InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Natuurpark Cabo de Gata

Natuurpark Cabo de Gata

Cabo de Gata is een magisch natuurpark in Almeria. Een prachtig en uniek landschap, een stukje van Afrika dat gestrand is gebleven aan de andere kant van de Middellandse Zee. Een natuurpark met woestijnachtige trekjes, salamanders en stenen dat tot de droogste uithoeken van Europa behoort. Een plek waar de hemel nauwelijks “huilt” met haar 183 mm water per jaar.

Algemene informatie

Het natuurpark Cabo de Gata-Nijar gelegen in Almería was het eerste beschermde maritieme terrestrische gebied van Andalucía. Mensen komen naar dit natuurgebied om te duiken, snorkelen of kanoën, te zonnebaden op de witte zandstranden of om te mountainbiken en/of wandelen langs de paden van de kust.

Het landschap

De enorme tegenstellingen in het water, de kust en het binnenland, de vele unieke diersoorten die het herbergt gekoppeld aan een van de droogste ecosystemen van Europa, maken dit gebied tot een internationaal erkend biosfeerreservaat en Geopark.
Het landschap is van vulkanische aard waar lavastromen, koepels en fossiele stranden een uniek landschap vormen met oker, zwarte en rode tinten waar bezoekers geboeid raken door haar bijzondere schoonheid.

Een van de belangrijkste kenmerken van het natuurpark is de nalatenschap van de Feniciërs, Romeinen en Moren. Tal van verlaten boerderijen, wateroogst- en windsystemen zoals putten, tanks en molens zijn stille getuigen van een inmiddels opgeheven cultuur, die traditioneel gebruik maakte van haar natuurlijke bronnen.

Aanbevolen routes

Cabo de Gata-Nijar heeft een pad langs de kustlijn met kliffen van 50 kilometer lang. Dit pad zit vol magie en als bezoeker loop je van de ene verrassing in de andere en je ontdekt in deze indrukwekkende kustlijn een afwisseling van steile kliffen met prachtige witte stranden en afgelegen en bijna ontoegankelijke baaien als ook spectaculaire vulkanische afgronden.
Het is dan ook een van de meest aanbevolen manieren om Cabo de Gata te ontdekken. Dit pad is goed te doen in drie dagen.
  • Dag 1: Carboneras-Las Negras, 12,5 km. 3,5 uur
  • Dag 2: Las Negras-San José, 21,7 km. 5,5 uur
  • Dag 3: San José-San Miguel de Cabo de Gata, 21 km. 5 uur

De flora en fauna

Dit gebied, met arme en onontwikkelde bodems veroorzaakt door weinig neerslag en slinkende watervoorraden bevat echter een van de meest unieke flora’s van Europa, met meer dan 1000 exclusieve soorten. Hier tref je populaties van palm die de steile vulkanische hellingen beklimmen, dichte formaties van vezels en rozemarijn die de vlakten bedekken of, zoals in het vroege voorjaar, duizenden gele zeemadeliefjes die de kliffen verkleuren.

Een andere bezienswaardigheid van dit park, zijn de zoute moerasgebieden met grote concentraties van waadvogels die hier komen om te broeden, eten en overwinteren. Gedurende het hele jaar is het mogelijk om meer dan 80 soorten vogels te zien waaronder meeuwen, ooievaars, eenden en flamingo's.

Het maritieme ecosysteem

Het maritieme ecosysteem onderscheidt zich door haar verscheidenheid en rijkdom. In de zeebodems hebben zich uitgebreide prairies ontwikkeld. De proliferatie van deze plantensoorten, vergelijkbaar met de groene alg, vormen onder water wouden waar een grote verscheidenheid aan onderwater flora leeft: krabben, inkt- en vissen, waaronder de "Pinna nobilis", de grootste beschermde tweekleppige steekmossel in de Middellandse Zee die beschouwd wordt als een ware parel van de natuur. Duiken en snorkelen in deze heldere wateren is een ervaring die moeilijk te vergeten is.

Informatiepunten

  • Adres: Carretera AL-3115, Km 7, 04131 Almería, Spanje
  • Bezoekerscentrum Las Amoladeras, telefoon: 950 16 04 35
  • www.parquenatural.com: Informatie over het park, wandelpaden, de natuur, etc.
  • Toegang gratis tot het natuurpark
© 2014 - 2019 Unpais, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurpark Cabo de Gata-Nijar in Andalusië bij AlmeriaNatuurpark Cabo de Gata-Nijar in Andalusië bij AlmeriaRond Almeria bevindt zich het natuurpark Cabo de Gata-Nijar. Indien u een rondreis Andalusië heeft gepland, dan is dit p…
Cabo de la Roca bij Lissabon: meest westelijke punt EuropaCabo de la Roca bij Lissabon: meest westelijke punt EuropaHet meest westelijke punt van heel Europa is gelegen in Portugal! Het heet de Cabo de la Roca. Deze plek ligt op ongevee…
De mooiste stranden rond SetúbalDe mooiste stranden rond SetúbalSetúbal is een schiereiland in Portugal en ligt onder Lissabon aan de zuidoever van de Taag en ten noorden van het gebie…
De costa's in SpanjeDe costa's in SpanjeDe vakantieperiode is bijna aangebroken. Veel mensen zijn op zoek naar een leuke bestemming, voor de hele familie of gez…
Naaktstranden aan de Costa AlmeriaEen paradijs voor de naaktrecrant. Dat is de Costa Almería in het zuidoosten van Andalusië. Deze costa heeft een groot a…
Bronnen en referenties
  • Oficina de Turismo de Almeria

Reageer op het artikel "Natuurpark Cabo de Gata"

Infoteur: Unpais
Gepubliceerd: 01-10-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!