InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Rondje Ommen Lemele: fietstocht

Rondje Ommen Lemele: fietstocht

Rondje Ommen Lemele: fietstocht Rondje Ommen Lemele is een fietsroute in het Vechtdal van de provincie Overijssel. Al fietsend genieten van het afwisselende en heuvelachtige landschap met zijn houtwallen, landgoederen, loofbomen, naaldbomen en heidevelden. Op de route twee heuse bergen, de Archemerberg en de Lemelerberg. Onderweg even pauzeren voor een kop koffie in Nieuwe Brug, Lemele of Den Ham of op een van de vele bankjes langs de route genieten van het uitzicht.

Fietstocht rondje Ommen Lemele

Rondje Ommen Lemele is een fietsroute van 39 kilometer in de provincie Overijssel. Onderweg komt u door een afwisselend en heuvelachtig landschap met loof- en naaldbossen, heidevelden, houtwallen en weilanden. De route kent twee heuse bergen, de Archemerberg en de Lemelerberg. De zandhagedis voelt zich er thuis, evenals de boomklever, de steenuil, de das en de marter. U treft er zeldzame planten als de slangenwortel en het eenarig wollegras.

Het officiële startpunt van de route is Ommen. Voor de route volgt u de bordjes: Rondje Ommen Lemele, rechthoekige bordjes voorzien van roze letters, de route gaat tegen de klok in. U komt door de plaatsen Giethmen, Lemele, Archem, Den Ham en via Zeesse fietst u weer terug naar Ommen. De gids is te verkrijgen bij de VVV's in Ommen, Lemele en Hardenberg of bij de andere VVV-kantoren in het Vechtdal.

Ommen

Ommen was oorspronkelijk een nederzetting die omstreeks 1110 is ontstaan bij een doorwaadbare plek in de Vecht. In 1248 kreeg de plaats stadsrechten. Ommen wordt druk bezocht door toeristen, die zich vooral in de zomermaanden verspreiden over de verschillende campings en bungalowparken. De Bissinghmarkt die op de tweede dinsdag in juli plaatsvindt trekt bezoekers uit de verre omtrek. De stad Ommen en omgeving is zeer geliefd bij fietsers en wandelaars, de plaats ligt aan het Pieterpad.

Het LaerHet Laer
Bezienswaardigheden onderweg
  • het Nationaal Tinnen Figuren Museum in het centrum van Ommen; u kunt hier uw hart ophalen aan ambacht, geschiedenis, kinderspeelgoed, kunst en veldslagen. De collectie tinnen figuren van het Nationaal Tinnen Figuren Museum is één van de mooiste ter wereld
  • korenmolens; de Lelie en de Konijnenbelt
  • landgoed Het Laer; het landhuis is een 17e eeuwse buitenplaats gelegen aan de rand van Ommen. Het huis en de tuin worden gebruikt voor bruiloften en partijen. Rondom het landhuis bevindt zich een park met Engelse landschapstuinen
  • Giethmener Kerkpad/Kerkbrugje; vroeger werd het kerkpad gebruikt om 's zondags naar de kerk te gaan. Hiervoor moest men de Regge oversteken en zo ontstond het Giethmener Kerkbrugje midden in het landschap

Lemele

Even voorbij Giethmen begint het natuurgebied van de Archemer- en Lemelerberg dat vooral 's zomers een toeristische trekpleister is. Het dorp Lemele ligt aan de voet van de Lemelerberg, vroeger werd hier leem afgegraven. Het heuvelachtige terrein beslaat zo'n 1000 ha en maakt deel uit van de Overijsselse Heuvelrug. Het terrein wordt begraasd door de schaapskudde van Landschap Overijssel.

U kunt de route ongeveer 7 kilometer inkorten door bij knooppunt 71 te kiezen voor het bordje "over Lemelerberg", hiervoor slaat u linksaf. Houd er rekening mee dat u een stuk moet klimmen en dat aan het eind bij knooppunt 78 het routebordje aan de overkant van de weg staat. Als u ervoor kiest om de route helemaal te fietsen vervolgt u de route door bij knooppunt 71 rechtsaf te slaan.

Bezienswaardigheden onderweg

  • de schaapskooi van de Archemer- en Lemelerberg
  • uitkijkpunt; 76,5 meter boven de zeespiegel

Bron: Gouwenaar, Wikimedia Commons (CC0)Bron: Gouwenaar, Wikimedia Commons (CC0)

Archem

Het buurtschap Archem heeft de kenmerkende hallenhuisboerderijen waarbij het voorste gedeelte het woonhuis is en het achterste gedeelte bestaat uit de deel en de stallen met boven de deel de hooiopslag. Net voorbij Archem kruist de fietsroute het riviertje de Beneden Regge dat tussen Hellendoorn en Ommen loopt. Bij Ommen mondt de rivier uit in de Overijsselse Vecht.

Bezienswaardigheden onderweg

  • de Archemer stuw
  • kunstwerken aan de oever van de Beneden Regge bij de Archemer stuw; Nehalennia en De Zeemeermin

Den Ham

Den Ham is een brinkdorp met aangrenzend het natuurgebied Eerder Achterbroek. Hier vindt u ook het Landgoed Eerde met kasteel Eerde. In het halfopen landschap van akkers, heggen, weilanden, houtwallen, bos en heide, ook wel een coulisselandschap genoemd, vindt u zeldzame dieren als de steenuil, de das en de marter. In het gebied staat de Saksische boerderij de Meulenhorst, waar u terecht kunt voor zelfgemaakt ijs.

Bezienswaardigheden onderweg

  • Nederlands Hervormde Kerk uit 1840 in Den Ham
  • het Meubelmakerij Museum
  • wijngaard de Tappenmars

Archem

Bij Besthmen vindt u de Besthmenerberg, een stuwwal van 34 meter hoog die is ontstaan in de laatste ijstijd. Door het landijs zijn eveneens de Archemerberg en de Lemelerberg ontstaan. Bovenop de berg staat een uitkijktoren waar u een weids uitzicht over de omgeving heeft.

de Saharade Sahara
Bezienswaardigheden onderweg
  • het bostheater; een openluchttheater waar in de zomermaanden veel voorstellingen worden gehouden
  • de Sahara; een zandverstuiving van 20 hectare. Doordat de Sahara druk wordt bezocht door gezinnen met kinderen raakt het gebied niet dichtbegroeid en kan de zandverstuiving blijven bestaan

Horeca onderweg

Diverse mogelijkheden in Ommen of bij restaurant De Nieuwe Brug bij Nieuwe Brug. Het restaurant heeft een leuke speeltuin. Verder kunt u terecht in de omgeving van Lemele en in Den Ham. Raadpleeg ook de plattegrond van de fietsroute.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wandelen en Fietsen in het Overijssels VechtdalHet Overijssels Vechtdal is een prachtig gebied, met vele verschillende landschappen. Om het Overijssels Vechtdal optima…
Het Rondje Dalfsen Ommen: fietsrouteHet Rondje Dalfsen Ommen: fietsrouteRondje Dalfsen Ommen is een fietsroute in de Overijsselse streek Salland en loopt na Dalfsen ten zuiden en na Ommen ten…
Ommen, Overijssel: Geschiedenis, gebouwen en toerismeOmmen, Overijssel: Geschiedenis, gebouwen en toerismeOmmen is een stadje en gemeente in de provincie Overijssel. In de zomermaanden trekt Ommen duizenden toeristen die er hu…
Kindercampings in het Overijssels VechtdalIn het toeristische gebied ‘het Overijssels Vechtdal’ zijn veel campings gevestigd. Een aantal van deze campings hebben…
Concentratiekamp Erika in OmmenConcentratiekamp Erika in OmmenTijdens de Tweede Wereldoorlog waren er in Nederland vijf concentratiekampen: Schoorl, Amersfoort, Ommen, Vught en Weste…
Bronnen en referenties
  • http://www.vechtdaloverijssel.nl/Fietsen/Fietsroutes/
  • http://www.vechtdaloverijssel.nl/Fietsen/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ommen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Den_Ham_(Overijssel)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Besthmenerberg
  • http://www.bostheaterommen.nl/event-category/bostheater/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hallenhuisboerderij
  • Afbeelding bron 1: Gouwenaar, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Rondje Ommen Lemele: fietstocht"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 29-05-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Fietsroutes Overijssel
Schrijf mee!