InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Een dagje uit in eigen land: het Groene Hart

Een dagje uit in eigen land: het Groene Hart

Een dagje uit in eigen land: het Groene Hart In het Groene Hart van Nederland is nog het landschap van vroeger te vinden: molens, bomen en polders met koeien. Voor toeristen uit het buitenland is dit een van de trekpleisters van ons land, maar ook voor Nederlanders is er genoeg te beleven. Voor een dagje uit is bijvoorbeeld een fietstocht door deze streek een uitstekende manier om te genieten van alle aspecten van dit unieke gebied. Wie langer wil blijven kan voor een overnachting terecht bij een van de vele Bed & Breakfasts.

Het Groene Hart

Het Groene Hart is het grote stuk groene natuur tussen de omliggende stedelijke gebieden in ons land. Het gaat hier om een veenweidegebied, waar relatief gezien weinig mensen wonen. Dit gebied ligt grofweg tussen de grote steden: Den Haag, Rotterdam, Leiden, Haarlem, Amsterdam en Utrecht.

Dit gebied is erkend als Nationaal Landschap, wat inhoudt dat het (ook internationaal) te boek staat als een gebied met unieke eigenschappen en kwaliteiten. Hierbij is onder andere het doel om deze kwaliteiten te bewaren en waar nodig sterker te maken. Dit landelijke deel van Nederland is een belangrijk gebied voor landbouw en recreatie. De mensen die er wonen en die het gebied bezoeken als recreanten doen dit vooral voor de ruimte, de rust en de natuur, maar ook de plaatsjes die in dit gebied liggen zijn de moeite van een bezoek waard.

Bron: Ellywa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Ellywa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Recreatie in het Groene Hart: bijzondere fietsroutes

Om het Groene Hart eens te verkennen tijdens een dagje uit is de fiets een uitstekend vervoermiddel: er zijn honderden kilometers aan fietspaden te vinden. Dat geldt trouwens ook voor wandelpaden. In bijna het hele gebied zijn de zogenaamde fietsknooppunten te vinden: een vernuftig systeem voor bewegwijzering waarbij het mogelijk is om een fietsroute helemaal op maat te krijgen. Hiervoor kunt u van te voren terecht op internet, maar ook kunt u hiervan gebruik maken door de fietsroutekaarten verkrijgbaar bij het VVV Zuid-Holland Zuid en het Groene Hart Bureau voor Toerisme.

Een extra mogelijkheid is het kiezen van een themaroute om te fietsen. Elk jaar wordt er een ander thema gekozen door de provincie Zuid-Holland, en voor 2010 is dit Vaarwegen en Waterlinies. Er zijn drie fietsroutes met dit thema die gratis te downloaden zijn. U fietst dan langs de Hollandse Waterlinie, de oude verdedigingslijn, die door het Groene Hart loopt. Een ander aanrader is de jubileumroute van het VVV: Langs de Linge tussen Gorinchem en Leerdam. Er zijn vijf bijzondere Boerenkaasfietsroutes, waarbij u onderweg alles te weten komt over kaasmaken en waarbij u ook kaas kunt proeven en kopen.

Tips voor bezienswaardigheden onderweg

Tijdens uw fietstocht komt u langs tal van mooie stadjes en mooie plekjes. Hier volgen een aantal tips:

  • het Touwmuseum in Oudewater, een bezoekje hieraan gaat goed samen met de Heksenwaag
  • voor paardenliefhebbers van alle leeftijden: de Shetlanderij bij de Loosdrechtse plassen
  • het oude centrum van de wereldberoemde kaasstad Gouda, met het ambachtenkwartier, waar diverse ouderwetse ambachten te bezichtigen zijn
  • het Glasmuseum van Leerdam
  • de wereldberoemde molens van Kinderdijk
  • vestingstad Gorinchem

bijzondere activiteiten

Tot 30 april is het nog de Maand van het Groene Hart, die de start vormt voor nog een aantal extra activiteiten die georganiseerd worden in het kader van een paar jubilea. De Nieuwkoopse polder bestaat 200 jaar en de stad Vianen 750 jaar. Om dit te vieren zijn er tentoonstellingen en excursies.

Ander vervoer

Voor wie niet wil fietsen naar maar wel in het Groene Hart kan gebruik maken van de nieuwe Toeristische Overstap Punten (TOP's). Die zijn te vinden bij onder andere Ameide, Nieuwkoop en Roelofarendsveen. Hier kunt u de auto parkeren en alsnog de meegenomen fiets gebruiken: er zijn informatieborden met fietsroutes op deze punten te vinden.
Een andere mogelijkheid is de waterbus, die u vanuit Dordrecht of Rotterdam kunt nemen naar Alblasserdam. De fiets kunt u dan gratis meenemen.

Logeren in het Groene Hart

Wie aan een enkele dag niet genoeg heeft om het Groene Hart te verkennen of wie dit gebied aandoet als onderdeel van een fietsvakantie zijn er talloze Bed & Breakfasts. Bij het ontbijt kunt u vaak streekproducten verwachten.

Groene Hart
VVV Zuid-Holland zuid
Gerelateerde artikelen
Happen en Trappen, culinaire fietsroutes door heel NederlandHappen en Trappen, culinaire fietsroutes door heel NederlandEr is in Nederland een culinaire organisatie die u op de fiets naar de prachtigste plekjes in Nederland brengt. Happen e…
De mooiste fietsroutes plannen met de FietsrouteplannerNederland is voorzien van een prachtig netwerk van uitgezette fietsroutes, ook wel "knooppuntenroutes" genaamd. Overal i…
Fietsen in Zeeuws-VlaanderenFietsen in Zeeuws-VlaanderenFietsen in Zeeuws-Vlaanderen is heerlijk. Er zijn veel fietspaden en het verkeer is rustig. Een snelweg kom je niet tege…
Voordelig dagje weg op Goeree OverflakkeeVoordelig dagje weg op Goeree OverflakkeeOp Goeree Overflakkee bevinden zich genoeg mogelijkheden om een dagje uit te gaan met het hele gezin. Hieronder vindt u…
La Trappe FietsroutesDat La Trappe de enige Nederlandse Trappist is, is bij de meeste bierliefhebbers wel bekend. Dat La Trappe ook nog een a…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_Hart
  • Afbeelding bron 1: Ellywa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Een dagje uit in eigen land: het Groene Hart"

Infoteur: Lexia
Laatste update: 28-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!