InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Lanzarote; eiland van vulkanen, zon, strand en zee

Lanzarote; eiland van vulkanen, zon, strand en zee

Lanzarote; eiland van vulkanen, zon, strand en zee Wie aan het eiland Lanzarote denkt, zal vooral een beeld hebben van zon, strand en zee. De vulkanen en zwarte lava zijn een fenomeen waarvan we het bestaan wel weten maar de invloed die dit heeft op het dagelijks leven en het toerisme is minder bekend. Het eiland heeft veel interessante bezienswaardigheden en is een bezoek zeker waard. Maak eens een tocht over het eiland en bezoek de schitterende formaties die de lava heeft gevormd.

Ligging van het eiland Lanzarote

Lanzarote is het meest noordelijke eiland van de Canarische eilanden. In ongeveer vier uur vliegt men vanuit Nederland naar Lanzarote. De Canarische eilanden behoren toe aan Spanje en zijn onderling totaal verschillend. Het eiland Lanzarote is maar 21 kilometer breed en iets meer dan 60 kilometer lang. Er wonen in 2017 ongeveer 143.000 mensen, waarvan ongeveer 60.000 in de hoofdstad. In de zomer verblijven hier veel toeristen en dan is het vooral aan de kust erg druk. In de wintermaanden daarentegen is het hier erg rustig. In tegenstelling tot de andere Canarische eilanden vind je hier weinig groen maar bestaat de aarde uit zwarte lava. De huizen zijn bijna allemaal wit en gebouwd in een eenvoudige stijl. Men importeert weinig materialen van het vasteland en bouwt met datgene wat het eiland zelf te bieden heeft. Omdat het eiland zo klein is kun je dit gemakkelijk in korte tijd verkennen. Een huurauto is daarbij aan te raden.

Hoe is Lanzarote ontstaan

20 miljoen jaren geleden is het eiland ontstaan door een enorme uitbarsting in zee. Er ontstond een vulkaan die zich in de loop van de jaren boven zee ging uitstrekken. Er begonnen langzaam subtropische planten te groeien. In de vijfde eeuw vóór Christus woonden hier al de Phoeniciërs. 4000 jaar geleden kwamen de eerste bewoners uit Europa. Mensen vanuit Afrika vestigden zich op het eiland, maar het was een hard bestaan. Afrika is slechts 114 km verwijderd. Langzaam kwamen er bewoners uit andere streken. Rond 1300 werd het eiland bewoond door de Guanches. Een eeuw later kwamen de Spaanse kolonisten. De Castilianen kwamen rond 1478. Dit eiland is niet getroffen door de enorme hoeveelheid buitenlanders die hier een tweede woning kochten zoals op de andere Canarische eilanden het geval is.

Het Timanfaya Park

In 1730 brak de aarde open en begon de vulkaan te werken. Zes jaar lang heeft deze onafgebroken gebrand, steeds weer op een andere plek. Thans is dit gebied uitgeroepen tot Nationaal Park met de mooie naam Timanfaya park. Neem ruim de tijd als je dit park met maanlandschap van 25 kraters wilt bezoeken. De Coronakrater heeft zijn laatste uitbarsting gehad 3000 jaar geleden. De lava heeft hier rotsen gevormd in diverse kleuren. Een tocht van 14 kilometer brengt je over hele smalle weggetjes dwars door de rotsen heen. Een adembenemend schouwspel. In de bus wordt in het Engels informatie verstrekt over dit mysterieus geheel waarbij met aanzwellende muziek een surrealistische gevoel wordt opgewekt. Bij de krater Islote de Hilario wordt gedemonstreerd hoe kokend de aarde is vlak onder de oppervlakte.

Diablorestaurant

In het Diablorestaurant is een grill waar de kippen liggen te roosteren boven het vuur van de aarde. Deze grill is 6 meter diep. Het grind is vlak onder de oppervlakte al gloeiend heet. In de aarde heeft men buizen liggen en als hier wat koud water in wordt gegooid dan spuit het kokend omhoog.

Lava vormt fire mountains

De bergen van deze streek worden de Fire mountains genoemd. Men heeft kamelen op het eiland en hiermee kan men op de rug van een kameel kleine delen van het park bezoeken. Verder is het voetgangers niet toegestaan om zonder gids het park te betreden. Wel kan men met de auto zelf de tocht rijden.

Los Hervideros

Los Hervideros, ofwel de kookpotten, zijn rotsen waar in de loop der tijden grotten in zijn ontstaan. De zee beukt met enorme kracht tegen de lava rotsen; het lijkt alsof de golven kokend zijn. Er zijn kloven en onderaardse grotten die zich hier in lange jaren gevormd hebben. Men kan erg leuke wandelingen maken over de kliffen en erg stijl de diepte in kijken waar het water bruisend zijn weg zoekt.

Wijnbouw

Op het eiland wordt geprobeerd wijn te verbouwen. In schelpvormige bekkens plant men een wijnrank. Een klein muurtje van lava wordt erom heen geplaatst. Dit bekken houdt het water vast en beschermt tegen de wind die hier altijd waait. Zo probeert men de druivenranken te laten groeien en wijnbouw mogelijk te maken. La Geria is de streek waar een paar bodega's zijn en waar men kan zien hoe de druiven verbouwd worden en hier kun je ook de plaatselijke wijn proeven.

Zee en stranden

Het klimaat is mild, zachte winters en niet al te warme zomers en dit trekt veel toeristen. Lanzarote heeft de reputatie van een rustig eiland te zijn waar mensen hun vakantie graag in rust en sportief willen doorbrengen. Vooral Playa del Carmen is bekend maar ook Playa Blanca heeft mooie stranden. Costa Tequise is een streek waar toeristen graag komen. Het grote voordeel van dit eiland boven andere eilanden is dat je hier weinig of geen hoogbouw zult aantreffen. Hotels en appartementen hebben allemaal slechts een paar verdiepingen en zijn geïntegreerd in het landschap.

Arrecife

Arrecife is de hoofdstad en dit lijkt meer op een provinciestadje. Een leuke boulevard met de resten van een fort. De haven werd gebouwd in 1908. De stad is overdag heel rustig maar gedurende de avonduren komen veel jongelui uit de omgeving om aan de haven op de terrassen te zitten. Er zijn diverse restaurants waar men heerlijk en ook nog goedkoop Spaans kan eten.

Tequise

Tequise is de vroegere hoofdstad van het eiland. Deze plaats ligt in het midden van Lanzarote. Op zondag wordt een markt gehouden waar veel plaatselijke bewoners hun producten aanbieden.

Cesar Manrique

Cesar Manrique werd geboren op 24 april 1919. Hij was kunstschilder, beeldhouwer en architect. In 1992 kwam hij door een auto ongeluk om het leven. Cesar wilde niet dat het eiland getroffen zou worden door het massatoerisme. Zo was hij tegen het aanbrengen van grote reclameborden langs de wegen. Hij heeft diverse kunstwerken op het eiland verwezenlijkt. Jameos del Aqua is een grot die samen met met Cueva de los Verdes een lavatunnel vormt. Deze tunnel vormt een verbinding met de Atlantische oceaan. Hier hebben zich kleine meertjes gevormd en zwemmen kleine krabbetjes. Cesar de Manrique heeft de tunnel getransformeerd in een wel heel apart paradijs. Er is een restaurant bij en hier worden regelmatig concerten gegeven. Tijdig reserveren is noodzakelijk. Cesar Manrique heeft grote invloed gehad op de architectuur van het eiland. Hij heeft gepleit voor een bouwstijl waarbij hotels en appartementen niet hoger mogen zijn dan vier verdiepingen. De kleuren van de huizen en appartementen zijn over het algemeen wit met groene, bruine of blauwe omlijstingen. Dit geeft een rustige uitstraling. In de periode van Manrique in Amerika verbleef zijn er echter toch wel enige hoogbouw hotels gebouwd. In Guatiza is een cactus tuin die door Cesar Manrique veranderd werd vanuit de lava massa in een prachtig park met meer dan 1000 soorten cactussen. Ook in deze omgeving ligt Mirador del Rio. Hier heb je een schitterend uitzicht hoog boven de Oceaan.
Gerelateerde artikelen
De Canarische Eilanden - LanzaroteLanzarote, een van de Canarische Eilanden, is een bijzonder eiland. Doordat het eiland vulkanisch is, zijn de stranden e…
Vulkanen in Europa: Portugal en SpanjeEuropa kent enkele vulkanische gebieden, waaronder in Portugal op de Azoren en in Spanje op de Canarische eilanden. De h…
Canarische eilanden: LanzaroteCanarische eilanden: LanzaroteLanzarote behoort tot de Canarische Eilanden en hoort bij Spanje. De voertaal is dan ook Spaans. Het eiland is klein, ie…
Lanzarote, fascinerend maaneilandLanzarote, fascinerend maaneilandLanzarote kenmerkt zich door bizarre maanlandschappen, witte huisjes, wuivende palmen, zwart lavazand, vulkanische bodem…
Lanzarote: Canarische Eiland van olivijnAchtdaagse reis naar Canarische Eiland Lanzarote: Lanzarote, eiland vol van contrasten. Eenzaam zwart strand vol groene…
Bronnen en referenties
  • Royallanzarote.nl
  • Informatie Norwegian Spirit
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Lanzarote; eiland van vulkanen, zon, strand en zee"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 07-09-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!