InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Top 5: backpack-landen in Zuid-Amerika

Top 5: backpack-landen in Zuid-Amerika

Top 5: backpack-landen in Zuid-Amerika Zuid-Amerika heeft een unieke natuur en cultuur ten opzichte alle andere landen. Qua cultuur en natuur kan je zeker terecht in dit werelddeel, het is onvergetelijk! Zuid-Amerika is een mix van jungle, strand en avontuur én natuurlijk de Spaanse taal. Deze taal wordt hier gesproken sinds dat Spanje hier de baas is geweest. De iets minder avontuurlijke tussen ons kunnen ook lekker relaxen en feesten in de grote steden. Daarbij kun je in Zuid-Amerika prima low-budget reizen, iets wat veel backpackers doen.

1. Peru

Peru is het populairste land in Zuid-Amerika onder de backpackers, dit komt onder andere door de wereldberoemde Inca stad Machu Picchu. Wanneer je naar Peru gaat moet je dit zeker niet overslaan! Naast de vele bijzondere tempels is de natuur ook prachtig. Door middel van goede buslijnen kun je alle hoogtepunten van het land bezoeken. In het zuiden nabij Lima vind je Paracas, hier kun je van dichtbij heel veel dieren bekijken, zoals grote groepen zeehonden. Dieper in het land bevindt zich de Amazone, een prachtige rivier waarop je mooie tochten kan maken. Wandelaars en avonturiers kunnen een bezoekje brengen aan de Chachapoya regio. Een gebied met bergen waar wandeltochten goed mogelijk zijn. Dit land is aantrekkelijk voor backpackers omdat met het openbaar vervoer bezienswaardigheden te bereiken zijn, goedkoop reizen dus!

Budget per dag: 15-30
Dit budget is gebaseerd op low-budget leven. Af en toe mag je een luxe maaltijd eten, maar verder moet je vooral verblijven in goedkope hostels en reizen met het openbaar vervoer.

Bron: Pedro Szekely, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Pedro Szekely, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
Bron: World Wide Gifts, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: World Wide Gifts, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

2. Argentinië

Voor de backpackers is Argentinië zeker een goede optie, dit is zelfs de beste manier om het land te verkennen. Je kunt er makkelijk naar toe gaan zonder strak plan, een wijze waarom veel backpackers reizen. Meestal begin je je reis in de stad Buenos Aires, een bruisende stad waar volop de Tango wordt gedanst. Je kunt deelnemen aan een stadswandeling, om lopende de stad goed te leren kennen. Voor de shoppers onder ons zijn er ook goede mogelijkheden, Buenos Aires beschikt over een paar populaire winkelstraten. Een andere must van Argentinië zijn de watervallen van Iguazu. Je kunt lopend of met een treintje deze watervallen bekijken, vergeet niet iets mee te nemen zodat je niet nat wordt! In het noordwesten van het land vind je de mooie berglandschappen met bergen van wel 6000 meter of hoger, een erg mooi gebied om een bezoekje aan te brengen. Een ideaal land voor backpackers.

Budget per dag: 30

Bron: Luca Galuzzi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bron: Luca Galuzzi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
Bron: Mirko Thiessen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Mirko Thiessen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

3. Suriname

Suriname is een goed land om te bezoeken als je zelfstandig wilt reizen. Het is erg bijzonder om dit land te bezoeken, met name voor Nederlanders. Suriname is een kolonie geweest van Nederland en hier zijn zeker sporen van achtergebleven. Fort Zeelandia is hier een goed voorbeeld van. Daarbij is het land erg dun bevolkt, wat het populair maakt onder de backpackers. Paramaribo is de hoofdstad van Suriname, met het openbaar vervoer kom je makkelijk bij de bezienswaardigheden rondom deze stad. Een mooi natuurreservaat in Suriname de Galibi. Op een nabij strand leggen de Lederschildpadden hun eieren neer, een speciaal moment en mooi om te zien. Net als Argentinië heeft Suriname ook mooie watervallen, namelijk de Blanche Marie watervallen.

Budget per dag: 15-35

Bron: JuliasTravels, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: JuliasTravels, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Bron: David Evers, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: David Evers, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

4. Ecuador

Ecuador is een goede mix van cultuur en natuur, dit gaat van historische dorpjes met de traditionele inwoners tot het Amazone gebied en het tropisch regenwoud. Maar ook de stranden van Ecuador zijn absoluut niet verkeerd. Je kan hierbij denken aan het Mompiche strand, zeer on-toeristisch maar het heeft toch alles wat je van een strand verwacht. Het is goed mogelijk om vanuit Ecuador de jungle in te trekken, dit kan bijvoorbeeld vanaf Misahualli. Een bijzondere stad in Ecuador is Cuenca, vanaf hier kun je makkelijk wandeltochten maken in een natuurreservaat. Wat ook nog bij Ecuador hoort zijn de Galapagoseilanden, een gebied met zeldzame dieren en planten. Een bezoekje hieraan is echter wel prijzig en waarschijnlijk niet weggelegd voor de gemiddelde backpacker. In de rest van het land zijn veel backpackers te vinden, waardoor het makkelijk is om vrienden te maken voor onderweg. Je kan er eventueel voor kiezen om samen een stuk verder te reizen.

Budget per dag: 15-25

5. Brazilië

De meeste landen in Zuid-Amerika spreken Spaans, Brazilië is hierop een uitzondering met de Portugese taal. Er zijn erg veel natuurparken in Brazilië, allemaal erg mooi. Eén van de toppers hiervan is Pantanal, je kunt hier talloze dieren vinden, zoals alligators, jaguars en apen. Dit maakt een bezoekje aan dit natuurpark erg spannend. Rio de Janeiro is de hoofdstad van Brazilië en veel reizigers beginnen hun reis hier. Het is een prachtige stad met erg vriendelijke mensen, het biedt de mogelijkheid om te relaxen maar je kunt er ook feesten. Om de geschiedenis van Brazilië te bekijken kun je het best naar Salvador gaan, de vroegere hoofdstad van dit land. Veel historische gebouwen zijn in tact gebleven en daarom is het een aantrekkelijke stad. Je kunt je het best verplaatsen per bus, spotgoedkoop in Brazilië!

Budget per dag: 30

Bron: Fernando Dallacqua, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Fernando Dallacqua, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Bron: Lubasi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Lubasi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Lees verder

© 2014 - 2018 Nieks, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overzicht van alle landen van Zuid-AmerikaZuid-Amerika is een continent op het zuidelijk halfrond van de wereld. Het continent ligt tussen Midden-Amerika en Antar…
Kwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaKwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaHet WK van Zuid-Afrika komt steeds dichterbij. In elk werelddeel wordt gestreden voor het bereiken van dit eindtoernooi.…
Backpack tips - Bestemming kiezenBackpack tips - Bestemming kiezenJe hebt besloten om na je studie te gaan reizen of om je werk te onderbreken voor een sabbatical en te gaan backpacken.…
Copa America 2011: Programma en uitslagen (speelschema)Copa America 2011 Argentinië: programma en uitslagen (speelschema). Van 2 tot en met 24 juli 2011 vind in Zuid-Amerika d…
Backpacken - Tips & TrucsBackpacken is een lowbudget manier van reizen. Met een rugzak liftend de wereld over is vooral populair onder jongeren e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Top 5: backpack-landen in Zuid-Amerika"

Infoteur: Nieks
Laatste update: 26-02-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Backpack-landen
Schrijf mee!