InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Leuven, niet alleen een studentenstad

Leuven, niet alleen een studentenstad

Leuven, niet alleen een studentenstad Leuven staat alom bekend als universiteitsstad. Van oktober tot en met juni worden de Leuvense straten druk bevolkt door studenten, maar heb je Leuven al eens in de zomer bezocht? Wie denkt dat deze stad in de zomer een saaie, doodse bedoening is, heeft het mis. Het bruist er ook in de zomer van activiteiten waardoor de stad de ideale bestemming is als city-trip. Gastronomie, cultuur, winkelstad, uitgangsleven, gezelligheid, ... voor ieder wat wils, van verveling zal alvast geen sprake zijn. Leuven is een eeuwenoude stad in de Belgische provincie Vlaams-Brabant, in het hartje van het land zeg maar, en tevens hoofdstad van deze provincie. De stad heeft anno 2017 een oppervlakte van 5.663 hectare en telt meer dan 100.000 inwoners.
Wie de naam Leuven hoort, denkt waarschijnlijk meteen aan de Katholieke Universiteit, waar door de jaren heen heel wat prominenten afstudeerden en waar heel wat baanbrekend onderzoek verricht wordt. De stad ademt het studentenleven uit, zowel overdag als 's nachts.

Maar Leuven is meer dan dat, het is ook een bierstad. De historische brouwerij Artois is ondertussen al een flink uit de kluiten gewassen multinational, toch blijft het bedrijf onlosmakelijk verboden met deze stad. Wie Leuven bezoekt, zal niet naar huis keren zonder eens geproefd te hebben van het typische gerstenat dat er geproduceerd wordt. Leuven wordt ook al wel eens de bierhoofdstad van Vlaanderen genoemd.

Zomerse activiteiten

Wie Leuven in de zomer bezoekt zal versteld staan van de talrijk aangeboden activiteiten. Sinds enkele jaren zet het Leuvense stadsbestuur een zomerprogramma op poten waarbij muziek de rode draad is. Bekende en minder bekende zangers en muzikanten staan op vrijdagavond op het podium van de Oude Markt tijdens de Beleuvenissen. In 2017 staan onder andere Alison Moyet en Level 42 op het programma. Ook op de Grote Markt en de Vismarkt staan er ook telkens optredens op de agenda.

Muziek verzacht de zeden, maar ook lekker eten draagt hiertoe zijn steentje bij. In augustus kunnen fijnproevers in Leuven terecht op Hapje-Tapje, een culinair evenement in de binnenstad waarbij proeven centraal staat. Naast proeven is er ook animatie, show-cooking en muziek. Barmannen racen die dag met volle plateaus over de Oude Markt, ze leggen om het hardst een parcours af.

Kerst in Leuven

De Leuvense Kerstmarkt wordt als een van de gezelligste in Europa gezien. Ze staat al bijna 30 jaar op het Hoover- en Ladeuzeplein en lokt veel buitenlandse bezoekers. De kerstmarkt wordt ieder jaar aan een ander goed doel gelinkt.

Altijd wat te zien

Daarnaast is Leuven zeker het bezoeken waard voor zijn permanente bezienswaardigheden. De Universiteitsbibliotheek, waarvan op bepaalde tijdstippen de toren bezocht kan worden, moet je zeker aandoen. Na een lange klim naar de top, heb je een overzicht over de hele stad. Museum M stelt heel wat waardevolle collecties ten toon. Het stadhuis, de parel van de stad, is zeker een bezoekje waard. Het Begijnhof bezoeken is eveneens een must.

Een stad in ontwikkeling

Het stadsbestuur werkt volop aan de ontwikkeling van nieuwe buurten en parken. Zo heeft de Vaartsite een grondige metamorfose ondergaan; het kreeg er een nieuw park bij, het Sluispark, en de buurt werd totaal opgewaardeerd. De stationsomgeving kreeg ook een make-over. Er wordt tevens gewerkt aan een nieuw park: het Belle-Vue-park aan de Martelarenlaan. Ook de Bodartsite werd vernieuwd. Hier werd de rivier de Dijle opengelegd, wat een totaal nieuwe beleving voor de buurt teweegbracht. In het hartje van Leuven, wordt de Hertogensite heraangelegd, er komt ruimte voor bewoning, cultuur, handel en beleving.
Leuven is een levendige stad, eeuwenoud maar springlevend.
© 2017 Annemie232, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Flurk20050, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Leuven

Reageer op het artikel "Leuven, niet alleen een studentenstad"

Infoteur: Annemie232
Laatste update: 31-05-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!