandDe Routeburn Track in Fiordland, Nieuw-ZeelandIn Nieuw-Zeeland kun je prachtig wandelen, en één van de mooiste gebieden van het land is Fiordland. Dit nationale park…
Reisverslag Nieuw-Zeeland: ZuidereilandReisverslag Nieuw-Zeeland: ZuidereilandMet de camper een maand lang door Nieuw-Zeeland, van Auckland op het Noordereiland tot Christchurch op het Zuidereiland.…
Nieuw-Zeeland, twee werelden in één landNieuw-Zeeland bestaat uit twee grote eilanden, die veel van elkaar verschillen. Het Noordereiland kenmerkt zich door haa…
Nieuw-Zeeland, het Noorder- en ZuidereilandNieuw-Zeeland, het Noorder- en ZuidereilandNieuw-Zeeland is een land in de Stille Zuidzee en bestaat uit twee grote eilanden en een paar kleinere. Het land is zeer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Martin Lopatka, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • Department of Conservation, http://www.doc.govt.nz/Documents/parks-and-recreation/tracks-and-walks/nelson-marlborough/heaphy-track-brochure.pdf, bezocht op 22-11-2017.

Reageer op het artikel "De Heaphy Track in Kahurangi National Park, Nieuw-Zeeland"

Infoteur: Jessicalake
Gepubliceerd: 23-11-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!