InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Wandelen en Fietsen in het Overijssels Vechtdal

Wandelen en Fietsen in het Overijssels Vechtdal

Het Overijssels Vechtdal is een prachtig gebied, met vele verschillende landschappen. Om het Overijssels Vechtdal optimaal te leren kennen, kan je het beste te voet of per fiets de regio gaan verkennen.

Wandelnetwerk

In het Vechtdal vind je honderden kilometers aan wandelroutes; het wandelnetwerk, dat door middel van gekleurde pijlen en genummerde paaltjes bewegwijzerd is. Er zijn wandelroutes in diverse afstanden en het is mogelijk om wandelroutes met elkaar te combineren, door onderweg van routekleur te wisselen. Op het kaartje van het wandelnetwerk staat een handig overzicht met de routes, die geschikt zijn voor een buggy of voor nordic walkers. Voor het wandelnetwerk kun je een overzichtskaart kopen van de gemeente Hardenberg of Ommen.

Overige wandelmogelijkheden

Er zijn verschillende wandelroutes te koop bij de lokale VVV’s, zoals het Beerze Pad, wandelpad Oudleusen, verhalenpad en kastelenpad Dalfsen, Reestpad Balkbrug en Veenpad Sibculo. Daarnaast kan je ook op verschillende plaatsen de rode, blauwe en witte paaltjes volgen. De afstanden van de wandelroutes variëren tussen de 4 en 15 kilometer. Het bekende Pieterpad gaat ook door het Overijssels Vechtdal en doet ook de plaatsen Gramsbergen, Hardenberg en Ommen aan. Voor kinderen zijn er ook leuke wandelroutes te vinden: het wolvenspoor bij Stegeren, stap voor stap en de zwarte mezenroute in Staphorst, de boer op in Oud-Avereest, Knof de pad in Rheeze, speuren naar sporen in Ommen en het wervelende wormgatpad in Dalfsen. Volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar kunnen ook kiezen voor de Georun The Signs in Rheeze; een spannende route waarbij je hindernissen en testen moet trotseren. Al met al zijn er voor iedereen volop mogelijkheden om al wandelend het gebied te verkennen.

Fietsroutenetwerk

Net als bij het wandelnetwerk is er een dicht netwerk van kleine routes, die door middel van genummerde paaltjes aan elkaar gekoppeld kunnen worden tot een fietsroute door de omgeving en met de afstand, die jij graag fietst. Voor iedereen is zo een mooie tocht te maken. Dit kan door middel van de borden bij de fietsknooppunten, maar ook van te voren door middel van een netwerkkaart of op internet via de site www.vechtdaloverijssel.nl.

Overige fietsmogelijkheden:

Bij de lokale VVV’s kun je ook diverse fietsroutes kopen. Enkele voorbeelden zijn: klaverbladroute in Staphorst, fietsroute rond en door Nieuwleusen, fietsen langs cultuurhistorie in Dalfsen, Hardenberg/Beerze, Mountainbike Hardenberg, Rondje Gramsbergen en Lemelerveld/Lemele. De afstanden variëren tussen de 14 en 45 kilometer. Verder zijn er ook bewegwijzerde fietsroutes, zoals de Beerze route.

Wandel Vierdaagse en Fiets Vierdaagse

Elk jaar wordt er in juni de Vechtdal Wandelvierdaagse en in september de Vechtdal Fietsvierdaagse georganiseerd. Vier dagen lang zijn er routes uitgestippeld in diverse afstanden. Elke dag is de start vanuit een andere plaats. Vaak vanaf een camping uit het Vechtdal, zodat de vierdaagse ook makkelijk te combineren is met een (korte) vakantie. Doordat er elke dag vanuit een andere plaats gestart wordt, is het een ideale gelegenheid om in korte tijd veel van het Overijssels Vechtdal te zien.

TOP: Toeristische Overstap Punten

TOP’s zijn goed bereikbare plaatsen waar je de auto kunt parkeren en vanwaar je de omgeving verder per voet of fiets kunt bekijken. De Toeristische Overstap Punten in het Overijssels Vechtdal kan je vinden in het Reestdal, in Dalfsen, Ommen, Hardenberg en Gramsbergen en zijn met borden aangegeven. Er kan hier gratis geparkeerd worden. In het Reestdal is het bij Natuurinformatiecentrum de Wheem, in Hardenberg bij Natuuractiviteitencentrum De Koppel en in Dalfsen, Ommen en Gramsbergen bij het NS-Station. Bij een TOP staat een bord met daarop de wandel- en fietsmogelijkheden. Meer informatie vind je op www.topoverijssel.nl.

Scootmobiel/elektrische fiets

Voor schootmobiel rijders zijn er routes van maximaal 30 kilometer uitgestippeld. Mensen met een elektrische fiets kunnen uit de gewone fietsroutes kiezen of zelf een samenstellen via de fietsknooppunten. Bij het uitkiezen of plannen van een route is www.oplaadpunten.nl een handige site. Hierop kun je een oplaadpunt zoeken halverwege de gewenste route. Zo hoef je niet bang te zijn dat de accu tijdens de laatste kilometers leeg is en kun je eventueel een langere route plannen. De meeste oplaadpunten zitten bij een restaurantje of café. Je pauze kan dus dubbel benut worden, door een hapje en drankje voor jezelf en wat elektriciteit voor je scootmobiel of fiets.
© 2012 - 2019 Evie99, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vechtdal marketing: www.vechtdaloverijssel.nl
  • Vechtdal marketing: VVV Tijdschrift
  • www.topoverijssel.nl

Reageer op het artikel "Wandelen en Fietsen in het Overijssels Vechtdal"

Infoteur: Evie99
Gepubliceerd: 13-11-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!