InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Hoe kies je een veilige en zonzekere strandvakantie?

Hoe kies je een veilige en zonzekere strandvakantie?

Hoe kies je een veilige en zonzekere strandvakantie? Steeds meer Nederlanders en Belgen ruilen hun vaderland voor een zonnige strandvakantie, liefst in een warm land mét zonnegarantie. Warme zomerlanden als vakantiebestemming vind je ook in Europa en zijn meestal geschikt voor vakantiegangers die de zon liever dicht bij huis opzoeken. Het aantal landgenoten dat hun zonnige strandvakantie steeds verder zoekt en rekent op het grootste aantal uren zonneschijn groeit fors. Maar wat zijn dan de voor- en nadelen van zo een strandvakantie en op wat moet je letten om een strandvakantie ook veilig te houden?

Meer dan urenlang in de zon bruin bakken

Tijdens een zonnige strandvakantie valt er uiteraard veel meer te beleven dan urenlang bruinen in de zon. Waaghalzen en liefhebbers van watersporten zoals waterskiën, surfen, zeilen, kanoën, roeien of diepzeeduiken voelen zich op een zonnig strand met alle nodige infrastructuur om hun favoriete hobby te beoefenen uiteraard onmiddellijk thuis. Of dat strand veraf of in één van onze buurlanden ligt speelt voor deze actieve vakantiegangers weinig rol, als ze hun favoriete hobby maar in de best mogelijke omstandigheden kunnen beoefenen. De keuze aan strandvakanties is bijzonder groot. Zo een zonnige strandvakantie moet niet echt duur zijn. Er zijn online voldoende websites die zich specialiseren in het aanbieden van goedkope en zonnige strandvakanties. Hou er echter wel rekening mee dat hoe groter je zekerheid op zon hoe meer je daarvoor zal moeten betalen.

Favoriete bestemmingen

Spanje, Italië, Frankrijk en Turkije maar nu ook meer en meer Portugal en Griekenland zijn ongetwijfeld onze favoriete vakantiebestemmingen als het om het boeken van een zonnige strandvakantie gaat.
Wil je volop relaxen op een gegarandeerd zonnige vakantiebestemming? Dan is een exotische en dus zonnige strandvakantie buiten Europa een echte aanrader. Als gevolg van de sterk groeiende belangstelling voor exotische strandvakanties werden deze de jongste jaren relatief betaalbaar.

Veilige strandvakantie

Een zonnige strandvakantie zorgt dus voor vele voordelen. Of er ook nadelen zijn aan verbonden hangt in de eerste plaats af van wat je van een zonnige strandvakantie verwacht. Wil je genieten bij eerder gematigde zomertemperaturen of wil je bruin bakken op het strand, met een lekkere cocktail in de hand en Caraïbische muziek op de achtergrond? Als er één factor is waar iedereen moet op letten is het uiteraard zijn veiligheid. Wie wil er geen ongestoorde en veilige strandvakantie beleven?

Respecteer de informatie

Hou er tijdens je strandvakantie zeker rekening mee dat je lang niet overal mag zwemmen. De meeste stranden in de populaire vakantieoorden beschikken over een groot aantal controle- en reddingsposten waar de nodige informatie met vlaggen wordt aangegeven. Geldt er om welke reden dan ook een zwemverbod, hou je er dan aan en sla deze informatie niet in de wind. Op stranden waar controle is wordt het gebied waar je veilig kan zwemmen meestal afgebakend met twee blauwe vlaggen. Wapperen er groene vlaggen met een rode kring kan er gebodyboard of is er plaats voor surfers.

Kies voor een bewaakt strand

Neem alleen het allernoodzakelijkste mee op het strand. Laat waardevolle zaken zoals een camera, een laptop of een smartphone nooit onbeheerd achter. En wil je volledige veiligheid? Kies dan voor een vakantiebestemming of een hotel met een bewaakt strand. Zo geniet je zonder kopzorgen van een zonnige én veilige strandvakantie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe kies je een veilige en zonzekere strandvakantie?"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 25-06-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!