InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Magische natuur in Spanje: El Torcal

Magische natuur in Spanje: El Torcal

Bent u op zoek naar een adembenemend wandelgebied in de provincie Malaga waar ruige kliffen en ravijnen elkaar afwisselen in een steeds veranderend panorama? Als u op zoek bent naar een actieve wandelvakantie dan is het Natuurpark El Torcal van Antequera een bijzonder interessant natuur verschijnsel. Dit natuurpark bevat een van de meest indrukwekkende kartstische rotsformaties in Europa met hoge zuilen en rotsplaten die bewust op elkaar gestapeld lijken en dankt ook haar naam aan enkele merkwaardige ingedrukte cirkelvormige formaties.

Algemene informatie

  • Open dagelijks van 10 tot 17 (19 in de zomer).
  • Gratis entree
  • Bezoekerscentrum Torcal de Antequera; tel. 952 24 33 24
  • http://torcaldeantequera.com

Het is aan te raden als reiziger om ten eerste het bezoekerscentrum te bezoeken om in een oogwenk te begrijpen hoe deze kronkelige morfologie heeft kunnen ontstaan. Het bezoekerscentrum is ook het startpunt van de wandelroutes.

Bron: Jakub Botwicz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Jakub Botwicz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Het landschap

El Torcal de Antequera is een Natuurgebied van 1.171 ha groot, met een hoogte tussen 1100 en 1400 meter, op circa 14 km van de het stadje Antequera in de provincie Malaga.
In El Torcal overheersen de kalkrotsen die meer dan 150 miljoen jaar oud zijn. Ze zijn gevormd door maritieme sedimenten die heel gevoelig zijn voor erosie. De langzame, maar gestage inwerking van regen, sneeuw en wind op dit materiaal hebben dit landschap haar kenmerkende vorm gegeven. De grotten en kuilen in dit gebied vormen ook een geschikte omgeving voor speleologie.

De wandelroutes

Er zijn verschillende routes die u uitnodigen om te verdwalen in deze stad van steen. Voorheen waren er drie routes (groen, geel en rood). Vanwege de moeilijkheid van de rode, een dodelijk ongeluk en wandelaars die zich niet aan de regels hielden werd de rode route verwijderd.
De gele en de groene routes duren respectievelijk ongeveer 2 en 1,5 uur en zijn alle twee vrij tot en met redelijk gemakkelijk te voltooien. De routes worden of gemarkeerd door houtenpalen met een pijl of door een geschilderde groene of gele pijl op de kalkrotsen. Het is alleen een kwestie om het spoor niet te verliezen. Het zijn wel de routes waar het Torcal echt tot zijn recht komt.
Langs de verschillende wandelroutes komt u een grote verzameling van natuurlijke sculpturen tegen. Het is een geweldige plek voor de zintuigen en bezoekers raken gefascineerd door indianen- en adelaarshoofden, de schroeven en hoeden en allerlei vormen die gevormd worden door de verbeelding en fantasie van haar bezoekers.

Bron: Psicobyte, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Psicobyte, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Op ontdekking

Dit mooie en onherbergzame gebied is een waar paradijs om met kinderen te ontdekken. Randvoorwaarde is om uw gezond verstand te gebruiken en niet te veel risico’s te nemen. U kunt hier nieuwe paden bewandelen, net zoals de berggeiten, om allerlei rotsformaties te beklimmen en ook kunt u, uitgerust met bijvoorbeeld een schroevendraaier, op zoek gaan naar een kristalgesteente vergelijkbaar aan quartz. Deze stenen bevinden zich in de rode aarde en worden gevormd door de inwerking van het klimaat.

Flora en fauna

Er is een rijke en gevarieerde vegetatie met een aantal unieke soorten met veel dorens. Aangeraden wordt dan ook om goede wandelschoenen en een dichte broek te dragen mocht u uw eigen pad kiezen.
De fauna is rijk aan vogels zoals gieren en uilen, plus zoogdieren zoals vossen en wezels. Hier zijn ook prachtige vergezichten over de landschappen te bewonderen.
© 2014 - 2019 Unpais, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurpark Corona Forestal - Maanlandschap op TenerifeNatuurpark Corona Forestal - Maanlandschap op TenerifeBen je weleens op de maan geweest? Natuurlijk niet, maar er is wel een plekje op Tenerife, behorend tot het Canarisch Ar…
Carboneras bij Almería aan de Sierre CabreraCarboneras is een mooi gelegen kustplaatsje in Almería in Andalusië. Het plaatsje met haar vele stranden is gelegen aan…
Natuurpark Cabo de GataCabo de Gata is een magisch natuurpark in Almeria. Een prachtig en uniek landschap, een stukje van Afrika dat gestrand i…
De Hoogvlakte van Ronda en de Sierra de Las Nieves (Spanje)De "Meseta de Ronda" en de "Sierra de Las Nieves", De Hoogvlakte van Ronda en het Gebergte van de Sneeuw zijn twee gebie…
Malaga, stad in SpanjeMalaga, een stad gelegen aan de zuidkust van Spanje in het gebied Andalusië. De betekenis Malaga is een toeristencentrum…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Magische natuur in Spanje: El Torcal"

Infoteur: Unpais
Laatste update: 16-10-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!