InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Plekjes in Belgisch Limburg - Het blotevoetenpad

Plekjes in Belgisch Limburg - Het blotevoetenpad

Iedereen die er al geweest is, moet het toegeven. Het is een heel bijzondere sensatie: bijna twee kilometer lang wandel je door de natuur op blote voeten. Je voelt schors en stenen, hout en zand, gras, leem en zelfs water. Achteraf krijgen je voeten een welverdiende douche. Ze tintelen nog een hele poos na en je vraagt je af wie er eigenlijk op het idee kwam dat mensen zo noodzakelijk sokken en schoenen aan moeten. Maak kennis met het blotevoetenpad. En vergeet je handdoek niet!

Wat?

In Zutendaal, in het hart van Belgisch Limburg werden een aantal bestaande paden rondom het natuureducatief centrum De Lieteberg, bewerkt en samengevoegd tot een parcours van bijna twee kilometer. De route gaat door een voormalige kiezel- en zandgroeve en loopt eveneens door bosjes en grasvlakten. Het landschap biedt een schat aan variatie, de bodem doet dat ook. Langsheen de wandeling kom je ook een doolhof tegen, een uitkijktoren en een hangbrug. Je beklimt steile hellingen, wandelt over brugjes en waadt door een stukje water. Het blotevoetenpad brengt je helemaal terug naar de natuur. Je bent ver van de drukte, in een omgeving van rust, zodat je ten volle kan beleven wat het doet om met je blote voeten je weg te zoeken over de verschillende texturen.

Waar?

Het blotevoetenpad bevindt zich in de onmiddellijke omgeving van bezoekerscentrum De Lieteberg, Zuurbroekstraat 16, 3690 Zutendaal. Ze zijn telefonisch te bereiken via 089/62 94 53 en via email: info@lieteberg.be.

Route

  • Op de E314 neem je afrit 32, naar Zutendaal-centrum.
  • Aan de verkeerslichten rij je rechtdoor, na 300 m hou je rechts aan richting Gellik.
  • 100 meter verder sla je rechts de Nachtegalenstraat in.
  • Na 200 meter kan je aan je linkerkant de Blookbergstraat inrijden.
  • Op het einde van de Blookbergstraat kan men de wagen parkeren in de buurt van de sportvelden en verder wandelen naar De Lieteberg (200 meter).

Openingsuren

Individuele bezoekers zijn welkom van 1 mei tot 1 oktober: elke dag, behalve op maandag, van 13u30 tot 18 uur.
Groepen kunnen het hele jaar door een afspraak maken met R. Lambie, tel. 089-62 94 53 (Dienst Toerisme Zutendaal).

Meer

Bezoekerscentrum de De Lieteberg heeft ook een bijencentrum, insectenmuseum, een vlindercentrum en een compostdemopark.

Lees verder

© 2007 - 2019 Mamalies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zutendaal-Lieteberg: het eerste blotevoetenpad in BelgiëZutendaal-Lieteberg: het eerste blotevoetenpad in BelgiëOp blote voeten lopen is gezond. Het stimuleert de bloedsomloop en het hart en reguleert de bloeddruk. Het bevordert ook…
Brunssum: een spiritueel blotevoetenpad!Brunssum: een spiritueel blotevoetenpad!Wie houdt van rustige blotevoetenpaden moet beslist eens naar het Blote Voetenpad van Brunssum in Nederland gaan. Het is…
Tip voor de herfstvakantie: Belgische KempenTip voor de herfstvakantie: Belgische KempenWat is er leuker dan om er in de herfstvakantie samen op uit te gaan. Ik hoor je al klagen: maar wat moet dat wel niet k…
Wandelen van Leuven (Wilsele) tot in MaastrichtWandelen van Leuven (Wilsele) tot in MaastrichtTijdens de Paasvakantie van 2012 wandelden we langsheen het grote routepad (GR) 5. Onze route start in Wilsele (België)…
Beginnen met hardlopen met het C25K-programmaBeginnen met hardlopen met het C25K-programmaC25K staat voor Couch To 5 Kilometer, of in het Nederlands ‘van de bank naar 5 kilometer hardlopen'. Het is speciaal bed…

Reageer op het artikel "Plekjes in Belgisch Limburg - Het blotevoetenpad"

Reactie

Elly Severeyns, 17-08-2012 11:06 #1
Hallo geachte… ik zou willen vragen of ik mijn klein hondje kan mee nemen op het blotevoetenpat… ze zit in een mantje… zou dat mogelijk zijn? Groetjes Elly

Infoteur: Mamalies
Gepubliceerd: 10-05-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Belgisch Limburg
Reacties: 1
Schrijf mee!