InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Dubai International Airport: Informatie over het vliegveld

Dubai International Airport: Informatie over het vliegveld

Dubai International Airport: Informatie over het vliegveld De ligging van Dubai maakt het een belangrijke tussenstop voor wereldwijde vluchten. Bovendien heeft de groei van Dubai en andere emiraten gezorgd voor een groei in het aanbod van vluchten van en naar Dubai. Dubai International Airport heeft in 2016 3 verschillende terminals en vervoert tientallen miljoenen passagiers per jaar. De grootte en structuur van het vliegveld kan erg overweldigend zijn en kennis van het vliegveld kan daardoor de reis zo aangenaam mogelijk maken.

Dubai International Airport

Dubai International Airport is het hoofdvliegveld van Dubai en zo zijn er in 2015 bijvoorbeeld 78 miljoen passagiers behandeld. Bovendien is het een belangrijk vliegveld voor vrachtverkeer en wordt er jaarlijks meer dan twee miljoen ton aan vracht behandeld. Dubai International Airport is de thuisluchthaven van Emirates en ook budgetmaatschappij flydubai vliegt van en naar deze luchthaven. Het strategisch plan voor 2020 van het vliegveld laat zien dat men de hoeveelheid behandelde vracht wil verdubbelen en ruimte wilt creëren voor bijna honderd meer standplaatsen voor vliegtuigen.

Indeling terminals

Er zijn drie verschillende terminals op Dubai International Airport. Terminal 1 wordt gebruikt voor alle internationale vluchten buiten Emirates en Qantas om. Terminal 2 wordt vervolgens gebruikt voor alle regionale vluchten en vluchten van budgetmaatschappijen als flydubai. Terminal 3 wordt tot slot wordt gebruikt voor alle Emirates- en Qantasvluchten.

Procedures op het vliegveld

Afhankelijk van of Dubai je eindbestemming is, je moet overstappen in Dubai of je vertrekt vanaf Dubai kom je door verschillende gebieden van het vliegveld.

Aankomst: Paspoortcontrole en visum

Nadat je bent aangekomen met het vliegtuig in Dubai, moet je eerst naar de paspoortcontrole lopen. Hier zal je paspoort worden gecontroleerd en worden gecheckt of je aan de eisen voldoet om het land in te mogen. Voor een kortdurend bezoek hoeven mensen met een Nederlands paspoort geen visum aan te vragen en krijg je bij de paspoortcontrole een stempel in je paspoort voor een verblijf van 30 dagen. Vervolgens kom je bij de bagagebanden en is het daarna mogelijk om het vliegveld te verlaten.

Overstappen

Dubai International Airport is een belangrijke hub in het Midden-Oosten en wordt daardoor veel als transferluchthaven gebruikt. Mocht je al een boarding pass hebben voor je volgende vlucht, kan je in één keer doorlopen naar de handbagagecontrole voor transfers. Er hangen elektrische schermen in de hal die de gate van je volgende vlucht aangeven. Mocht je nog een boarding pass nodig hebben of vragen hebben voor medewerkers, dan kan je de borden naar transfer desk volgen en hier meer informatie verkrijgen. Vervolgens moet je door de controle voor je handbagage en kan je daarna op zoek gaan naar je volgende gate.

Vertrek: Inchecken en douane

Afhankelijk van je eindbestemming zal je bij vertrek moeten inchecken in terminal 1, 2 of 3. Na het inchecken en afgeven van eventuele bagage, kan je door de douane gaan en je handbagage laten controleren. Hierna kan je naar de gate voor je vlucht gaan.

Gates en vervoer tussen de gates

Terminals 1 en 3 zijn beide aangesloten op drie verschillende gebieden: gebied A, B en C. Bij zowel overstappen als vertrek kan het zijn dat je in een ander gebied uitkomt dan het gebied waar de gate zich bevindt. Verplaatsing tussen de verschillende gebieden kan enkele minuten tot een half uur duren en het is belangrijk om hier rekening mee te houden in je planning. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je aankomt in gebied A, en je volgende vlucht van gebied B vertrekt. Tussen de A-gates en B-gates rijdt een trein die je in enkele minuten tussen de gebieden verplaatst. Van gebied B naar C kan er gelopen worden. Er zijn constant richtingsborden aanwezig die je de juiste kant op wijzen.

Alle gebieden rondom de gates hebben een uitgebreid aanbod aan faciliteiten. Er zijn vele eetgelegenheden met lokale cuisine, maar ook ketens als Subway, McDonalds en Starbucks zijn aanwezig op het vliegveld. Bovendien zijn er ook vele andere faciliteiten zoals gebedskamers, lounges voor verschillende maatschappijen, een medisch centrum en douchegelegenheden.

Vervoer van en naar het vliegveld

Allereerst kan er gebruik worden gemaakt van de metro. De rode metrolijn in Dubai is aangesloten op zowel Terminal 1 en 3. Met deze metrolijn kan je zodoende naar grote stops als de Burj Khalifa en de Mall of the Emirates reizen, of onderweg overstappen op een bus of andere metrolijn die je naar hotels of andere kleine bestemmingen te brengen. De metroís rijden in 2016 elke tien minuten van ongeveer 6 uur ís ochtends tot 12 uur ís nachts. Op vrijdag beginnen de metroís echter pas om 13:00 te rijden. Tickets kunnen op het station bij het vliegveld worden gekocht.

Het is ook mogelijk om direct vanaf het vliegveld de bus te nemen. Met de bus kan er ook vertrokken worden van terminal 2, welke niet met de metro bereikbaar is. Er kunnen geen kaartjes in de bus worden gekocht en het is dus belangrijk om op het vliegveld of bij de stations een kaartje te kopen.

Tot slot zijn er nog een aantal andere opties. Zo is het uiteraard ook mogelijk om met de taxi te reizen. Er kunnen taxiís worden aangehouden bij elke terminal en er zijn medewerkers aanwezig om hiermee te helpen. Bovendien worden er door sommige hotelketens shuttlebussen geregeld die kunnen worden geboekt. Voor het huren of afhalen van een auto kan er naar de daarvoor bestemde balies in de aankomsthal worden gegaan.

Lees verder

© 2016 - 2019 Toms, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegen met PrivatAirVliegen met PrivatAirVliegen is duur, maar voor de zakenwereld onmisbaar. PrivatJet is een luchtvaartmaatschappij die zich richt op deze doel…
Goedkoop vliegen naar Rusland met Aeroflot DonGoedkoop vliegen naar Rusland met Aeroflot DonVliegen naar Rusland, maar niet met Aeroflot? Aeroflot-Don mag dan wel van dezelfde eigenaar zijn, het is weldegelijke e…
Vliegen met Oman AirVliegen met Oman AirOman Air is een nieuwe maatschappij op de Europese markt. Vanaf eind 2009 zullen ze gaan vliegen op luchthavens in Frank…
Goedkoop vliegen naar Iran met Mahan AirGoedkoop vliegen naar Iran met Mahan AirVoornamelijk vanwege het aantal in Nederland woonachtige Iraanse mensen is de vraag naar goedkope vliegtickets naar Iran…
Goedkoop vliegen naar Georgië met Fly GeorgiaGoedkoop vliegen naar Georgië met Fly GeorgiaWie gaat vliegen naar Georgië voor zaken of toeristische doeleinden kon tot 2012 alleen maar kiezen voor Georgian Airway…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mmemeiyo, Pixabay
  • http://www.dubaiairports.ae/
  • http://www.emirates.com/english/plan_book/dubai_international_airport/emirates_terminal_3/emirates_terminal_3.aspx
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Dubai International Airport: Informatie over het vliegveld"

Infoteur: Toms
Gepubliceerd: 08-08-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Dubai
Schrijf mee!