InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Ommen, Overijssel: Geschiedenis, gebouwen en toerisme

Ommen, Overijssel: Geschiedenis, gebouwen en toerisme

Ommen, Overijssel: Geschiedenis, gebouwen en toerisme Ommen is een stadje en gemeente in de provincie Overijssel. In de zomermaanden trekt Ommen duizenden toeristen die er hun vakantie doorbrengen. In dit artikel vind je alle informatie over Ommen; o.a. over de geschiedenis van Ommen en bezienswaardigheden in Ommen.

Ommen op de kaart

Ommen is een klein stadje en tevens een gemeente in de provincie Overijssel. De gemeente Ommen telt tegenwoordig ruim 17.000 inwoners en heeft een aantal belangrijke gebouwen waaronder de Nederlands Hervormde kerk en een drietal oude molens. In de zomermaanden trekken veel toeristen o.a. vanwege de mooie omgeving naar de gemeente Ommen; het stadje Ommen is dan ook erg geliefd bij toeristen. Verkeer kan via de N34 vanaf Zwolle in de stad Ommen komen; deze 80-kilometer weg loopt dwars door het centrum van Ommen en zorgt met name in de zomermaanden voor veel drukte in en rond Ommen. In 2009 is begonnen met de aanleg van een weg die ten noorden van Ommen zal lopen, waardoor verkeer niet meer door het centrum van Ommen hoeft te gaan.

Geschiedenis

In het jaar 1100 wordt Ommen voor het eerst genoemd als een doorwaadbare plaats langs de rivier de Vecht. Sinds het jaar 1248 heeft Ommen stadsrechten. Ommen is ontstaan op een rivierduin (een zandafzetting door een rivier) in de rivier de Vecht. Dit is terug te zien aan het kerkplein, deze is hoger gelegen dan de rest van de stad Ommen. Ommen was tot ca. het jaar 1500 verbonden aan handelsstad Deventer en was een van de hanzesteden. Hanzesteden waren verbonden met het zogenaamde Hanzeverbond; een samenwerking tussen in eerste instantie Duitse steden rond de Oostzee. Met het oog op handel had Ommen alleen landbouwproducten te bieden; de ligging was voor de belangrijke Hanzesteden van groter belang. Voor 1923 was de gemeente Ommen een stuk groter; door een herindeling van land werd het oostelijke deel van Lemelerveld bij de gemeente Dalfsen gevoegd. Aan het begin van de 20e eeuw was Ommen het centrum van de theosofie (wijsheidsreligie). Op het landgoed van Philippe baron van Pallandt (kasteel Eerde) werd de Orde van de Ster in het Oosten gevestigd. Deze theosofische organisatie onder leiding van Jiddu Krishnamurti uit India organiseerde jaarlijks de zogenaamde Sterkampen op het landgoed Eerde. Hoewel Krishnamurti de organisatie in 1929 ophief, bleef hij jaarlijks spreken tijdens de Sterkampen. In 1941, tijdens de Tweede Wereldoorlog, kwam een einde aan de Sterkampen en werd op het landgoed een strafkamp gevestigd. Het strafkamp had de naam Erika (of Erica) en stond in Nederland bekend als een van de zwaarste strafkampen.

Bijzondere gebouwen

In Ommen zijn een aantal bijzondere gebouwen te vinden, waaronder:
  • De Nederlands Hervormde Kerk aan het Kerkplein (oudste gebouw in Ommen)
  • Het voormalig gemeentehuis aan de rivier de Vecht
  • Het voormalig postkantoor aan de Markt
  • De muziektent op de Markt van muziekvereniging Crescendo
  • Het treinstation in Ommen, ontworpen door architect Eduard Cuypers
  • Korenmolens 'de Lelie', 'de Konijnenbelt' en 'Den Oordt'

Activiteiten en uitjes

Aan de Vecht staat het Nationaal Tinnen Figuren museum met een grote collectie van o.a. tinnen figuren. In de zomermaanden worden in Ommen allerlei activiteiten georganiseerd tijdens de 'Ommer Bissing'. Er is tijdens de Ommer Bissing (of Ommer Bissingh) o.a. een traditionele jaarmarkt, een kermis en sinds 2007 een wielerronde door het centrum van Ommen. Verder kent Ommen een gezellig en bruisend centrum dat met name in de zomertijd zeer gezellig is vanwege de vele terrasjes en winkeltjes. Op de rivier de Vecht kunnen mensen zich vermaken met allerlei vormen van waterrecreatie.

Toerisme

Met name tijdens de zomermaanden komen jaarlijks veel toeristen naar (de omgeving van) Ommen om er vakantie te houden. In en rond Ommen zijn tientallen campings, bungalowparken en hotels te vinden waar vakantiegangers kunnen verblijven tijdens de vakantie. Campings als de 'Koeksebelt' en 'Bergzicht' zijn zeer populair vanwege hun ligging; ze liggen vlak naast de rivier de Vecht en dichtbij het centrum.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ommen, Overijssel: Geschiedenis, gebouwen en toerisme"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 22-01-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!