InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Canarische eilanden: Lanzarote

Canarische eilanden: Lanzarote

Canarische eilanden: Lanzarote Lanzarote behoort tot de Canarische Eilanden en hoort bij Spanje. De voertaal is dan ook Spaans. Het eiland is klein, iets meer dan 800 km2, maar er is genoeg te zien en de stranden zijn er mooi.
  • Reistijd: 4,5 uur (vanaf Schiphol)
  • Tijdsverschil: op Lanzarote is het een uur vroeger
  • Aantal inwoners: 110.000
  • Religie: rooms-katholiek
  • Klimaat: van 21 graden (december en januari) tot 27/29 graden (juni tot september)

Het is aan te raden om een paar dagen een auto te huren om het eiland te verkennen. Met ongeveer 3 dagen heb je het hele eiland gezien, als je daarnaast ook nog een eilandtour maakt onder reisbegeleiding (de zogenaamde Noordtour is een absolute aanrader, inclusief Nederlandse gids) heb je alle hoogtepunten gezien.

Badplaatsen:

  • Playa Blanca
  • Puerto del Carmen

Deze twee badplaatsen trekken de meeste bezoekers. Er zijn echter veel verschillende stranden op Lanzarote, waaronder Papagayo en El Golfo.
La Graciosa / Bron: Afrank99, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)La Graciosa / Bron: Afrank99, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Voedsel:

  • Cherne (zeebaars)
  • Sama (roodbaars)
  • Bonito (tonijn)
  • Vieja (papegaaivis)
  • Conejos (konijn)
  • Solomillos (lendenstukken)
  • Mojo (een pittige saus)
  • Bienmesabe (amandel-honingcreme)
  • Torrijos (deeg met zoete aardappelvulling, amandel en rozijn)
  • Gofio de miel (honingbonbons)

Bezienswaardigheden

Het zwembad bij Jameos del Aqua / Bron: Peter Gerstbach, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Het zwembad bij Jameos del Aqua / Bron: Peter Gerstbach, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Op Lanzarote zijn talloze bezienswaardigheden, ondanks dat het zo klein is. De belangrijkste bezienswaardigheden op een rij:

Mirador del Rio

In een word schitterend, maar zorg dat je hier heen gaat op een mooie dag. Mirador del Rio is een uitkijkpunt. Vanaf een balkon kijk je uit over het eiland La Graciosa, dat ook bewoond is. De azuurblauwe zee en de witte huisjes op La Graciosa geven een mooi contrast.

Cueva de los Verdes

Een van de grootste vulkaangrotten ter wereld, met ‘het best bewaarde geheim van Lanzarote.’ Dit geheim zal ik uiteraard hier niet onthullen…

Jardin de Cactus / Bron: Peter Gerstbach, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Jardin de Cactus / Bron: Peter Gerstbach, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Jameos del Agua

Bizar: een vulkaantunnel met daarin een meer waarin duizenden spierwitte krabjes leven. Ook vind je hier een bar, een museum en een schitterend zwembad, waarin helaas niet gezwommen mag worden.

Jardin de Cactus

Een cactustuin. Klinkt nogal saai maar is absoluut indrukwekkend! Zeer veel soorten cactussen die door de zwarte vulkaangrond extra mooi afsteken. De tuin werd ontworpen door de bekendste kunstenaar van Lanzarote, Cesar Manrique.

El Golfo

El Golfo is een schitterend meer, gelegen vlak naast de zee. Hij is bekend geworden dankzij de groene kleur. Het schijnt dat het zoutgehalte in deze baai nog hoger ligt dan dat in de Rode Zee.

Timanfaya / Bron: Gero Brandenburg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Timanfaya / Bron: Gero Brandenburg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Timanfaya-park

Eenmaal in het park lijkt het of je op de maan bent beland: overal om je heen zwart gebergte in de meest vreemde vormen. Dit vulkanische park bevat ook een geiser, die elke paar minuten spuit. Heel apart is de barbecue in het restaurant, deze werkt op de warmte van de aarde en is niets meer dan een heel diep gat met een rooster erboven.

La Geria

La Geria is het wijngebied van Lanzarote. Op het eiland wordt voor elk plantje een half rond muurtje gebouwd van vulkanisch gesteente. Het gevolg is dat je een landschap van zwarte muurtjes ziet, wat heel indrukwekkend is. (zie foto)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Canarische Eilanden - LanzaroteLanzarote, een van de Canarische Eilanden, is een bijzonder eiland. Doordat het eiland vulkanisch is, zijn de stranden e…
Vulkanisch Lanzarote: Cueva de los Verdes en Jameos del AguaVulkanisch Lanzarote: Cueva de los Verdes en Jameos del AguaLanzarote heeft een rijk vulkanisch verleden. Eigenlijk barst het van de vulkanen op de Canarische eilanden. De Cueva de…
Vulkanen in Europa: Portugal en SpanjeEuropa kent enkele vulkanische gebieden, waaronder in Portugal op de Azoren en in Spanje op de Canarische eilanden. De h…
Lanzarote; eiland van vulkanen, zon, strand en zeeLanzarote; eiland van vulkanen, zon, strand en zeeWie aan het eiland Lanzarote denkt, zal vooral een beeld hebben van zon, strand en zee. De vulkanen en zwarte lava zijn…
Lanzarote: Canarische Eiland van olivijnAchtdaagse reis naar Canarische Eiland Lanzarote: Lanzarote, eiland vol van contrasten. Eenzaam zwart strand vol groene…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Canarische eilanden: Lanzarote"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 02-12-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Europese vakantielanden
Schrijf mee!