InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Limburgse wandelgebieden: de Meinweg

Limburgse wandelgebieden: de Meinweg

Limburgse wandelgebieden: de Meinweg De Meinweg is een schitterend stukje natuur van ongeveer 1600 hectare groot. Het ligt in de meest oostelijke hoek van Midden-Limburg en is aan drie kanten omsloten door Duitsland. Geniet er van de heidevelden, afgewisseld met bossen en vennen. De kans is bovendien groot dat u tussen het struikgewas of op de paden een adder ziet.

Natuurgebied De Meinweg bij Herkenbosch, Midden-Limburg

Inhoud

Nationaal park de Meinweg

De naam ‘Meinweg’ is ontstaan uit het Keltische woord ‘gemeyne’, wat ‘gemeenschappelijk’ of ‘samen’ betekent. Tot in het begin van de 19de eeuw gebruikten Nederlandse en Duitse boeren deze streek om er hun paarden en schapen te laten grazen. Steeds grotere delen van wat oorspronkelijk een bosgebied was werden gekapt. In combinatie met de veeteelt verarmde de grond en er ontstonden heidevelden met vennen als gevolg van de afgraving van hoogveen.

Bron: Patrizia08, PixabayBron: Patrizia08, Pixabay

De adder

In dit nationaal park voelen reptielen en amfibieën zich thuis, maar ook de vos. Naast de alpenwatersalamander, de hazelworm en ringslang zijn er ongeveer vijftig soorten vlinders en de meest prachtige libellen te zien, maar ook de adder. Volgens een schatting leven er hier ongeveer vierhonderd. Het aantal loopt echter terug als gevolg van verdroging en de toenemende recreatie. Het ‘Beschermingsplan adder in Limburg’ wil die negatieve spiraal een halt toeroepen en voorkomen dat de adderpopulatie nog verder terugloopt.

Een dag in de natuur

In de Meinweg zijn een aantal wandelroutes uitgezet. De mooiste zijn de witte, de rode en de blauwe route. Ze vormen de kern van het wandelgebied. U hebt een dag nodig om ze alle drie te lopen. Ideaal als u een weekend in Midden-Limburg bent en een dag helemaal in het teken wilt laten staan van puur natuur. Dat geldt ook voor het natuurgebied het Leudal.

Zoals in alle andere wandel- en natuurgebieden geldt:
  • honden aan de lijn
  • voorkom beschadigingen aan of verstoringen van de natuur
  • wandel alleen op de paden
  • heb respect voor alles wat er leeft, groeit en bloeit.

Witte paaltjesroute

Rolvennen-route, 3,7 en 5,3 km

Start de wandeling op de parkeerplaats bij de spoorwegovergang, voorbij camping Elfenmeer, en volg de witte paaltjes. Wie de lange wandeling maakt, begint bij manege Venhof. U loopt dan tevens de Paardengatroute tot aan de Rolvennen (blauwe paaltjes) van 5,3 kilometer.

Steek de spoorweg over en volg de verharde weg. Als u de bocht gepasseerd bent, slaat u schuin linksaf en loopt u langs een grasland. Daarna rechtsaf. U bevindt zich nu in een waterwingebied. Nadat u de verharde weg bent overgestoken, bevindt u zich in een prachtig open en golvend landschap, afgewisseld met struikheide. Blijf de witte paaltjes volgen. Bij de T-spitsing staat u voor een geplagd terrein waar schapen grazen. De bossen verderop, met de kleine meanderende Bosbeek, vormen de grens met Duitsland. Als u bij de T-spitsing linksaf slaat, voert de route naar manege Venhof, met aansluiting op de Melicker Ven-route.

Rolvennen

Rechtsaf gaat u naar de Rolvennen. De schapen hebben hier een groot gebied waar ze kunnen grazen. Op zeker moment ziet u links de Rolvennen, ofwel kleine, voedselarme vennen met een opmerkelijke flora en fauna. Dit is trouwens ook een rustgebied voor zonnende adders, hoewel de kans klein is dat u er een zult zien, laat staan per ongeluk op trapt. U zult er veel vogels en amfibieën zien. Ga eens rustig op een bankje aan de waterkant zitten en geniet er van de kwakende kikkers, de grote en kleine libellen en misschien ziet u zelfs een blauwborst. In dit broedgebied voor de grauwe gans werd vroeger veen gewonnen. Volg de witte paaltjes en uiteindelijk voegt de route zich bij de Paardengat-route (blauw), richting de parkeerplaats die u in de verte al ziet liggen.

Rode paaltjesroute

Melicker Ven-route, 4 km

De route voert gedeeltelijk door Duitsland.

Bij de manege slaat u rechtsaf, richting spoorbaan die ook wel ‘IJzeren Rijn’ wordt genoemd. Deze spoorlijn die niet meer in gebruik is, vormt een directe verbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. U hebt nu een mooi uitzicht op het Melicker Ven met de heuvels waar nederzettingssporen zijn gevonden uit de steentijd. Volg de rode paaltjes. Bij de T-splitsing gaat u rechtsaf. Het gebied dat u dan passeert, heet de Vogelskooi, een afwisselende streek met akkers en grasland. U ziet hier veel wildrasters. Ze moeten verhinderen dat de wilde zwijnen uit de Meinweg op de akkers voedsel gaan zoeken. Nadat u het bordje ‘Naturschutzgebiet’ bent gepasseerd, volgt u een dijkje bij de zuidoever van het Melicker Ven. Het is begroeid met wilgen en riet. Rechts ziet u het ven dat in droge periodes vaak geen water meer bevat. U kunt er talrijke vogelsoorten observeren. En boven de akkers en het grasland cirkelt soms de buizerd. U blijft de rode paaltjes volgen. Uiteindelijk bereikt u de toegangsweg naar manege Venhof.

Blauwe paaltjesroute

Paardengat-route, 6,8 en 5,2 km

Deze route begint bij manege Venhof. Voor de kortere route start u vanaf de parkeerplaats bij de spoorwegovergang, voorbij camping Elfenmeer.

Bron: Ersi, PixabayBron: Ersi, Pixabay
U volgt de blauwe paaltjes. Bij de parkeerplaats (manege Venhof) gaat u rechtsaf en de spoorbaan over. Links ziet u het Melicker Ven. Volg het pad tot aan de T-splitsing, en bij de slagboom gaat u rechtsaf. Links ziet u de onkruidakkers van Staatsbosbeheer. Talloze plantensoorten die aan het akkermilieu gebonden zijn, krijgen hier een kans zonder chemische of natuurlijke bemestingsmiddelen. U volgt de blauwe paaltjes en passeert uiteindelijk het bosgebied Paardengatbos waar zich vroeger een drenkplaats voor paarden bevond.

Bezoekerscentrum

Het bezoekerscentrum is van april tot en met oktober geopend. Beslist een bezoekje waard voor of na een wandeling. Voor de kinderen is er genoeg vertier, waaronder een klim- en speelbos, een labyrint en een waterspeelplaats. Er zijn veel educatieve mogelijkheden en er is een horecagelegenheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuur en ontspanning in Zuid-Limburg e.oNatuur en ontspanning in Zuid-Limburg e.oNaar een natuurcentrum, een bezoekerscentrum of recreatieterrein is een leuke uitje op een regenachtige dag, maar ook al…
De Maasduinen – natuurgebied in LimburgIn het uiterste noorden van Limburg ligt het natuurgebied de Maasduinen (4200 ha, waarvan Staatbosbeheer 800 ha beheert)…
De 20 Nationale Parken in NederlandDe 20 Nationale Parken in NederlandIn Nederland zijn twintig Nationale Parken aangesteld. De Nationale Parken zijn gebieden die erg grote natuurwaarde hebb…
Nationaal Park Drents-Friese Wold: grenzeloze natuurNationaal Park Drents-Friese Wold: grenzeloze natuurOp de grens van Friesland en Drenthe bevindt zich een van de grootste aaneengesloten natuurgebieden van Nederland: Natio…
Dagje in RoermondIn de historische stad Roermond valt er altijd wel iets te zien of te beleven. Zo kan je er shoppen in de vele winkels,…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Limburgse wandelgebieden: de Meinweg"

Infoteur: Orion
Laatste update: 09-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!