InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > De Routeburn Track in Fiordland, Nieuw-Zeeland

De Routeburn Track in Fiordland, Nieuw-Zeeland

De Routeburn Track in Fiordland, Nieuw-Zeeland In Nieuw-Zeeland kun je prachtig wandelen, en één van de mooiste gebieden van het land is Fiordland. Dit nationale park bevindt zich in het uiterste zuidwestelijke puntje van het Zuidereiland en bevat wel drie van de in totaal negen Great Walks die Nieuw-Zeeland rijk is. De Routeburn Track is de kortste van die drie meerdaagse wandelingen, met 32 kilometer. Je doet deze wandeling in 2-4 dagen. Het is geen rondwandeling, dus je heb vervoer nodig van en naar beide uiteinden (Glenorchy en The Divide). Als je de route loopt vanuit Glenorchy, kun je het beste vervoer regelen bij de DOC (Department of Conservation) in Queenstown. Zij kunnen ook eventuele bagage die niet mee gaat op de wandeling vervoeren naar Te Anau, zodat het daar op je ligt te wachten als je aan het eind van de wandeling aankomt.
Legenda
1. Dag 1: Glenorchy naar Routeburn Falls Hut
2. Dag 2: Routeburn Falls Hut naar Lake Mackenzie Hut
3. Dag 3: Lake Mackenzie Hut naar The Divide

De Routeburn Track in drie dagen

Er vanuit gaande dat je de wandeling in drie dagen loopt, kun je overnachten in de Routeburn Falls Hut en de Lake Mackenzie Hut. Deze hutten zijn redelijk gelijkmatig verdeeld over de route, waardoor je op deze manier ongeveer tien kilometer per dag wandelt.

Dag 1: Glenorchy naar Routeburn Falls Hut

De wandeling begint bij de Routeburn Shelter, waar je direct de rivier Route Burn oversteekt door middel van een hangbrug. Vanuit daar loop je een stukje door het bos en klimt langs het kristalheldere water door een kloof richting de Routeburn Flats, waar je aankomt na weer een hangbrug. Je loopt nu een stuk langs deze open plek, met uitzicht op de bergen die je later in de wandeling beklimt. Na de Routeburn Flats begint de wandeling aardig steil te klimmen, en leidt daarna naar de Routeburn Falls Hut.

Routeburn Falls Hut

Deze hut is groot met 48 bedden en voorzien van gasstellen waarop je je maaltijd kunt klaarmaken. Je hebt een mooi uitzicht terug richting het begin van de wandeling en bevind je al halverwege de klim naar het hoogste deel van de Routeburn Track.

Dag 2: Routeburn Falls Hut naar Lake Mackenzie Hut

Vanaf de hut loop je langs de Routeburn Falls, een indrukwekkende serie watervallen die zich tussen grote rotsblokken een weg baant naar beneden. Je volgt de rivier omhoog, en bevind je nu boven de boomgrens. Daardoor heb je en prachtig vrij uitzicht achter je. Uiteindelijk bereik je Lake Harris en daarmee het hoogste punt van de track. Je steekt daar op 1.255 meter hoogte de bergen over naar het andere dal, waardoor het uitzicht weer volledig verandert. Een groot deel van de rest van de dag volg je een smal pad langs de bergwand, met uitzichten op de omliggende bergen. Op sommige plekken kun je vanaf hier zelfs de zee zien in de verte. Uiteindelijk steek je wederom de berg over en daalt af het dal in, richting Lake Mackenzie, waar zich de gelijknamige hut bevindt.

Lake Mackenzie Hut

De hut bij Lake Mackenzie is wederom een grote hut, met 50 bedden en ook weer gasstellen om op te koken. De bedden zijn wel verdeeld over verschillende ruimtes, waardoor het niet al te massaal oogt. Als je een stukje langs het meer loopt, kun je naar de Split Rock, een groot rotsblok dat doormidden gebroken is en waar je tussendoor kunt lopen.

Dag 3: Lake Mackenzie Hut naar The Divide

Vanaf Lake Mackenzie klimt de route vrij snel naar de boomgrens, waarvandaan je weer langzaam afdaalt. Je komt langs de Orchard, een stuk grasland met ribbonwood trees. Het pad loopt daarna verder naar de indrukwekkende Earland Falls, van 174 meter hoog. Je voelt je erg klein als je onderaan deze watervallen staat. Je daalt verder af door het mossige bos richting de Lake Howden Hut, naast het gelijknamige meer. Dit is een goede plek om te rusten en te lunchen, maar houd wel rekening met de sandflies die zich in Nieuw-Zeeland vaak rond water bevinden. Ze kunnen zorgen voor vervelend jeukende beten. Vanuit daar klimt de wandeling nog een klein stukje en daalt dan af naar The Divide, het einde van de wandeling. Je kunt een omweg van zon anderhalf uur nemen naar Key Summit, waar je een panoramisch uitzicht hebt over de bergen en bergmeren van Fiordland.
© 2017 Jessicalake, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Christoph Stru00e4ssler, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • Department of Conservation, http://www.doc.govt.nz/Documents/parks-and-recreation/tracks-and-walks/southland/routeburn-track-brochure.pdf, bezocht op 15-11-2017.

Reageer op het artikel "De Routeburn Track in Fiordland, Nieuw-Zeeland"

Infoteur: Jessicalake
Gepubliceerd: 16-11-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!