InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Frankrijk-quiz: eenvoudig vragenspel voor dementerenden

Frankrijk-quiz: eenvoudig vragenspel voor dementerenden

Frankrijk-quiz: eenvoudig vragenspel voor dementerenden De oudere met dementie van nu, of die nu door Alzheimer is veroorzaakt of door een andere ziekte, ging ook al op vakantie naar het buitenland. Een weekendje Parijs, een vakantie aan de Franse Rivièra, het is heel goed mogelijk dat zij deze reizen in de zomervakantie maakten en zij dus genoeg van Frankrijk weten om quizvragen te beantwoorden. Zeker als de ouderen met een vorm van dementie wat jonger zijn. Leeftijden in het zorgcentrum of verpleeghuis van bejaarden met bijvoorbeeld Alzheimer kunnen uiteen lopen van 70 tot ruim 100 jaren: 30 of meer jaar verschil. Dat wil zeggen dat de jongste senioren van deze groep heel goed bereisd kunnen zijn, in tegenstelling wellicht tot de oudsten onder hen. Een goede reden om in de vakantietijd een quiz te houden met eenvoudige, maar volwassen vragen over vakanties en stedentrips naar Frankrijk. Vive La France!

Quiz over Frankrijk voor mensen met dementie

Een quiz voor mensen met dementie is een quiz voor volwassenen. Dat moet u zich te allen tijde blijven realiseren. Wel moet u vanwege de Alzheimer of een andere vorm van dementie het niveau van de vragen aanpassen. Dat betekent dat de vragen en de antwoorden eenvoudig moeten zijn, maar niet kinderachtig.

De relevantste quizvragen in uw vragenspel over Frankrijk

De vragen die u stelt over vakanties en stedentrips naar Frankrijk, moeten gaan over de bekendste feiten uit de Franse cultuur, de meest gegeten Franse culinaire ‘eigenaardigheden’, de beroemdste toeristische trekpleisters, de meest basale geografische kennis en uiteraard de bekendste wielerwedstrijd: de Tour de France. Want dan is de kans het grootst dat zo veel mogelijk quizdeelnemers de meeste vragen goed kunnen beantwoorden. Een quiz voor ouderen die aan het dementeren zijn is immers geen kennistest, maar een spel dat de bedoeling heeft de ouderen te amuseren en op speelse wijze hun geheugen te prikkelen. Het zou bovendien fijn zijn als ook de bejaarde met Alzheimer of Parkinson, die niet op zomervakantie is geweest in Frankrijk kan deel nemen aan het vragenspel op grond van zijn algemene ontwikkeling.

Frankrijk: een thema voor in de zomervakantie

Een spel rond Frankrijk is een goede activiteit voor in de zomervakantie. Ouderen met een beginnende dementie zijn zich meestal wel bewust van de vakantietijd. Veel van hun familieleden zijn immers op zomervakantie! De grote vakantie betekent voor hen minder bezoek van kinderen en kleinkinderen. Vervelend genoeg. Reden te meer om een zonnig, zomers thema uit te kiezen voor de dagbesteding van mensen die bijvoorbeeld lijden aan vasculaire dementie. Een kans om positieve vakantieherinneringen op te halen! Om even weer een heel klein beetje in Franse sferen te vertoeven, liefst met een wijntje, voor wie dat lusten en mogen drinken, en een stukje Franse kaas.

De quiz over Frankrijk introduceren bij mensen met Alzheimer

Het is voor mensen met een soort dementie altijd prettig als u het thema introduceert. U kunt zo hun aandacht krijgen en die op het onderwerp van die dag richten. Wellicht komen er gelijk al reacties los. Daarom is het een goed idee om bijvoorbeeld een korte DVD over Frankrijk te laten zien. Herinneringen aan Frankrijk en aan vroegere vakanties in Frankrijk worden zo getriggerd.
Voor een DVD kunt u in de bibliotheek terecht of tegenwoordig ook in de boekhandel. Heeft u geen tv waarop u de DVD kan laten zien, zorg dan voor een poster van Frankrijk aan de muur of voor wat foto's.

Vragen en antwoord over Frankrijk

  1. Wat is de hoofdstad van Frankrijk? Parijs.
  2. Welke beroemde toren staat er in Parijs? De Eiffeltoren.
  3. Wat werd er gedaan in de ‘Moulin Rouge’? Gedanst (gezongen, gedronken, feest gevierd).
  4. Welke beroemde wielerwedstrijd wordt in Frankrijk gehouden? De Tour de France.
  5. Welke bekende rivier stroomt er door Parijs? De Seine.
  6. Om welke drank is Frankrijk beroemd? Wijn.
  7. Wat is stokbrood? Wit brood dat een beetje de vorm heeft van een stok: langwerpig en plat.
  8. Om welke broodjes is Frankrijk beroemd? Croissants.
  9. Kunt u een bekende Franse kaas noemen? Boursin, Brie, Camembert, Roquefort.

Pauzeren op zijn Frans…

Als u deze Frankrijk-quiz ’s middags houdt, kunt u heel goed een wijntje serveren met een stukje Franse kaas. En voor de ouderen die geen wijn mogen drinken vanwege bijvoorbeeld medicijngebruik, serveert u een sapje. Als het even kan op een terrasje onder een parasol… Als het bejaardenhuis, of moderner, het zorgcentrum dat heeft. Op de achtergrond draait u wellicht wat Franse chansons of het liedje 'Sur le pont d'Avignon...' Een lied dat heel veel ouderen met of zonder dementie goed kennen!

Vervolg van Frankrijk-quiz

  1. Welk fruit wordt veel verbouwd in Frankrijk? Druiven.
  2. Welke bloemen worden veel geteeld in Frankrijk? Zonnebloemen.
  3. Welk kruid word veel gekweekt in Frankrijk? Lavendel.
  4. Kunt u een bekende Franse schilder noemen? Monet, Manet, Gauguin, Toulouse –Lautrec.
  5. Welke Nederlandse schilder werkte en schilderde veel in Frankrijk? Vincent van Gogh.
  6. Wat betekent het spreekwoord ‘iets met de Franse slag doen’? Iets op een wat slordige manier doen.
  7. Wat betekent het spreekwoord ‘leven als God in Frankrijk’? Een goed, luxueus leven leiden.
  8. Welke stad in Frankrijk wordt de lichtstad genoemd? Parijs.
  9. Wat zijn de kleuren van de Franse vlag? Blauw, wit, rood.
  10. Wat betekent de uitdrukking: ‘Vive la France!’? Lang leve Frankrijk.

Een Franse sfeer creëren rond uw zomeractiviteit

U maakt de quiz extra feestelijk als u, zoals gezegd, in de pauze zorgt voor een bijvoorbeeld een stukje Franse kaas en een wijntje. In de pauze kunt u vragen wie er in Frankrijk op vakantie is geweest, wie er wel eens de Eiffeltoren heeft beklommen. Ook kunt u zorgen voor wat Franse vlaggetjes, een kaart van Frankrijk, wat foto’s van bijvoorbeeld die bekende Eiffeltoren, wat kaarten van schilderijen van Franse schilders. Zorg voor een Frans muziekje of een Franstalig liedje. Zonnebloemen op tafel… Maak het gezellig, schep een zomers sfeertje, roep een vakantiestemming op. Veel ouderen die een ziekte hebben die dementie veroorzaakt, kunnen zelden meer op stap. Laat staan op een stedentrip of op vakantie...Een reden te meer om zoveel mogelijk kleine feestjes te bouwen. Vive la douce France!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zeequiz of naar zee voor dementerenden in verpleeghuisZeequiz of naar zee voor dementerenden in verpleeghuisVeel ouderen met dementie kunnen niet meer met een uitstapje mee. Weliswaar organiseren zorgcentra en verpleeghuizen dag…
Quiz voor dementen over het Koningshuis en NederlandQuiz voor dementen over het Koningshuis en NederlandEen quiz voor mensen met dementie over ons Koningshuis en Nederland kan dezelfde vragen hebben als een vraag- en antwoor…
Braintraining bij dementie: Oud- en NieuwjaarsquizBraintraining bij dementie: Oud- en NieuwjaarsquizActiviteiten voor ouderen met een vorm van dementie zoals Alzheimer, zijn van groot belang voor hun welzijn. Activiteite…
Sintquiz over liedjes voor kinderen en dementerendenSintquiz over liedjes voor kinderen en dementerendenHet Sinterklaasfeest is van origine vooral een decemberfeest voor de kinderen. Met ouderen met dementie door bijvoorbeel…
Bronnen en referenties
  • Franse vlag: http://webshop.vrolijk.nl/vlaggen/europa/366485/00Y-webshop-22/121309020/vlag-frankrijk.html
  • Moulin Rouge: http://nl.wikipedia.org/wiki/Moulin_Rouge_(cabaret)
  • Franse kazen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_kaas
  • Franse schilders: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Franse_kunstschilders

Reageer op het artikel "Frankrijk-quiz: eenvoudig vragenspel voor dementerenden"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 05-07-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Dementie en zomer
Schrijf mee!