InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Reisverslag Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Reisverslag Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Reisverslag Nieuw-Zeeland: Noordereiland Met de camper een maand lang door Nieuw-Zeeland, van Auckland op het Noordereiland tot Christchurch op het Zuidereiland. Van half januari tot half februari 2004. Prachtige natuur, rust en ruimte, en veel bekende scènes uit Lord of the Rings! Dit is mijn verslag van onze reis over het Noordereiland, van Auckland tot Wellington.

Reizen in Nieuw-Zeeland: het Noordereiland

In dit reisverslag starten we op het Noordereiland, waar we ongeveer twaalf dagen rondtoeren, van boven naar beneden.

Van Auckland via Rotorua naar Tongariro NP

We vliegen met Singapore Airlines op Auckland, met een tussenstop (en daghotel) in Singapore. Auckland is klein en knus en doet wat Amerikaans aan. Camper opgehaald en op pad; we dachten met 6 meter een niet al te grote camper te hebben maar het rijden is hier anders dan bijvoorbeeld in Amerika of Canada. De wegen zijn een stuk smaller en je moet links rijden – even wennen dus.

We rijden via Hamilton naar Rotorua (ongeveer 230 km). Dit is een gebied met geisers en hete modderbronnen. Je ruikt daardoor op veel plaatsen een lucht van rotte eieren. We kamperen op camping Lake Rotorua, met uitzicht over het meer zoals de naam al doet vermoeden.

Een ‘zwavelwandeling’ leidt ons langs indrukwekkend dampende en borrelende modderpoelen: overal stoom en alles is wit uitgeslagen. Uitkijken, want die stoom is heet…het meer is een vogelreservaat.

Op weg naar Tongariro via Taupo (ca 200 km) langs Huka Falls, een spectaculaire waterval. Hier maken we voor het eerst kennis met de bijzondere turkooisachtige blauwe kleur van het water; deze ontstaat omdat het water zó helder is dat blauw licht gereflecteerd wordt. Een leuke korte wandeling is de ‘river walk’.

Tongariro NP ligt aan de zuidkant van Lake Taupo. Het park heeft drie actieve vulkanen: Ruapehu (met 2797 meter het hoogste punt van het Noordereiland), Tongariro en Ngauruhoe, de meest actieve vulkaan en onder liefhebbers van de Lord of the Rings films vooral bekend als Mount Doom! We kamperen op de Discovery Lodge in Whakapapa, een prachtige ruim opgezette camping met spectaculaire uitzichten op de vulkanen.

Het visitor’s centre heeft een folder met mooie wandelingen in de regio; wij kiezen voor de Taranaki Falls rondwandeling die bij het bezoekerscentrum begint en zo’n 6 km lang is. Mooie open wandeling met schitterende uitzichten op de vulkanen. De waterval is ook prachtig en het meer eronder is Gollem’s Pool uit Lord of the Rings. We komen zelfs langs het Whakapapa Hotel, waar de crew van de Lord of the Rings films logeerde.

We verhuizen van Whakapapa naar Okahune, een verlaten skidorp aan de rand van Tongariro NP.

Van Tongariro naar Wanganui en Wellington

Het is maar 106 km van Okahune naar Wanganui, maar het is zoals de Engelsen zeggen ‘pretty hairy’ oftewel een pittig ritje. Smalle bergwegen met overhangende rotsen waar je elkaar – en de rotsblokken – maar net kunt passeren, geen pretje met onze toch vrij forse camper! Gelukkig komen we onderweg langs een schattige teamroom met Schotse eigenaren, waar we kunnen uitrusten en genieten van – alweer – prachtige uitzichten.

De camping bij Wanganui is ruim en mooi en het plaatsje lijkt ons heel gezellig – ware het niet dat alles, zelfs het visitor centre, dicht is op zaterdagmiddag! Gelukkig is het mooi weer en genieten we van de ouderwetse stoomboten op de rivier.

Op weg naar Wellington (ca 200 km), een veel gemakkelijker tocht op brede wegen. In de stad zijn geen kampeerfaciliteiten voor campers helaas dus we verblijven buiten de stad bij Lower Hutt, een soort industrieterrein lijkt het wel. Gelukkig zijn we met de bus zó in Wellington, een hele gezellige stad met veel hoogteverschillen. We gaan met de kabelbaan omhoog naar de botanische tuinen. Een aanrader is het Te Papa museum of New Zealand.

Onze tijd op het Noordereiland zit erop, we gaan de oversteek naar het Zuidereiland maken per veerboot naar Picton. Het is hier prachtig en ruig, en we vertrekken met het gevoel dat er nog heel veel meer mooie dingen te zien zijn.

Lees verder

© 2008 - 2019 Theodoos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nieuw-Zeeland, twee werelden in één landNieuw-Zeeland bestaat uit twee grote eilanden, die veel van elkaar verschillen. Het Noordereiland kenmerkt zich door haa…
Rotorua heeft de kiwi, Maori's, geisers en modderbadenRotorua heeft de kiwi, Maori's, geisers en modderbadenWie Nieuw-Zeeland bezoekt zal zeker een bezoek brengen aan Rotorua. Er is zoveel te zien dat er vooraf een keuze gemaakt…
Supervulkaan Taupo Nieuw ZeelandDe Nieuw Zeelandse supervulkaan Taupo laatste super eruptie was zo krachtig, verwoestend en gewelddadig dat het vermoede…
Nieuw-Zeeland, het Noorder- en ZuidereilandNieuw-Zeeland, het Noorder- en ZuidereilandNieuw-Zeeland is een land in de Stille Zuidzee en bestaat uit twee grote eilanden en een paar kleinere. Het land is zeer…
Toerisme in Nieuw-ZeelandToerisme in Nieuw-ZeelandNieuw-Zeeland, bekend van de vogel die kiwi wordt genoemd, Lord of The Rings en natuurlijk de prachtige natuur. Een vaka…

Reageer op het artikel "Reisverslag Nieuw-Zeeland: Noordereiland"

Infoteur: Theodoos
Laatste update: 24-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!