InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Callantsoog, een strandvakantie of dagje aan zee

Callantsoog, een strandvakantie of dagje aan zee

Het dorp Callantsoog is een badplaats vrijwel direct aan zee gelegen in de kop van Noord-Holland. In het kleine maar gezellige centrum direct achter de duinen is altijd wel wat te beleven. Dit maakt Callantsoog een prima locatie voor een fijne Hollandse strandvakantie in de zomermaanden maar zeker ook een aanrader voor een bezoek in het voor- en najaar of zelfs in de winter.

De geschiedenis van Callantsoog

Hoewel er in de streek rondom Callantsoog al vele eeuwen eerder ook mensen woonden ontstond het dorp, zoals we het nu kennen pas nadat de Allerheiligenvloed in 1570 een nederzetting op het toenmalige eiland t Oghe had verwoest. Gedwongen om Oghe te verlaten besloot een deel van de bevolking om op de plek van het huidige Callantsoog een nieuwe nederzetting te stichten. De door de jaren heen diverse malen verbasterde naam zou zijn ontstaan uit een samenvoeging van het inmiddels verdwenen dorp Kallinge (mogelijk afkomstig van Vikingen die zich op deze plek vestigden) en Oog, hetgeen eiland betekend.

Strand en zee

Callantsoog is slechts 1 duinenrij van zee gelegen en vanuit het kleine maar gezellige centrum sta je met vijf minuten lopen op het strand. Mede hierdoor wordt het dorp gedurende de zomermaanden druk bezocht door Nederlandse en met name Duitse vakantiegangers. Ook heeft het dorp een grote aantrekkingskracht op strandliefhebbers uit de omgeving die een dagje aan zee willen vertoeven.

Bereikbaarheid en parkeren

Auto en fiets

Callantsoog is zowel met de auto als op de fiets goed te bereiken. Aan de rand van het dorp is er een groot parkeerterrein waar je gratis kunt parkeren. Op warme zomerdagen is dit terrein regelmatig vol waardoor je, zeker als je wat later op de dag arriveert soms even moet zoeken naar een plekje. In het centrum is er op diverse plaatsen betaald parkeren of geldt er een blauwe zone met een beperkte parkeerduur.

Bus

Vanuit het nabij gelegen stadje Schagen is er een prima bus verbinding en gedurende de zomermaanden rijdt er speciaal voor badgasten, toeristen en campinggasten een kustbus op het traject Den Helder - Callantsoog Petten.

Bezienswaardigheden

Aan de rand van het dorp staat het bijzonder fraaie kerkje dat dateert uit 1580. In de kerk hangt een klok uit 1491. Een leuk detail; toen in 1799 ten tijde van gevechten met Franse en Bataafse troepen er ca. vijftienduizend Britse en Russische soldaten bij het naastgelegen dorpje Groote Keeten aan land kwamen werd de kerk tijdelijk als paardenstal gebruikt.

Strandpaviljoens

Op het strand zijn diverse strandpaviljoens aanwezig:
  • Strandpaviljoen Woest
  • Strandpaviljoen Vos
  • Strandpaviljoen de Toko

Eten en drinken in Callantsoog

In het centrum van het dorp liggen diverse restaurants o.a.:
  • De Foyer (internationaal)
  • Brekers (internationaal)
  • Amore Mio (Italiaans)
  • Iegenwies eten en drinken (Hollands)

Buiten bovenstaande restaurants zijn er in het centrum diverse eetgelegenheden te vinden voor een wat snellere hap. Zo is het bij de mensen die wat vaker in Callantsoog vertoeven bijna een ongeschreven regel om jezelf en de kinderen na een dagje strand op een portie vers gesneden patat van de Wip-in te trakteren.

Winkels

In het centrum is er een ruim aanbod van verschillende winkels te vinden.

Omgeving

Voor wie even geen zin heeft in zee en strand zijn er in de nabije omgeving genoeg alternatieven voor een leuk uitstapje:

Natuurgebied het Zwanenwater

Pal naast Callantsoog ligt het mooie natuurgebied het Zwanenwater waar fraaie wandelroutes door heen lopen. Hier zijn tal van bijzondere flora en fauna te bewonderen. Veel vogels gebruiken het in het natuurgebied gelegen meer als een rustpunt waardoor er vrijwel continu een grote diversiteit aan soorten te bewonderen is.

Attractiepark de Goudvis

Gelegen in het nabije dorp St. Maartenszee kun je in dit attractiepark met zowel goed als wat minder weer prima terecht. Het park heeft o.a. een grote buitenspeeltuin en diverse overdekte speelparadijzen.

Fort Kijkduin

Dit gerestaureerde en in opdracht van Napoleon nabij den Helder gebouwde fort is zeker een bezoek waard. In het fort zit tevens een Noordzee-aquarium.

Landgoed Hoenderdaell

Groot dierenpark in Anna Paulowna waar je onder andere wolven, leeuwen, tijgers en apen kunt bewonderen. Tevens vindt er vrijwel dagelijks een roofvogelshow plaats.

Omliggende plaatsen

De wat grotere steden als den Helder en Alkmaar liggen zeker niet al te ver weg en het pittoreske stadje Schagen is zelfs prima op de fiets te bereiken.

Fietstoerisme

De bijzonder fraaie omgeving van Callantsoog leent zich uitstekend voor het maken van mooie fietstochten. Op de fiets rij je langs de unieke Noord-Hollandse kuststrook gemakkelijk van het ene naar het andere dorpje. Indien je het binnenland wil verkennen fiets je vrijwel gelijk midden in het zo kenmerkende Noord-Hollandse landschap met zijn uitgestrekte polders en bloembollenvelden die hier vanwege de zandgrond in het voorjaar veel te vinden zijn.

Overnachten in Callantsoog

  • Camping Tempelhof. Een vijf sterren camping op ca. 1 kilometer lopen vanaf het strand.
  • Hotel Duynsuites aan Zee
  • Vakantiewoningen en appartementen Zon Zee Strand

Naast boven genoemde gelegenheden worden er zowel in als in de nabije omgeving van het dorp vele (vaak particuliere) vakantiehuisjes of kamers verhuurd.

VVV Callantsoog

De VVV van Callantsoog vindt u midden in het centrum op Dorpsplein 1.
© 2015 - 2019 Dasco73, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Zwanenwater bij CallantsoogHet Zwanenwater bij CallantsoogVlak bij Callantsoog ligt een prachtig natuurgebied: het Zwanenwater. Het Zwanenwater heeft zijn naam gekregen doordat e…
Campingbeoordeling Kop van Noord-HollandAl 8 jaren trekken wij elke zomer naar de kop van Noord-Holland voor onze vakantie. Menig camping hebben we al bezocht.…
Hoe kies je een veilige en zonzekere strandvakantie?Hoe kies je een veilige en zonzekere strandvakantie?Steeds meer Nederlanders en Belgen ruilen hun vaderland voor een zonnige strandvakantie, liefst in een warm land mét zon…
Het duinlandschapHet duinlandschapHet duinlandschap beslaat de kust van Nederland. Van Zeeland tot aan de Waddeneilanden. De duinen beveiligen Nederland t…
De mooiste stranden rond PortoDe mooiste stranden rond PortoIn het noorden van Portugal rond Porto, de tweede stad van Lissabon, ligt de Costa Verde (Groene Kust). Hier vind je pra…
Bronnen en referenties
  • Website: www.vvvcallantsoog.nl

Reageer op het artikel "Callantsoog, een strandvakantie of dagje aan zee"

Infoteur: Dasco73
Gepubliceerd: 17-01-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!