InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Driemaal kaarsenrondegang: Wian Thian (Makha Bucha) Thailand

Driemaal kaarsenrondegang: Wian Thian (Makha Bucha) Thailand

Driemaal kaarsenrondegang: Wian Thian (Makha Bucha) Thailand Een belangrijk jaarlijks voorkomende Boeddhistische gebeurtenis is Wian Thian in februari. Het is de derde maanmaand van het jaar, waarbij op de avond van vollemaan een processie om de tempel wordt gehouden. De exacte dag wordt dus door de stand van de maan bepaald. Wian Thian ruwweg vertaalt naar ‘ronde met kaarsen’ oftewel de kaarsenrondegang komt één keer per jaar voor en benadrukt de relatie van de Thai met het Boeddhisme en de Boeddhistisch buurtgemeenschap. Wat voor betekenis hebben de Drie Juwelen binnen het Boeddhisme en wat houdt de processie verder in?

Wian Thian Thailand

Wat houdt de processie in?

Voordat de rondegang wordt gedaan knielt iedereen een half uur om het centrale gebouw van de tempel heen, waarbij het gezang van monniken wordt aangehoord en gebeden. Daarna worden de kaarsen en wierrookstokjes aangestoken, waarna de processie van start kan gaan. Er wordt drie maal collectief met de Lotusbloem tussen gestrekte palmen (bidpositie van de handen) rond de tempel gelopen om zo de Drie Juwelen te vereren. Het wordt al bijna 2500 jaar iedere jaar gedaan passend binnen de leer van de Boeddha.

Waaruit bestaan de Drie Juwelen Boeddhisme?

De belangrijkste bezittingen binnen het Boeddhisme zijn de Drie Juwelen, welke bij de processie worden geëerd. Het zijn geen echte juwelen echter de volgende drie hoekstenen van de Boeddhistische samenleving.

Boeddha

De Boeddha oftewel de verlichte of het hemelse. De Boeddha heeft in het verleden als persoon bestaan namelijk Guatama Boeddha en geldt als streefmodel voor vele volgelingen, maar er wordt voornamelijk mee bedoeld het hoogst geestelijke behaalbare spirituele niveau. Oftewel het is niet zozeer een God, maar een levenswijze waarbij ieder mens het leven tracht te perfectioneren door goed te doen. Deze manier van leven zie je overal terug in de Thaise maatschappij. Geregeld bij de tempel (Wat) merit oftewel goed doen (Tham Boen) om zo zelf verlichting te krijgen en de Boeddhistische gemeenschap te ondersteunen.

Dharma

Dit is de leer van de Boeddha. Hoe moet je leven en hoe kun je het leven voor jezelf en je omgeving verbeteren. Het doel is uiteraard het hoogste spirituele niveau te bereiken, echter dat kan voor sommige mensen via reïncarnatie enkele levens duren. De leer van de Boeddha wordt door monniken reeds aan de jeugd op school aangeleerd, echter staat ook centraal bij iedere Thai in het dagelijkse leven.

Sangha

Het wordt gevormd door de Boeddhistische gemeenschap. De monniken die in de tempel leven, de kinderen die hen helpen, de aan de tempel verbonden school, de twintig jarige mannen die verplicht een paar weken in de tempel gaan, iedereen die een verdienste doet of aalmoes geeft, enzovoorts. In principe valt hier alles onder wat in de buurt en maatschappij op het vlak van het Boeddhisme wordt georganiseerd.

Reden voor de Lotusbloem, kaarsen en wierook

Bron: Saavem, RgbstockBron: Saavem, Rgbstock
Het gebruik van de kaars is vergelijkbaar met wat wij in het westen doen. Even een kaarsje opsteken als we aan iemand of iets speciaals willen denken. Daarmee worden de wierookstokjes aangestoken, waarmee de lucht van eventuele geesten wordt vrijgemaakt. Zo kan rechtstreeks met Boeddha worden gecommuniceerd. Aanvullend draagt men de Lotusbloem. Het vormt de meest reine plantensoort beschikbaar juist omdat het beschikt over het Lotuseffect. Het heeft een zelfreinigende functie, waardoor er nooit vuiligheid aanwezig is. Op aarde vertegenwoordigt de bloem het meest reine en is dus uitermate geschikt om de Boeddha of tempel mee te vereren.

Voor wie wordt de rondegang verder gedaan?

Naast de Drie Juwelen gaat men ook voor andere redenen naar de tempel tijdens de rondegang. Het wordt aanvullend gedaan voor:
  • verleden, heden en toekomst overeenkomstig de hel, aarde en hemel. De vergankelijkheid van het leven en de wereld;
  • jezelf, je partner, gezin en familie;
  • ter herinnering aan een dierbare;
  • de gemeenschap van de lokale buurt. Iedere buurt in Thailand heeft één of meerdere tempels waardoor een grot deel van de bevolking aan de optocht meedoet.

Zelf aan Wian Thian meedoen

Kom je als toerist in februari in het land dan heb je goede kans dat je een processie kunt meemaken. De dag dat het vollemaan is ga je tegen 19.20 naar een nabijgelegen tempel, waarna de opgang start. Je kunt voor een merit van 50 of 100 Bath je Lotusbloem, kaars en wierrookstokjes verkrijgen, waarna je aan de processie kunt meedoen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over de kaarsAlles over de kaarsDe kaars is een van de oudste lichtbronnen. Behalve meer zicht, kan het ook romantisch zijn of kleed je er een huiskamer…
Thailand, een prachtig landThailand is een land wat in de media vaak negatief in beeld komt, door deze eenzijdige berichtgeving zien veel mensen ni…
Thailand - Feiten en CijfersThailand, het vroegere Siam, is als een van de weinige Aziatische landen nooit gekoloniseerd. Sinds 1932 is het een cons…
Thailand als vakantielandThailand als vakantielandEen vakantiebestemming welke de laatste jaren in populariteit is toegenomen, is ongetwijfeld Thailand. Het aantal reizen…
Alles over het maken van kaarsenAlles over het maken van kaarsenHet maken van kaarsen wordt de laatste tijd steeds populairder en de meeste hobbywinkels hebben dan ook een ruim assorti…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://geinformeerd.infoteur.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie_juwelen_(boeddhisme)
  • http://www.thaiguidetothailand.com/lifestyle-and-culture/buddhist-ceremony-wian-tian-candlelight-procession/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sangha_(boeddhisme)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Magha_Puja
  • Afbeelding bron 1: Saavem, Rgbstock

Reageer op het artikel "Driemaal kaarsenrondegang: Wian Thian (Makha Bucha) Thailand"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 18-03-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Bangkok
Schrijf mee!