InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Rondje Zwolle: fietsroute

Rondje Zwolle: fietsroute

Rondje Zwolle: fietsroute Rondje Zwolle biedt een afwisselende en mooie fietsroute rondom Zwolle. U kunt al fietsend genieten van het waterrrijke en groene landschap. Het ene moment rijdt u over rustige fietspaden, het volgende moment beleeft u de levendigheid van de stad. Onderweg valt er veel te bekijken en u kunt uitrusten bij de verschillende horecagelegenheden langs de route. Met de fietsnavigatie app krijgt u nog meer informatie over Rondje Zwolle en voor wandelaars is er een wandelversie van Rondje Zwolle. Zwolle is een hanzestad, door de handel over de IJssel werd Zwolle al in de Middeleeuwen een bloeiende stad. In de binnenstad is de historie nog altijd terug te zien in de gevels, de kenmerkende Peperbus (toren van Onze Lieve Vrouwe Basiliek), de Sassenpoort en in de stadsgracht die de vorm van een ster bezit. In de binnenstad zijn Waanders in de Broeren (de voormalige Broerenkerk), waar u op één plek kunst, literatuur, cultuur en een lunchcafé aantreft en Museum de Fundatie toeristische attracties. De Fundatie heeft onder meer een vaste collectie van o.a. Turner, Van Gogh, Appel en Zadkine en biedt ook wisselende tentoonstellingen. Verder kunt u een bezoek brengen aan het Stedelijk Museum Zwolle waar u alles kunt vinden over de stad Zwolle en de regio.

Fietsroute Rondje Zwolle

Rondje Zwolle biedt een 40 km lange fietsroute rondom Zwolle die u voert langs groene en waterrijke gebieden. De fietsroute is zeer afwisselend, u rijdt over rustige fietspaden, over kronkelige dijkjes en even later proeft u de levendige sfeer van de stad. U fietst langs het Engelse Werk, de Katerveersluizen, u komt langs landgoederen en de Wijthmenerplas waar u 's zomers een frisse duik kunt nemen.

Afhankelijk van waar u vandaan komt kan de route worden gestart, zie hiervoor de rode blokjes op het routekaartje. Komt u uit het noorden over de A32 met een fietsendrager dan kunt u uw auto parkeren bij de parkeerplaats van het voormalig restaurant van Van der Valk aan de Kranenburgweg, afslag 21 Ommen. Wilt u de fietstocht vanuit het centrum beginnen en daarbij gebruik maken van uw eigen fiets, dan kunt u de auto het beste in de parkeergarage van het Maagjesbolwerk parkeren. Komt u uit zuidelijke richting over de A28 (eveneens met eigen fiets), dan neemt u afslag 18 Zwolle-Zuid, waar u de auto bij het Mercure Hotel kunt parkeren. De fietsroute kunt u vlakbij het hotel oppakken.

Als u de voorkeur geeft aan de trein, dan kunt u naast het station bij de bewaakte fietsenstalling een fiets huren. Vanuit het centrum of vanaf het station kunt u doorsteken naar de eigenlijke fietsroute waar u uitkomt in de uiterwaarden van de IJssel. Hierbij kunt u ervoor kiezen om Rondje Zwolle linksom of rechtsom te fietsen. Voor de fietsroute linksom volgt u de rechthoekige bordjes: Rondje Zwolle voorzien van groene letters, als u de fietsroute rechtsom wilt fietsen volgt u rechthoekige bordjes Rondje Zwolle voorzien van rode letters.

Bron: Onderwijsgek, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bron: Onderwijsgek, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Uitspanning het Engelse Werk

Een mooie plek om te picknicken is bij het Engelse Werk, een restaurant dat tussen de stad zelf en de IJssel ligt. Het park in Engelse landschapstijl werd tweehonderd jaar geleden aangelegd op de vroegere verdedigingslinie. U kunt hier vrij gebruikmaken van de picknicktafels onder de bomen met een prachtig uitzicht over de weilanden en de oude IJsselbrug.

De Katerveersluizen en de IJsselcentrale

De Katerveersluizen bestaan uit twee sluizen bij de monding van de Willemsvaart in de IJssel. De kleine sluis is van 1819, de grote sluis stamt uit 1873. Beide sluizen zijn onderdeel van de Zwolse Linien die in 1598 werden aangelegd.

De IJsselcentrale is de elektriciteitscentrale aan de IJssel en is al sinds 1955 in gebruik. Op de dijk hebt u goed zicht op de centrale die Zwolle en omgeving al vanaf 1914 van stroom voorziet.

Bron: Berend Jan Stijf, Wikimedia Commons (CC0)Bron: Berend Jan Stijf, Wikimedia Commons (CC0)

De IJsselbruggen

De IJsselbrug of Katerveerbrug is een boogbrug over de IJssel. Hij werd in 1930 gebouwd en werd in de Tweede Wereldoorlog driemaal verwoest. In 1947 werd de brug weer in gebruik genomen.

De Nieuwe IJsselbrug wordt ook wel de Hanzeboog genoemd en is gebouwd voor de Hanzelijn. Hij vervangt de oude spoorbrug die in 1936 werd gebouwd. Door de felrode kleur is de brug een opvallend geheel in het landschap.

Horeca onderweg

De Agnietenberg

Dit restaurant ligt meteen aan de fietsroute, u kunt er een kop koffie drinken of een hapje eten. Het is een sfeervolle locatie op een historische plek, want de geschiedenis van de Agnietenberg stamt al uit 1395 en in 1399 werd hier een kloosterorde gesticht. De Agnietenberg is geen echte berg maar een stuifduin langs de uiterwaarden van de Vecht. Vlakbij de Agnietenberg bevindt zich het Haersterveer, dit is een kabelpontje over de Vecht dat nog met de hand wordt getrokken. Alleen in de zomermaanden vaart het pontje voor wandelaars en fietsers. Als u over wilt varen trekt u gewoon aan de bel.

De schapen- en geitenmelkerij de Vreugdehoeve

U kunt hier biologische ijs-, kaas- en zuivelproducten kopen, het melken van de geiten en schapen meemaken of een kop koffie of thee gebruiken. In het schapentheater kunt u door de ramen een blik werpen op de stal met de schapen en geiten. Hier kunt u ook terecht voor een feestje en u kunt er zelfs vergaderen.

Bron: PO2, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Bron: PO2, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
Beachclub Lakeside
Een loungerestaurant voor fietsers, wandelaars en recreanten met het terras aan de Wijthmenerplas. U kunt volop genieten van watersport- en outdooractiviteiten, zonnebaden op het strand, zwemmen in de plas of gebruikmaken van het cablepark.

Theehuis de Oude Mars

Het theehuis bevindt zich bij een historische boerderij met een dagactiviteitencentrum voor mensen met een niet aangeboren hersenafwijking. Even pauzeren voor koffie/thee met gebak, terwijl u wordt bediend door cliënten van de Oude Mars.

App Rondje Zwolle

Om nog meer te horen en te beleven tijdens uw fietstocht kunt u de (gratis) fietsnavigatie app van AbelLife downloaden. Al fietsend krijgt u informatie over de bezienswaardigheden en de rustplekken die u onderweg tegenkomt. De AbelLife is te downloaden in de Appstores van Apple en Google onder: Zwolle, Rondje Zwolle.

Rondje Zwolle voor de wandelaars

Ook voor wandelaars is er een Rondje Zwolle. Op sommige stukken loopt de wandelroute parallel met de fietsroute maar de wandelroute is langer, de totale afstand bedraagt ongeveer 50 kilometer. De route is speciaal voor wandelaars uitgezet en voert over mooie en rustige wandelpaden. Net als de fietsroute is de wandelroute linksom of rechtsom te wandelen. U kunt de borden herkennen aan de wit-groene markering op de palen van Wandelnetwerk IJsseldelta.

De kaart van de fiets- en wandelroute is te verkrijgen bij de plaatselijke VVV.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eredivisie 2014-2015 PEC Zwolle programmaEredivisie 2014-2015 PEC Zwolle programmaPEC Zwolle wist in het Eredivisie seizoen 2013-2014 als 11e te eindigen en de finale te bereiken van de KNVB Beker. Hier…
Wandelen binnen ZwolleWandelen binnen ZwolleWoon je in Zwolle en omgeving en houd je van wandelen? Dan hier wat wandelroutes op een rij. Per route is het aantal kil…
Rondje Zwartewater: fietsrouteRondje Zwartewater: fietsrouteRondje Zwartewater is een afwisselende en mooie fietsroute in de uiterwaarden van de IJsseldelta. U kunt al fietsend gen…
Gemeente ZwolleGemeente ZwolleZwolle is een gemeente en stad in de provincie Overijssel. Deze stad is de hoofdstad van de provincie Overijssel met rui…
Rondje Weerribben: fietsrouteRondje Weerribben: fietsrouteRondje Weerribben is een waterrijke fietsroute in de kop van Overijssel. Al fietsend genieten van het laagveen- en moera…
Bronnen en referenties
  • VVV Zwolle: Rondje Zwolle, fietsen en wandelen rondom Zwolle
  • http://hetengelsewerk.nl/
  • http://rijksmonumenten.nl/monument/41903/katerveersluizen/zwolle/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/IJsselcentrale
  • http://www.wegenwiki.nl/Oude_IJsselbrug_Zwolle
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_IJsselbrug_(Zwolle)
  • http://www.agnietenberg.nl/
  • http://www.devreugdehoeve.nl/
  • http://www.lakesidezwolle.nl/beachclub
  • http://www.hetzand.nl/locaties/de-oude-mars/theehuis-de-oude-mars/
  • Afbeelding bron 1: Onderwijsgek, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Berend Jan Stijf, Wikimedia Commons (CC0)
  • Afbeelding bron 3: PO2, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "Rondje Zwolle: fietsroute"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 19-08-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Fietsroutes Overijssel
Schrijf mee!