Verhuizen naar Brazilië: het noordoosten

Veel mensen lopen al geruime tijd rond met het idee om te emigreren. Traditionele emigratiebestemmingen zoals Australië, Canada en de Verenigde Staten worden vervangen door opkomende economieën zoals China en India. Maar ook Brazilië met zijn aantrekkelijke klimaat en beroemde stranden is steeds vaker een mogelijkheid. De afgelopen jaren zijn de economische mogelijkheden in Brazilië flink gegroeid. Toch geldt dit niet voor alle regio's. Het hangt er dan ook van af met welke doeleinden en verwachtingen je naar Brazilië gaat of een bepaalde regio geschikt is of niet.

Geografie

De noordoostelijke regio van Brazilië bestaat uit de provincies Maranhão, Piauí, Ceará, Rio Grande do Norte, Paraíba, Pernambuco, Alagoas, Sergipe and Bahia. De belangrijkste steden in deze regio zijn Recife, Salvador de Bahia, Natal en Fortaleza. Naast de grote steden zijn er een aantal bekende badplaatsen, waarvan sommigen zeer geliefd bij Nederlanders. Ten noorden van Fortaleza in de provincie Ceará ligt de badplaats Jericoacoara, ten zuiden van Fortaleza ligt de badplaats Canoa Quebrada, en ten zuiden van Natal in de provincie Rio Grande do Norte ligt Praia da Pipa, waar gedurende het hele jaar Nederlanders hun vakantie doorbrengen.

Economie

In vergelijking tot de rest van het land is de noordoostelijke regio het minst ontwikkeld. Alhoewel de ontwikkeling van de toeristische industrie de laatste jaren voor een economische impuls heeft gezorgd zijn de verschillen nog duidelijk merkbaar. Het warmere noordoosten wordt tijdens het vakantieseizoen in juli (de Braziliaanse winter) en tijdens de feestdagen en het zomervakantieseizoen in januari en februari (de Braziliaanse zomer) dan ook veel bezocht door relatief rijke zuiderlingen uit grote steden zoals Sao Paulo en Rio de Janeiro.

Levensstandaard

De regio is goedkoper dan de rest van Brazilië, maar de lonen liggen duidelijk lager. De loon-prijs verhouding is niet erg gunstig. Het is belangrijk om te weten dat deze regio vooral interessant is voor investeerders in de toeristische branche. Wanneer de mogelijkheden beperkt zijn tot loondienst moet er rekening gehouden worden met lokale levensstandaarden. In de praktijk betekent dit een andere werkhouding (het realiseren van projecten kan daardoor moeizaam en langzaam verlopen), onderontwikkelde gezondheidszorg, mogelijke afwezigheid van modern comfort zoals auto en wasmachine, relatief hoge voedselprijzen, en een eenzijdig dieet.

Natuur, klimaat en recreatie

Maar het noordoosten brengt ook veel goeds met zich mee. Net als in andere delen van Brazilië is er een uiteenlopende verzameling van flora en fauna te vinden. Zo kan er bijvoorbeeld aan de stranden van Praia da Pipa genoten worden van natuurspektakels met de dagelijkse vertoningen van dolfijnen. De sagui aapjes lopen vrij rond langs daken, bomen, en elektriciteitskabels. Ook komt men regelmatig schildpadden tegen langs de stranden en in het water. Minder aantrekkelijk is het strand van Recife dat sinds enige jaren geplaagd wordt door agressieve haaien.

Langs de noordoostelijke kust zijn vele surf- en windsurfstranden. De oceaan is er altijd warm. Omdat de noordoostelijk regio nabij de evenaar ligt blijft de temperatuur gedurende het hele jaar zomers, wel ligt de vochtigheidsgraad hoog en kunnen de regenbuien soms overweldigend zijn.

De noordoostelijke regio staat ook wel bekend vanwege cuisine en cultuur, maar dit wordt zeer bepaald door de specifieke locatie. Salvador de Bahia is waarschijnlijk de meest (zeer) geschikte stad als je op zoek bent naar de unieke Braziliaanse culturele ervaring.

Stad of platteland

Net als in ander delen van Brazilië is het ook in de noordoostelijke steden verstandig voorzichtig te zijn met waardevolle spullen, dit vanwege berovingen op straat. Het voordeel van de steden is dat de levensstandaard (afgezien van de favelas) er vaak hoger ligt, de lonen vaak gunstiger zijn, en er meer cultuur aanwezig is. Wel zijn de lokale overheden strenger met betrekking tot het hebben van de juiste papieren en kan de Braziliaanse bureaucratie erg tijdrovend zijn.

Op het echte platteland heeft de Hollandse gelukszoeker niet veel te zoeken, interessanter zijn de kustgebieden. Het voordeel van de kustgebieden is de aanwezigheid van een internationale gemeenschap waardoor het vinden van werk, communicatie, en integratie vaak soepeler verlopen.

Bereikbaarheid

Vliegtickets naar Brazilië vanaf Europa zijn vaak goedkoper dan naar de andere Latijns-Amerikaanse landen. Soms loont het om via Duitsland te reizen. Tussen Frankfurt en Brazilië zijn regelmatig relatief goedkope vluchten te vinden. Goedkope vluchten naar het noordoosten van Brazilië landen in Salvador de Bahia, Recife en Fortaleza.

Lees verder

© 2013 - 2020 Dmalon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verhuizen naar Brazilië: het noordoosten"

Infoteur: Dmalon
Laatste update: September 2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!