InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Bezienswaardigheden in Zwolle

Bezienswaardigheden in Zwolle

De Hanzestad Zwolle staat bekend om haar historische binnenstad en haar ligging aan de rivier de IJssel. Zwolle staat bekend om haar vele monumenten en heeft het een lange geschiedenis als Hanzestad. Zwolle was in de tijd van de Hanze namelijk zeer belangrijk voor de economie. Wanneer je een stadswandeling maakt door het oude centrum zul je perplex staan van de vele voor de stad kenmerkende gebouwen die je zult tegenkomen.

Algemene informatie

De stad Zwolle ligt aan het Zwarte Water en aan de Overijsselse Vecht en is via het Zwolle-IJsselkanaal verbonden met de IJssel. De gemeente telt 123.507 (CBS: 1 mei 2014) inwoners en staat bekend om haar pleinen en vele monumenten. Ook is Zwolle goed bereikbaar vanaf het knooppunt Hattemerbroek of anders met de trein. Het centrum is vanaf het station maar enkele minuten lopen.

Bezienswaardigheden in Zwolle

De stad Zwolle (binnen de voormalige stadsmuren) kent talloze monumenten en bewaarde stukjes geschiedenis, daarom is deze Hanzestad ook in trek bij vele toeristen die (voornamelijk in de zomer) Zwolle een dagje bezoeken.

De Peperbustoren

Deze toren is is kenmerkend voor de stad Zwolle. Deze toren staat naast de bijbehorende basiliek. De naam "Peperbus" is van origine de bijnaam van de Onze-Lieve-Vrouwetoren, dit kwam omdat de toren heel veel lijkt op een peperbus. De toren is 75 meter hoog en is van grote afstand al te ziend. Tot de eerste omgang die zich op 51 meter hoogte bevindt kan de toren beklommen worden. Vanaf de peperbus kun je genieten van het prachtige uitzicht over Zwolle.

De Sassenpoort

Deze Zwolse stadspoort was een onderdeel van de stadsverdedigingswerken. De poort werd gebouwd van eind 14e tot begin 15e eeuw en staat symbool voor de rijkdom van de Hanze in Zwolle. Deze stadspoort bestaat voornamelijk uit natuursteen, tufsteen en trachiet. Tot 2010 was het mogelijk om met de auto onder deze poort door te rijden, maar de Rijksgebouwendienst heeft besloten dit voortaan te verbieden aangezien er voor aantasting van de stenen wordt gevreesd.

Museum de Fundatie

Dit museum werd als Paleis van Justitie gebouwd tussen 1838 en 1841 in neoclassicistische stijl. In het museum wordt beeldende kunst tentoongesteld. Het museum onderging een onderbouwing in de periode 2012-2013, het museum werd uitgebreid met een verbouwing ontworpen door architect Hubert-Jan Henket. Als je geïnteresseerd bent in verschillende soorten beeldende kunst dan is het bezoeken van Museum de Fundatie zeker de moeite waard.

Het IJsseldeltastadion

Voetballiefhebber of niet, het stadion van PEC Zwolle (het IJsseldeltastadion) is een van de kenmerkende moderne gebouwen van de stad Zwolle. Met haar capaciteit van 12.500 supporters is het stadion de grootste van haar soort in de regio. In het in 2009 geopende stadion zijn inmiddels al veel voor PEC Zwolle belangrijke wedstrijden gespeeld.

Station Zwolle

Dit station vormt al bijna anderhalve eeuw een belangrijk spoorwegknooppunt voor Nederland. Station Zwolle onderscheidt zichzelf van andere stations door haar kenmerkende gietijzeren stationskap en haar vele eilandperrons. Vanaf station Zwolle vertrekken er veel treinen naar alle uithoeken van Noord-Nederland en vertrekken er intercity's naar de Randstad waardoor Zwolle vanaf daar ook zeer goed bereikbaar is.

Conclusie

Zwolle heeft veel te bieden op zowel cultureel als historisch gebied. In deze Hanzestad valt heel veel te beleven, door de vele monumenten en bezienswaardigheden is Zwolle bij uitstek geschikt om een dagje te bezoeken, er is immers ongelofelijk veel te zien! Vergeet bij een dagje Zwolle niet om even een terrasje te pakken op één van de vele pleinen in het hart van de stad.
© 2014 - 2017 Koploper, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gemeente ZwolleGemeente ZwolleZwolle is een gemeente en stad in de provincie Overijssel. Deze stad is de hoofdstad van de provincie Overijssel met rui…
Eredivisie 2014-2015 PEC Zwolle programmaEredivisie 2014-2015 PEC Zwolle programmaPEC Zwolle wist in het Eredivisie seizoen 2013-2014 als 11e te eindigen en de finale te bereiken van de KNVB Beker. Hier…
Kampen is een bezoek waardKampen is een oude Hanzestad, net als een aantal andere steden die aan of nabij de IJssel lagen. Kampen zelf is een stad…
Stappen in ZwolleZwolle. Een mooie stad aan de IJssel. Er is altijd veel te beleven. Diverse festivals, bioscopen, uitgebreid winkelcentr…
Bezienswaardigheden in KampenDe Hanzestad Kampen staat bekend om haar historische binnenstad en haar ligging aan de monding van IJssel. Kampen staat…
Bronnen en referenties
  • Persoonlijke ervaring
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwolle
  • http://www.sassenpoortzwolle.nl/geschiedenis/
  • Archief van Zwolle

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheden in Zwolle"

Infoteur: Koploper
Gepubliceerd: 02-09-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!