InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Thailand, een prachtig land

Thailand, een prachtig land

Thailand is een land wat in de media vaak negatief in beeld komt, door deze eenzijdige berichtgeving zien veel mensen niet wat voor prachtig land het is. Hier de andere kant van de Thaise samenleving.

Thailand, een prachtig land

Thailand is in de media geregeld negatief op het nieuws in verband met overstromingen, politieke onrust en prostitutie. Door deze berichtgevingen wordt Thailand in Nederland vaak neergezet als een 3e wereldland waar van alles mis is. Toch is het zo dat als je Thailand beter bestudeert, het een land is wat het goed voor elkaar heeft en waar wij in Europa misschien wat van kunnen leren. Daarbij komen nog de paradijselijke stranden, het heerlijke eten en de vriendelijke bevolking die altijd lacht.

In Thailand is armoede maar bijna geen honger

Het verschil tussen rijk en arm in Thailand is groot. Een kleine groep is steenrijk en de grote meerderheid is arm. Deze arme mensen hebben weliswaar niet veel, maar omdat de levensstandaard laag is en er door het boeddhisme een sterk informeel sociaal vangnet is heeft er bijna niemand honger. Er is tussen familie en vrienden een vrijwel permanente stroom van geld en voedsel wat over is van de rijkere naar de armere bevolking. Ook word er bij bepaalde winkels of bedrijfjes geld besteed wanneer deze het moeilijk hebben, om deze mensen te helpen. Voor degene die geen vrienden of familie hebben zijn er nog de tempels, hier kunnen ze slapen en krijgen ze te eten.

In Thailand zijn goede voorzieningen

In Thailand zijn sommige voorzieningen zeer modern voor Europese maatstaven. Zo zijn de shopping malls en de BTS Skytrain die tussen de wolkenkrabbers van Bangkok door loopt super modern. De gezondheidszorg en tandheelkunde is een van de betere in de wereld en ook nog goedkoop en zonder wachtlijsten. Ook rijden er al veel hybride auto’s rond en kan een lidmaatschap bij bijvoorbeeld een sportschool vaak door een vingerafdruk bevestigd worden.

Thailand beschermt eigen volk goed

Het Thaise volk wordt goed beschermd tegen negatieve invloeden van buiten af. De grond en de meeste banen zijn beschermd en zijn dus niet voor buitenlanders te verkrijgen. Hierdoor zijn de grond en huizenprijzen nog laag, omdat ze niet door rijke buitenlandse investeerders opgekocht kunnen worden. Ook is het bezoek aan tempels en historische locaties voor de Thaise bevolking gratis en moet de buitenlander ervoor betalen. Dit geld ook voor het openbaar vervoer en de zorg.
Bovendien gelden voor onder andere de dierentuin en verkeersboetes verschillende prijzen voor de Thaise bevolking en buitenlanders.

Thailand is zeer tolerant

Doordat het boeddhisme in tegenstelling tot de islam en het christendom niets over homosexualiteit zegt is dit in Thailand 100 procent geaccepteerd. Ook is er geen enkele haat of ongenoegen tegenover buitenlanders omdat er in Thailand voor de autochtone bevolking zoveel beschermende regels zijn dat ze niks te vrezen hebben voor hun baan of land en buitenlanders vaak juist geld opbrengen.

Goede mentaliteit van de bevolking van Thailand

Thailand is als enig land in Zuidoost Azië nooit door een westers land gekoloniseerd geweest. Hierdoor zijn er eigen normen en waarden ontstaan die vooral op het boeddhisme zijn gebaseerd. Waarschijnlijk is dit de oorzaak van de beroemde glimlach en dat de burgers elkaar zonder tussenkomst van de overheid zo goed helpen. Ook is het aantal straatroven en diefstallen zeer laag in verhouding tot Nederland, zeker wanneer factoren als welvaart en grootte van de steden worden meegewogen.

Is alles perfect in Thailand?

Zeker niet alles is perfect in Thailand. De luchtvervuiling is enorm en het verkeer is dusdanig chaotisch dat er veel verkeersdoden zijn. Ook werken bijvoorbeeld bouwvakkers voor een minimaal salaris op grote hoogten met maar een steigerplank per persoon. Al met al is Thailand een mooi en inspirerend land waar ondanks de eenzijdige berichtgeving door de Nederlandse media wel eens anders naar gekeken mag worden.

Lees verder

© 2012 - 2019 Michiel-w, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Objectieve journalistieke berichtgevingObjectieve journalistieke berichtgevingObjectieve journalistieke berichtgeving is een zeer complex begrip. Hieronder vindt u meer informatie over de eerste pog…
Thailand als vakantielandThailand als vakantielandEen vakantiebestemming welke de laatste jaren in populariteit is toegenomen, is ongetwijfeld Thailand. Het aantal reizen…
Thailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand is een van de meest populaire vakantiebestemmingen bij Nederlanders en Belgen. Als toeristische bestemming bied…
Hoe veilig is het om Thailand te bezoeken?Hoe veilig is het om Thailand te bezoeken?Thailand is het land van de glimlach en zon. Vele miljoenen toeristen komen jaarlijks naar het land om de vakantie te vi…

Reageer op het artikel "Thailand, een prachtig land"

Infoteur: Michiel-w
Gepubliceerd: 26-01-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!