InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Vakantie in Sint Maartenszee, Noord-Holland

Vakantie in Sint Maartenszee, Noord-Holland

Vakantie in Sint Maartenszee, Noord-Holland Sint Maartenszee is een klein plaatsje gelegen aan de Noordzee in Noord-Holland tussen Callantsoog en Petten. Het dorp maakt deel uit van de gemeente Schagen. Een ideale, kindvriendelijke bestemming voor een strandvakantie in Nederland. Wat is er allemaal te doen in het kleine dorp Sint Maartenszee?

Het strand en de duinen

Sint Maartenszee ligt aan een mooi strand, wat zeer terecht het Blauwe Vlag keurmerk heeft gekregen. Op het strand zijn twee strandpaviljoens te vinden nl. strandpaviljoen Noord en New Zuid. In de maanden juni, juli en augustus wordt het strand zeven dagen in de week bewaakt door de reddingsbrigade. Vanaf het strand kan je via het fietspad richting Sint Maartenszee lopen, maar je kan ook een wandeltocht maken door het prachtige duinengebied.

Duinengebied “Het Zwanenwater” is 600 hectare groot en bestaat uit duinen en duinmeren. De begroeiing is voor een duinengebied redelijk gevarieerd. Je vindt er heide, bloemen, grassen, bramen en veel struiksoorten. Er zijn tientallen vogelsoorten in “ Het Zwanenwater” te vinden. De opvallendste vogelsoort hieronder is de lepelaar.

Het bos

Natuurreservaat “Het Wildrijk” is het volgende stukje natuurschoon in Sint Maartenszee. Hier groeien duizenden wilde hyacinten, wilde narcissen en bijzondere voorjaarszonnebloemen. Het bos is niet groot, maar voor natuurliefhebbers zeker de moeite waard. De auto kan je kwijt aan de parkeerplaats aan de Zeeweg.

Sint Maartenszee tijdens slecht weer

Het plaatsje Sint Maartenszee bestaat hoofdzakelijk uit campings, huisjes en andere overnachtingsmogelijkheden. Wanneer je wilt gaan winkelen ben je snel uitgekeken, al zijn er wel een aantal winkeltjes te vinden. Toch valt er in Sint Maartenszee wel iets te doen wanneer het weer het laat afweten.

De Goudvis

Deze speeltuin is vanwege het overdekte speelparadijs van 2200 vierkante meter een prima slecht weer bestemming. In de binnenspeeltuin vind je niet alleen de welbekende ballenbakken en klauternetten, maar ook een kabelbaan, een indoor voetbalveld en een monorail. Mocht het weer even wat beter worden, dan kunnen de kinderen buiten skelteren, waterfietsen, trampoline springen, schommelen, glijden, klimmen en klauteren. Naast deze uitgebreide speeltuin vind je restaurant “De Goudvis”, waar je terecht kan voor de inwendige mens. Je vindt “De Goudvis” aan de Zeeweg 91 in Sint Maartenszee.

Fluwels Tulpenland

Tulpenland vertelt het verhaal van de tulp. Dit is wel grotendeels een buitenattractie, dus het weer moet niet al te slecht zijn. Tijdens het verhaal wordt de tulp gevolgd vanaf de Himalaya, via Turkije naar Amsterdam en de bollenstreek. Naast het verhaal zijn er veel inspiratietuinen en is er een wisselende expositie. Door de speelse opzet is dit themaparkje ook leuk voor kinderen. Adres: Belkermerweg 65 in Sint Maartenszee.

In de omgeving

Alkmaar

Vlakbij Sint Maartenszee (ongeveer 20 kilometer verder) vind je de kaasstad van Nederland, genaamd Alkmaar. Hier kan je prima winkelen en je vergapen aan de oude historische pandjes. Elke vrijdagmorgen is er een kaasmarkt aan het Waagplein van tien tot half een.

Callantsoog

Wil je iets avontuurlijks proberen en gaan kitesurfen, powerkiten en blokarten? Dan ben je op het strand tussen Callantsoog en Groote Keeten op het juiste adres. Het is ook mogelijk om een les te volgen. Neem hiervoor voor kitesurfen contact op met ’t Coraaltje Vliegers en voor powerkiten en blokarten kan je onder andere terecht op www.blokart.biz en www.lekkeruitwaaien.nl.
Gerelateerde artikelen
Attractiepark De Goudvis in de Kop van Noord-HollandAttractiepark De Goudvis in de Kop van Noord-HollandIn Sint Maartenszee (provincie Noord-Holland) vind je attractiepark De Goudvis. Dit park heeft een zeer grote buitenspee…
Hoe kies je een veilige en zonzekere strandvakantie?Hoe kies je een veilige en zonzekere strandvakantie?Steeds meer Nederlanders en Belgen ruilen hun vaderland voor een zonnige strandvakantie, liefst in een warm land mét zon…
Op Vakantie naar JulianadorpElke zomer stromen de vakantiegangers Julianadorp binnen, dit zijn voornamelijk Duitsers maar ook voor Nederlanders is h…
Cuba tropische vakantie in de winter: strand en cultuurLange witte palmstranden en een tropisch klimaat op Cuba terwijl het winter is in Nederland. Een uitstekende strandvakan…
Bronnen en referenties
  • www.fluwelstulpenland.nl
  • www.attraktieparkdegoudvis.nl

Reageer op het artikel "Vakantie in Sint Maartenszee, Noord-Holland"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 27-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!