InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Natuur en ontspanning in Zuid-Limburg e.o

Natuur en ontspanning in Zuid-Limburg e.o

Natuur en ontspanning in Zuid-Limburg e.o Naar een natuurcentrum, een bezoekerscentrum of recreatieterrein is een leuke uitje op een regenachtige dag, maar ook als het mooi weer is. Zo combineert het bezoekerscentrum Brunssummerheide bij Brunssum in Zuid-Limburg natuuractiviteiten en horeca. Natuurcentrum Haus Ternell in het natuurgebied de Hoge Venen bij Eupen biedt leuke mogelijkheden voor natuurverkenningen en ontspanning. Maar ook in kasteelpark Elsloo met een botanische tuin is het genieten van de natuur.
Bron: Alicja J, PixabayBron: Alicja J, Pixabay

Bezoekerscentrum Brunssummerheide

De Brunssummerheide is een eeuwenoud landschap in Zuid-Limburg. De Brunssummerheide is een heuvelachtig gebied dat bestaat uit heide, bos, venen en vennen. Op de Brunssummerheide is een uitgebreid routenetwerk voor wandelaars, fietsers, mountainbikers, ruiters en koetsiers. Het Bezoekerscentrum Brunssummerheide, één van de vijf centra van Natuurmonumenten, ligt aan de rand van het natuurgebied en is het startpunt voor veel natuuractiviteiten. Elk seizoen zijn er activiteiten voor jeugd, gezinnen, volwassenen en groepen, zoals speurtochten (seizoens-, kompas- en gps-speurtochten), excursies en evenementen. Er is een pannenkoekenrestaurant met een buitenterras, waar ook verschillende groepsarrangementen mogelijk zijn en een informatiecentrum over (het ontstaan van) het gebied. En bovendien een huttenbouwbos en een speeltuin.

Adres Bezoekerscentrum Brunssummerheide: Schaapskooiweg 99, 6414 EL Heerlen

Natuurcentrum Haus Ternell

In het grootste Belgische natuurreservaat ‘De Hoge Venen’ ligt Haus Ternell, een natuurcentrum met een groot aanbod van natuurverkenningen voor zowel kinderen als volwassenen, zoals wandelingen met een gids, een pedagogische tuin en een veen- en bosmuseum. Voor prijzen, zie www.ternell.be. In de omgeving zijn op eigen gelegenheid prachtige wandelingen te maken, bijvoorbeeld afdalend langs een beekje, dat uitkomt in een grotere beek in het dal. Het is daar, als het warm is, heerlijk koel en in de juiste tijd zijn er bosbessen in overvloed. Bij het natuurcentrum is een gezellig café-restaurant met terras en een met ecologische materialen gebouwde speeltuin, zoals wigwams van wilgentenen.

Adres Natuurcentrum Haus Ternell: Ternell 2-3, Eupen, België

Kasteelpark Elsloo

Het kasteelpark Elsloo, het Bunderbos (helling- of bronnetjesbos) en de botanische tuin vormen samen een uniek natuurgebied, dat vrij toegankelijk is. In februari 2011 won het landgoedpark rond het Limburgse kasteel Elsloo de Natuur & Erfgoedprijs 2011 van Buitenleven en het ANWB Fonds. Er zijn bankjes, ‘speelvelden’, een visvijver, mooie laantjes en boven op de helling staat een prieel. Het Bunderbos ligt op de oostelijke Maasdalhelling met – volgens Staatsbosbeheer - de mooiste bronbossen van ons land. Overal klatert kristalhelder water uit beekjes en bronnen. De bossen en de heuvels zijn een heerlijk gebied om te voet of per fiets te verkennen. In de botanische tuin – gelegen op een helling – lopen slingerpaadjes langs verschillende planten en bomen uit de hele wereld. Verder zijn er medicinale en cultuurhistorisch waardevolle kruiden. De tuin wordt onderhouden door vrijwilligers van het IVN en is op zondagmiddag geopend.

Adres Kasteeltuin Elsloo: Maasberg 1, 6181 GV Elsloo

Ontspanning in de natuur van Zuid-Limburg e.o.

Dit zijn maar enkele voorbeelden van leuke, maar tevens goedkope uitjes met of zonder kinderen en voor mooi of slecht weer. Eén ding hebben ze gemeen: het ontspannen in de natuur. Meer informatie vindt u bijvoorbeeld in de brochure 'Wegwijzer Zuid-Limburg' van de VVV Zuid-Limburg. In deze brochure staat alle informatie voor een bijzonder verblijf of bezoek in Zuid-Limburg met o.a. attracties, musea, uitgaansgelegenheden, eetgelegenheden, groepsactiviteiten, rondleidingen en wandelingen, natuurgebieden, kastelen, monumenten, kerken, evenementen en activiteiten.

Lees verder

© 2011 - 2019 Deinfodeler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gerdahuiskamp, Pixabay
  • Folders
  • Eigen ervaring
  • https://www.natuurmonumenten.nl/bezoekerscentrum/bezoekerscentrum-brunssummerheide
  • http://www.ternell.be/
  • https://www.ivn.nl/afdeling/elsloo/botanische-tuin-elsloo
  • http://media.vvvzuidlimburg.nl/documents/vvvzl_wegwijzer2013.pdf
  • Afbeelding bron 1: Alicja J, Pixabay

Reageer op het artikel "Natuur en ontspanning in Zuid-Limburg e.o"

Infoteur: Deinfodeler
Laatste update: 05-09-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!