InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Bezoek ook eens de zorgboerderij

Bezoek ook eens de zorgboerderij

Bezoek ook eens de zorgboerderij Zoekt u iets leuks om te doen? Ga dan voor de verandering eens naar een zorgboerderij. Er zijn meer dan 750 verschillende zorgboerderijen verspreid over het hele land. Van kinderboerderij tot kweektuin. Veel deuren staan ‘altijd’ open voor het publiek. U kunt er zelfs terecht voor familie-uitjes, kinderfeestjes en bedrijfsfeestjes, maar ook voor boerengolf. Er zijn verschillende zorgboerderijen, die meerdere dagen per week geopend zijn voor de mensen.

Open dagen zorgboerderijen

Elk jaar mag het publiek een kijkje nemen op tal van zorgboerderijen in Nederland, zo ook in 'Maand van de Zorglandbouw', een initiatief van de Federatie Landbouw en Zorg, een landelijke brancheorganisatie voor de sector Landbouw en Zorg. Op de site www.landbouwzorg.nl staat een overzicht wanneer welke zorgboerderijen hun staldeuren openzetten.

Zorgboerderij: van kinderboerderij tot kweektuin

Er zijn talloze zorgboerderijen, die u het hele jaar door een bezoek kunt brengen. Ook voor kinderen is dat een heel leuke en leerzame ervaring. Op de website www.zorgboeren.nl vindt u naast praktische informatie over zorgboerderijen, zoals over wat een zorgboerderij is, het ontstaan en de kwaliteit van zorgboerderijen en een overzicht van zorgboerderijen. Hier kunt u per provincie kijken welke zorgboerderijen er zijn en wat zij bieden. Een paar voorbeelden zijn:

Geitenboerderij Ridammerhoeve te Amstelveen

Dit is een biologisch-dynamische geitenboerderij met een kaasmakerij, een kinderboerderij, een speeltuin, een pluimveehouderij, een boerderijwinkel en een horecagelegenheid. Een waar walhalla voor kinderen. Voor meer informatie: www.geitenboerderij.nl.

Land en Boschzigt te ’s Graveland

Dit is een biologisch dynamische tuin omgeven door bossen met een zorgtuinderij, een winkel en een wijngaard. Met name als de zomerbloemen bloeien is het er prachtig. Het is indrukwekkend om van dichtbij te kunnen zien hoe de asperges uit de grond worden gestoken en om de komkommers in de kas te zien hangen. U kunt hier ook planten- en groentestekjes kopen. Voor meer informatie: www. versvanhetland.nl.

De Kweektuin te Mijdrecht

Dit is een biologische groentetuinderij gevestigd in ca. 1 hectare aan kassen en gebaseerd op koude teelten. Het is overdonderd om in dat enorme complex te lopen en al het werk van het kweken van groenten en fruit te zien. Het groenteafval gaat naar de schapen en de kippen, die ook een plekje in de kas hebben gekregen. Na een kijkje in de kas, kunt u even gezellig gaan zitten naast een vijver met goudvissen of in het ontmoetingscentrum en kunt u ook nog groenten kopen. Voor meer informatie: www.dekweektuin.nl.

Woon-werkcentrum Amstelkade te Wilnis/Woerdense Verlaat

Dit is een zorgboerderij met een theehuis, kinderboerderij en camping, die is aangesloten bij de Stichting Natuurkampeerterreinen. Voor kinderen is het ideaal: er is een speciale huttenbouwplek en een speeltuintje. Ook kunt u er verblijven in een trekkerskeet (de Pipo-, Mammaloe- of Dikke Deurwagen) en kunt u het riviertje de Kromme Mijdrecht op met een gehuurde roeiboot of kano en een rondvaartboot. Op het terras voor het theehuis is het gezellig toeven met uitzicht op de ganzen, geiten en/of pauwen van de kinderboerderij. Voor meer informatie: www.amstelkade.nl.

Bezoek aan een zorgboerderij: een herhaling waard

Met het aantal en de diversiteit aan zorgboerderijen in Nederland zijn er vast in uw buurt wel een aantal leuke zorgboerderijen te vinden, waar u graag eens naar toe wilt. U zult merken, dat elk bezoek een plezierige herinnering achterlaat en de zorgboerderij een plek wordt, waar u graag terugkomt.
© 2011 - 2019 Deinfodeler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Folders;
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Bezoek ook eens de zorgboerderij"

Infoteur: Deinfodeler
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!