Orkney-eilanden – Orcaden Eilandengroep

Orkney-eilanden – Orcaden Eilandengroep De Orkney Eilanden worden ook wel de Orcaden genoemd. Het is een groep van 200 groene en heuvelige eilanden die ten noorden van Schotland liggen en deel uitmaken van van het Verenigd Koninkrijk. Het landschap is indrukwekkend en de historie rijk. De eilandengroep is vogelrijk en rijk aan archeologische schatten. Vogelaars en archeologen bezoeken de eilanden daarom graag. Vermaard is de Orkney whisky.

Orkney Eilanden

De 200 eilanden, met hun prachtige kustlijn, hebben één hoofdstad: Kirkwall. Er liggen nog een paar grote steden op de eilanden: Stromness en St. Margaret’s Hope. De grootste en bekendste Orkney eilanden zijn:
Bron: 27707, PixabayBron: 27707, Pixabay
  • Mainland;
  • South Ronaldsay;
  • Burray;
  • Hoy;
  • Flotta;
  • Eday;
  • Egilsay;
  • North Ronaldsay;
  • Rousay;
  • Westray;
  • Bron: Stevekeiretsu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Stevekeiretsu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
    Papa Westray;
  • Sanday;
  • Stronsay;
  • Shapinsay;
  • Wyre.

Geschiedenis

De geschiedenis van deze eilanden is lang. Er zijn sporen uit de steentijd gevonden, net als uit de bronstijd en ijzertijd. Op diverse plekken op de eilanden zijn restanten en ruïnes uit die tijden heden ten dage nog te zien. Er staan ook kastelen uit de jongere geschiedenis al is er niet heel veel bebouwing. De eilanden zijn groen en heuvelachtig. De kusten hebben steile kliffen die afgewisseld worden door strandjes. De inwoners halen hun inkomen uit:
  • Landbouw;
  • toerisme;
  • visserij;
  • olietransport van winning uit de Noordzee.

Vogels

De Orkney-eilanden hebben een oppervlakte van 990 km². Er wonen iets meer dan 20.000 eilanders. De Ward Hill is de hoogste heuvel van 481 meter. Wie de eilanden wil bezoeken kan het beste de maanden mei, juni, juli of augustus kiezen. De temperatuur is er dan aangenaam en er zijn dan veel vogels te zien. Er heerst een gematigd zeeklimaat met temperaturen in de winter rond de 5 graden en in de zomer is het er ongeveer 10 tot 15 graden.

Bron: Otter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Otter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Archeologische schatten

In de bodem van de eilanden liggen nog steeds archeologische schatten verborgen. Er is het neolithische dorp Skara Brae te vinden en de oudste huizen van Europa, de Knap of Howar, op Papa Westray. Indrukwekkend zijn ook de staande stenen die in cirkels zijn geplaatst, een symbolisch bouwwerk uit de bronstijd: de Ring of Brodgar. Er staan oude forten die zijn neergezet om de eilanders te beschermen en er zijn Viking-ruïnes te zien. In Kirkwall staat de door Vikingen gebouwde St. Magnus Cathedral. Bijzonder zijn ook de Churchill Barriers, massieve muren en bruggen die de eilanden tegen onderzeebootaanvallen moesten beschermen. De tekenen uit de brons- en ijzertijd, van Vikingen en uit de Tweede Wereldoorlog zijn allemaal nog tegen te komen op de Orkney-eilanden.

Landschap

Het landschap is er ongerept. In de meren zwemt de forel en de lucht is gevuld met veel en vele soorten vogels. De strandjes hebben mooi wit zand en de Orkney-keuken is vermaard. Het rundvlees is bekroond, de lokale schaaldieren en de plaatselijk geteelde groenten zijn niet te versmaden. Om het af te ronden is een glas Orkney whisky of bier aan te bevelen.

Breiwerk

Er is een bloeiende ambachtelijke industrie op de Orkney-eilanden. Breiwerk en Orkney Chairs zijn bekende streekproducten. Behalve de archeologische rijkdom, het fraaie landschap en de bedrijvigheid is de grootste waarde van de eilanden de magie, de stilte en het ritme van de zee en het land, de duisternis en het licht.

Zuidelijke Orkney-eilanden

De Zuidelijke Orkney-eilanden liggen aan de andere kant van de wereld, in het Zuidpoolgebied. Schotse robbenjagers gaven die eilanden de naam van hun eilanden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Orkney-eilanden – Orcaden Eilandengroep"

Infoteur: Piejet
Laatste update: Oktober 2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!