InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Luxemburg, buitenland op slechts 4 uur rijden!

Luxemburg, buitenland op slechts 4 uur rijden!

Luxemburg is een ideale bestemming, dichtbij maar je hebt toch het echte buitenlandgevoel. Er is genoeg te doen, vooral voor mensen die van een actieve vakantie houden. Wandelen en watersport zijn geliefde activiteiten tijdens een vakantie in Luxemburg.

Algemene Informatie

  • Hoofdstad: Luxemburg
  • Taal: Letzeburgs. Duits en Frans worden goed gesproken
  • Munteenheid: Euro
  • Religie: voornamelijk rooms-katholiek
  • Klimaat: gematigd landklimaat. In het noorden valt veel neerslag
  • Beste reistijd: met name de zomermaanden
  • Tijdverschil: geen

Bezienswaardige plaatsen en gebieden

Luxemburg

Deze hoofdstad is zo klein dat je niet het gevoel hebt in een hoofdstad rond te lopen. Luxemburg is een gezellige stad, de bruggen over het dal geven de stad een apart aangezicht. Interessante bezienswaardigheden zijn de kazematten (oude vestingswerken) de Notre Dame Kathedraal en het voormalige stadhuis.

Echternach

Dit stadje, gelegen aan de rivier de Sûre, biedt voor elk wat wils. In de stad zelf zijn diverse historische bezienswaardigheden, waaronder het stadhuis, en is er een gezellig marktplein. Ook de Abdij van Willibrord is een bekende toeristische trekpleister. In de omgeving van Echternach kun je schitterende wandelingen maken.

Clervaux

Zeer toeristische plaats. Het is dan ook een bekende uitvalsbasis voor wandeltochten. Behalve wandelen zijn er ook kasteel van Clervaux en de abdij van Saint Maur te bezichtigen. In het kasteel is een Oorlogsmuseum gevestigd en een permanente fototentoonstelling: Family of Man. Beide zijn een bezoek waard.

Vianden

Nog zon toeristenplaatsje. Vianden ligt aan de rivier de Our. Bekend is de stoeltjeslift die je naar de top van een heuvel, op 440 meter hoogte, brengt. Vanaf daar heb je een prachtig uitzicht over Vianden. In Vianden zelf is het Oranjeslot de grootste toeristentrekker.

Esch-sur-Sûre

Esch-sur-Sûre, gelegen aan een stuwmeer in de rivier de Sûre, is bekend bij watersporters. Ook is er een middeleeuwse burcht te bezichtigen.

Diekirch

Diekirch, gelegen aan de rivier de Sûre is een goede uitvalsbasis voor kanotochten. Daarnaast is er een museum met Romeinse mozaïeken en een kerk. Ook bekend is de Diekirch-brouwerij.

Bon Pays, Petit Suisse en Oesling

Luxemburg wordt verdeeld in drie landschappen:
  • Bon Pays (Gutland) met uitgestrekte bossen in een heuvelachtig landschap
  • Petit Suisse (Klein Zwitserland) met diepe dalen met schitterende rotsformaties
  • Oesling (Ösling) met een landschap dat aansluit op de Belgische Ardennen

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Luxemburg, buitenland op slechts 4 uur rijden!"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 09-12-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Europese vakantielanden
Schrijf mee!