InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Het boomkroonpad van Staatsbosbeheer

Het boomkroonpad van Staatsbosbeheer

Wandelen door de boomtoppen is een unieke ervaring. Dat is waar het boomkroonpad van het Staatsbosbeheer voor gebouwd is. Het doel van dit boomkroonpad is om mensen een andere beleving te geven van het bos. Je kan hier heerlijk wandelen door de enorme natuur. Het boomkroonpad bij Drouwen is sinds 1996 al een goed toeristische trekpleister in het geopark De Hondsrug

Ontstaan van het boomkroonpad

In 1996 is het boomkroonpad ontwikkeld en gebouwd door het Staatsbosbeheer. Het is gebouwd midden op de Hondsrug. De Hondsrug is een lange dekzandrug in de provincies Drenthe en Groningen. Deze rug strekt zich van Emmen tot aan de stad Groningen. Om de Hondsrug ligt het geopark De Hondsrug. Dit gebied heeft een grote historische waarde. Doelstelling van het boomkroonpad was destijds om mensen een andere bosbeleving te kunnen geven. Men liep tussen en hoger dan de boomtoppen door. Tegenwoordig is dit wel veranderd, aangezien de bomen natuurlijk zijn blijven doorgroeien. Het boomkroonpad zelf is niet doorgegroeid of verhoogd. Toch kan op vanuit de uitkijktoren, wat het hoogste punt is, nog steeds worden uitgekeken over het enorme grote natuurgebied.

Weetjes over het boomkroonpad

  • De lengte van het boomkroonpad bedraagt 125 meter.
  • Het hoogste punt ligt op 22,5 meter. Vanuit hier heb je een geweldig uitzicht over het geopark.
  • Het gehele bosgebied, waar dit boomkroonpad zich bevindt, heeft bosgebied van 2500 hectare groot. Omgerekend zijn dit zo´n 4000 voetbalvelden.
  • De meeste bomen die je ziet vanuit het boomkroonpad zijn de Lariks en de Beuk. Wanneer je in de uitkijktoren staat zijn ook de eiken, douglassen en sparren te zien.
  • Er zijn vele wandelroutes door het bos vanaf het boomkroonpad. Deze variëren van routes van 3 kilometer tot 16,5 kilometer. In de zomer van 2014 heeft het boomkroonpad z´n 2 miljoenste betalende bezoeker mogen ontvangen. Het totaal aantal bezoekers ligt veel hoger en wordt geschat op zo´n 225.000 250.000 per jaar.

Activiteiten bij het boomkroonpad

In en om het boomkroonpad is er genoeg te doen. Er zijn voldoende activiteiten om een leuke middag te hebben. Daarnaast is het een zeer leerzame omgeving voor iedereen. Elke zondag kan men namelijk mee wandelen met een gids. Deze gids zal diverse weetjes vertellen over het bos en dergelijke. En elke derde zondag in de maand wordt er een roofvogeldemonstratie georganiseerd. De boswachters van het Staatsbosbeheer organiseren regelmatig diverse excursies. Zo kan er gedacht worden aan een reeënsafari, maar ook zoektochten naar vleermuizen, adders of paddenstoelen. Kijk hiervoor op de site van het boomkroonpad voor meer informatie.

Dieren rondom het boomkroonpad

In het geopark De Hondsrug zijn vele soorten dieren aanwezig. Zo leven er onder andere konijnen, eekhoorns, boommarters, dassen en reeën. Ook zijn er vele soorten vogels aanwezig, zoals de koolmees, kuifmees, pimpelmees, vink, grote bonte specht, tapuit, havik, buizerd en de bosuil. Of je al deze dieren zult zien of horen, wordt wellicht wat lastiger, maar het is leuk om er op te letten tijdens een wandeling!

Locatie van het boomkroonpad

Steenhopenweg 4
9533 PN Drouwen

Het boomkroonpad bij Drouwen

Voor meer informatie, andere activiteiten, openingstijden en entreeprijzen kan je kijken op Buitencentrum Boomkroonpad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het hondsrugsysteemHet hondsrugsysteem is het geheel van ruggen en beekdalen in Oost- en Noord-Drenthe, met de grootste rug, de hondsrug, a…
Het Liesbos in Noord-BrabantHet Liesbos in Noord-BrabantHet Liesbos is een bos in de provincie Noord-Brabant, met een ligging ten zuiden van het dorp Prinsenbeek en ten oosten…
Paalkamperen: met een tentje in het bosZomaar ergens in het bos uw tent opzetten? In Nederland is wildkamperen niet toegestaan, maar voor wie graag wil overnac…
Biesbosch MuseumBiesbosch MuseumOntdek De Biesbosch op een levensechte manier door een kijkje te nemen in het Biesbosch Museum. Hoe is De Biesbosch prec…
Haren, dorp omringd door de natuur van Drenthe en GroningenHaren, dorp omringd door de natuur van Drenthe en GroningenHaren is een villadorp onder de rook van Groningen stad. Het is omringd door groen, meren en vogelgebieden, in de omgevi…
Bronnen en referenties
  • Dagblad van het Noorden
  • www.buitencentra.nl/buitencentrum-Boomkroonpad.aspx

Reageer op het artikel "Het boomkroonpad van Staatsbosbeheer"

Reacties

Tiny van Rijn, 30-05-2015 19:32 #2
Goedenavond, ik heb in een wachtkamer, een stukje gelezen over de, moonwalk, in het boomkroonpad. Daar ik niet in andermans bladen scheur, heb ik alleen, deze gegevens op kunnen schrijven. Graag wil ik in augustus met kleinzoon een bezoek aan het park brengen, en ook een avond mee wandelen met de Moonwalk.
Heeft u gegevens hierover?
Bij voorbaat hartelijk dank, Tiny van Rijn. Reactie infoteur, 08-06-2015
Hallo Triny,

Ik raad u dan toch aan om de website van het boomkroonpad in de gaten te houden.

Groet, Martin

Rumex, 12-10-2014 22:42 #1
Goedendag

Ik zou graag willen weten, vanaf welke leeftijd kunnen de kinderen mee doen in het bomen spektakel?
Dank U groeten Rumex van Rijswijk Reactie infoteur, 30-10-2014
Beste Rumex,

Volgens de website van het boomkroonpad betalen kinderen vanaf 4 jaar entree voor dit pad. Als u wilt weten aan welke activiteiten deze jonge kinderen dan wel en niet mee mogen doen, dan verwijs ik u liever door naar de site van het boomkroonpad zelf. Deze kunt u vinden onderaan dit artikel.

Met vriendelijke groet,

Martin

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 01-09-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Reacties: 2
Schrijf mee!