InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Blindheid zelf ervaren bij het Centrum Wakan

Blindheid zelf ervaren bij het Centrum Wakan

Blindheid zelf ervaren bij het Centrum Wakan In Velsen-Noord is een kerkje met geblindeerde ramen. In dit gebouw is een parcours uitgezet, waar je als ziende persoon in het donker met een blindenstok in de hand, kunt ervaren hoe moeilijk het is je voort te bewegen, zonder dat je iets ziet. Het is dus even net alsof je blind bent. Je hoort geluiden om je heen en ruikt geuren. Onder begeleiding van een blinde of slechtziende gids krijg je een rondleiding, waarbij je even leert je andere zintuigen beter te gebruiken .Het centrum heet Wakan.

Adresgegevens Wakan

Grote Hout- of Koningsweg 37
1951 GN Velsen-Noord
tel. 0251-274788
e-mail info@wakan.nl

Stichting Iza Kassandra is de verantwoordelijke rechtspersoon m.b.t. de activiteiten in Centrum Wakan.

Tijden wanneer Wakan bezocht kan worden

Voor een bezoek aan het centrum Wakan moet van tevoren een afspraak gemaakt worden. Dit kan telefonisch gebeuren, per mail of via de website. Het is verstandig om op tijd te reserveren.

Een bezoek aan Centrum Wakan is mogelijk op de volgende dagen;
  • Dinsdag t/m vrijdag 11-17 uur.
  • Eerste zondag van de maand 11-17 uur.
  • Dinsdag, donderdag en vrijdag met een minimum van 6 volwassenen.
  • Woensdag en zondag geldt géén minimum aantal.

Avondreservering beperkt mogelijk met een minimum van 12 volwassenen.

Tarieven bezoek Centrum Wakan

  • Per persoon 8,00
  • Kinderen t/m 12 jaar 4,00
  • Vanaf 18 uur per persoon 10,00 en kinderen 5,00

De ontvangst

Je wordt ontvangen door iemand die verteld wat er zoal gaat gebeuren. Het is verboden om foto's te maken in de donkere ruimte. Je krijgt uitleg over de hoogte van de stok die je later zelf moet pakken. De stok moet ongeveer één hand boven je navel reiken. Op de tafel lag een hoofdstuk uit het boek Harry Potter en de orde van de Feniks, geschreven in braille. In braille zijn er ongeveer veertig van die boeken nodig, om het hele boek te kunnen lezen. Er werd uitgelegd hoe braille werkt en de kinderen mochten met een apparaat hun naam in braille schrijven.

De tocht in het donker

Na de inleiding werden we opgehaald door een blinde persoon. In een halletje zochten we allemaal de juiste stok op en de tocht begon. Zodra we door een gordijn gingen, werd het pikdonker. Er volgt een tocht, waarbij je over verschillende materialen loopt, zoals grind, gras, een houten brug. Onderweg kun je kijken of je door middel van voelen bepaalde voorwerpen weet te herkennen. We gingen op zoek naar een fontein, door op het geluid af te gaan. In een winkel stond een tafel met voorwerpen. Door te voelen kon je proberen erachter te komen wat er zoal ligt.

Verderop was een straat, met straat geluiden opgenomen bij de Bijenkorf in Amsterdam. Hier moet je zien over te steken, terwijl je compleet blind bent, door te luisteren naar een rateltikker, nadat je het knopje bij het stoplicht hebt ingedrukt.

De tocht eindigt in een bar, waar je in het donker, een drankje kan bestellen en afrekenen. Daarna in het donker op zoek naar een leeg tafeltje met stoelen om de consumptie te nuttigen en een conversatie voeren, zonder dat je de ander kan zien. In deze ruimte is ook nog een disco, met muziek, waar je een dansje kan maken, zonder door anderen gezien te worden.

Mijn ervaring
Ik vond het een heel bijzondere ervaring. Ik heb wel gemerkt dat het totaal niet meevalt om niets te kunnen zien. In deze ruimte had je nog een gids bij je en kon je met de stok altijd houvast vinden bij een balk rechts van je op de grond. In het dagelijkse leven moeten personen die blind zijn, zichzelf weten redden, zonder deze hulpmiddelen. In het donker raakte ik gedesoriënteerd en raakte het besef van tijd ook kwijt. Op straat merk je, zodra je niets ziet, wat een lawaai er om je heen is, je gebruikt je gehoor beter. Het valt niet mee om obstakels op straat te ontlopen, zoals bijvoorbeeld een fiets of vuilnisbak, die op de stoep staat. Dit parcours zou ik niet met al te kleine kinderen af gaan leggen, zeker niet als ze angstig zijn in het donker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Website centrum Wakan

Reageer op het artikel "Blindheid zelf ervaren bij het Centrum Wakan"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 21-02-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Uitjes Nederland
Schrijf mee!