Het Fries verzetsmuseum in Leeuwarden

Het Fries verzetsmuseum in Leeuwarden In de Friese hoofdstad Leeuwarden staat op het Wilhelminaplein, beter bekend als het Zaailand, het Fries museum. Een onderdeel van het Fries museum is het Fries verzetsmuseum. Bij een bezoek aan het Verzetsmuseum kan ook een bezoek gebracht worden aan het Fries museum en andersom. Sinds 2013 zitten ze dan ook gezamenlijk in één nieuw gebouw. Echter zijn de musea ook los van elkaar te bezichtigen. Daardoor is het voor de mensen die puur voor het Fries verzetsmuseum komen gewoon mogelijk om alleen dit museum te bezichtigen.

Inhoudsopgave

Geschiedenis

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er veel verzet in Friesland. De Duitsers hadden dan ook hun handen vol aan deze verzetsstrijders. In de vijf jaar dat de oorlog duurde, zijn er 260 Friese verzetsstrijders omgekomen. De belangrijkste en meest bekende actie van het Friese verzet was de overval op de gevangenis Blokhuispoort in 1944. Een aantal verzetsstrijders gingen de gevangenis in om mede-verzetsstrijders te bevrijden. Erin en eruit in korte tijd zonder dat er slachtoffers vielen onder de verzetsstrijders en de Duitsers. Van de strijders en de ontsnapten is ook niemand meer door de Duitsers gepakt.

Omdat het Friese verzet niet mocht worden vergeten, werd in 1979 het Fries verzetsmuseum opgezet. De bedoeling was om op educatieve manier de verhalen uit het verzet naar voren te brengen aan de kinderen en de jeugd van die tijd. In deze tijd ging het museum vooral over het verzet, waarbij het denken in goed en fout centraal stond. In 1983 kwamen er meerdere exposities over het verzet en verdween het goed en fout denken naar de achtergrond.

In 1995 verhuisde het Fries verzetsmuseum naar de Kanselerij, alwaar het thema Kiezen toen & nu centraal stond. Niet langer was alles goed of fout maar was er ook een tussenweg. Dit werd vooral in het museum naar voren gehaald. Niet alles wat gebeurde door het verzet was goed, maar door de situatie ook niet helemaal fout. Dus eigenlijk zat je er altijd tussenin. Het mag wettelijk niet, maar toch moet het gebeuren.

In 2013 verhuisde het Fries verzetsmuseum samen met het Fries museum naar hun huidige (2020) gebouw aan het Wilhelminaplein.

Fries verzetsmuseum

Zoals de naam al aangeeft gaat het Fries verzetsmuseum over het verzet in Friesland in de oorlogsjaren 1940-1945. In dit museum worden de verhalen van zowel Friesen als niet-Friesen in oorlogstijd in Friesland verteld. Hoe ging het leven er in Friesland tijdens de bezettingsjaren er aan toe? Door de verschillende verhalen van verschillende getuigen is het antwoord terug te vinden.

Persoonlijke verhalen

In het museum zijn verschillende filmfragmenten uit de Tweede Wereldoorlog terug te vinden. Ook zijn er foto's, bezittingen en documenten die allemaal gaan over het leven in de Tweede Wereldoorlog in Friesland. Doordat het bezittingen zijn van 'gewone' mensen kan men zich goed inleven in die tijd en het zelf 'herleven'.

75 jaar vrij

Vanaf 11 april 2020 is de tentoonstelling 75 jaar vrij te bezichtigen. Dit is een fotopresentatie over de bevrijding van Nederland wat past bij het landelijk project WO2. De foto's worden afgewisseld met amateurfilms.

De overval

Niet alleen in de oude gevangenis, de Blokshuispoort, is informatie over de overval van 1944 terug te vinden. Ook in het Fries verzetsmuseum wordt stilgestaan bij deze spectaculaire actie van het verzet.

Toeristische informatie

Omdat het Fries verzetsmuseum midden in het centrum van Leeuwarden ligt, is het makkelijk bereikbaar met bus, trein en auto. Onder het verzetsmuseum zit parkeergarage het Zaailand en vanaf het bus/trein station is het ongeveer 10 minuten lopen naar het museum.

Openingstijden 2020

Dinsdag tot en met zondag: 11.00 tot 17.00
Gesloten op: Maandag, nieuwjaarsdag, Koningsdag en Eerste Kerstdag

Entreeprijzen 2010

  • Volwassenen: 15,00
  • Studenten: 7,50
  • Kinderen (0 t/m 17 jaar): gratis
  • Vrienden Fries Museum ,Museumkaart ,Leden Fries Genootschap, Vereniging Rembrandt, Veteranenpas, ICOM / BankGiro Loterij VIP-KAART: gratis
  • combikaart met keramiekmuseum Princessehof: 22,00

Lees verder

© 2017 - 2020 Sierd-jan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Terschelling  van zandplaat naar Fries WaddeneilandTerschelling van zandplaat naar Fries WaddeneilandTerschelling, het Waddeneiland tussen Vlieland en Ameland, is van strandwal naar zandplaat gegroeid tot een eiland. De S…
Museums over de geschiedenis van Nederlands-IndiëMuseums over de geschiedenis van Nederlands-IndiëIn Nederland zijn er verschillende museums die over de geschiedenis van Nederlands-Indië gaan. Dit was de grootste Neder…
Bijzondere overnachtingen in de leukste hotels van NederlandBijzondere overnachtingen in de leukste hotels van NederlandNederland telt vele overnachtingsmogelijkheden voor een leuk weekendje weg of een gezellige vakantie. Zo telt Nederland…
Bezienswaardigheden in FrieslandFriesland is een hele mooie provincie. Er zijn vele bezienswaardigheden. Waar moet je zeker zijn geweest?

Elche (ELX): oude stad van palmen, traditie en feestenElche (ELX): oude stad van palmen, traditie en feestenElche is een stad die gelegen is in de provincie Valencia, ongeveer 20 kilometer van Alicante. De stad heeft een roemruc…
Kuang Si Falls Butterfly Park in Luang Prabang, LaosKuang Si Falls Butterfly Park in Luang Prabang, LaosKuang Si Falls Butterfly Park geldt als de enige vlindertuin van Laos, gelegen aan één van de meest bekende attracties v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wutsje, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.verzetsmuseum.org/museum/nl/collectie/schenkingen/schenkingen-niet_weggooien/verzetsmuseum-friesland?gclid=CKmgjLS-59ICFUmeGwodDFgF_w
  • http://www.friesverzetsmuseum.nl/
  • http://www.museumfederatiefryslan.nl/musea/fries-verzetsmuseum-2/
  • http://www.friesverzetsmuseum.nl/over-het-museum/geschiedenis/
  • https://www.blokhuispoort.nl/strafgevangenis/overval-1944/
  • http://www.friesverzetsmuseum.nl/te-zien-en-te-doen/tentoonstellingen/fries-verzetsmuseum/

Reageer op het artikel "Het Fries verzetsmuseum in Leeuwarden"

Infoteur: Sierd-jan
Laatste update: Februari 2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Oorlogsmusea
Schrijf mee!