InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Backpacken - Tips & Trucs

Backpacken - Tips & Trucs

Backpacken is een lowbudget manier van reizen. Met een rugzak liftend de wereld over is vooral populair onder jongeren en ook sabbatical reizigers. Een reis kan een week, maar ook een maand of een jaar in beslag nemen. Bij het plannen van een backpack reis komt veel kijken. Je moet voldoende meenemen en rekening houden met diverse factoren.

Bekende landen

Bekende backpacklanden zijn Australië (de meest populaire bestemming), Nieuw-Zeeland, Indonesië, Zuid-Afrika (Namibië, Botswana, Zimbabwe, Mozambique), Thailand en Vietnam. Daarnaast zijn ook landen als Argentinië, Bolivia, Canda, Chili, Ecuador, Fiji, Guatemala, India en Laos geschikt om te backpacken. Ieder land heeft haar eigen hotspots, landschappen en cultuur. Belangrijk is daarom om je goed te laten informeren over het specifieke land waar je heen gaat.

Waar op te letten?

Lees over de cultuur en gewoontes van de bevolking, voorkomende ziektes, veiligheid en interessante bestemmingen. Leer wat woorden uit de taal en gebruiken om iemand te begroeten, te bedanken of om af te dingen. Je kunt hotels, hostels en bed & breakfast opzoeken of manieren om in het land geld te verdienen. Bekijk ook de valuta en probeer te achterhalen wat de prijzen zijn in het land. Daarnaast is het zeer belangrijk te laten inenten tegen mogelijke ziektes, zoals malaria. Door je goed te laten informeren over het land waar je heen gaat, weet je ook precies wat voor soort kleding nodig is.

Uitrusting

Bij het backpacken hoort een goede uitrusting. Belangrijk is natuurlijk de reisrugzak, een kwalitatieve backpack is onmisbaar. Er bestaat een verschil tussen backpacks voor vrouwen (gemiddeld 50 liter) en voor mannen (gemiddeld 60 liter). De draagvorm is zeer belangrijk bij het kopen van een backpack. De rugzak moet goed op de heugen gedragen kunnen worden, ook als je de backpack ingepakt en versteld hebt. Een rugzak met lange en smalle vorm is daarom het beste. Deze rugzak wordt dicht bij de rug gedragen, waardoor je minder makkelijk uit balans raakt. Wat betreft de lengte van een backpack is vijf tot tien centimeter boven het hoofd ideaal. Wel moet je er goed op letten dat de rugzak niet continu je achterhoofd raakt tijdens het lopen.

Rugzakken

Probeer verschillende rugzakken uit in de winkel. Enkele voorbeelden van merken zijn The North Face, Deuter, Wildebeast, Nomad en Macpac. Geheel ingepakt zou 12 tot 17 kilo realistisch zijn voor een backpack. Om je backpack mee op reis te nemen in het vliegtuig is 20 kilo het maximum. De meeste rugzakken zijn overigens niet waterdicht, maar hebben wel een regenhoes die je om je rugzak kunt doen. Let op met ritsen aan het lange gedeelte van de rugzak. Deze zijn kwetsbaar en je kunt altijd ergens achter blijven haken, waardoor de hele inhoud op straat ligt.

Schoenen

Behalve een kwalitatieve backpack moet je ook zorgen voor goede schoenen waarmee je lekker en lang kunt lopen. Ook een slaapzak kan heel handig zijn, vooral als je in hostels slaapt. Niet overal zijn de lakens even prettig om onder te liggen en je voorkomt ook eventuele ziektes. Vergeet niet een ehbo-doos mee te nemen, net als je toiletspullen, een zakmes, zaklamp, naaispullen, reisgids, waspoeder (in veel hostels zijn er wasmachines). Natuurlijk mogen je reisdocumenten niet ontbreken, dus controleer goed of je paspoort gedurende de hele reis geldig is en vraag na of je een visum nodig hebt voor je reis. Regel ook een langdurige reisverzekering wanneer je lang op reist gaat. Om niets van je reis te vergeten, kun je altijd een schrijfboekje meenemen. Verder kun je nog denken aan persoonlijke bezittingen zoals wekker, foto’s, camera, diskman. Probeer zo min mogelijk mee te nemen en koop zaken als kleding, zonnebrand en lucifers in het land zelf.
© 2009 - 2019 Enformatie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Backpacken - Tips & Trucs"

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 04-08-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!