InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Schotland: reisgids

Schotland: reisgids

Schotland staat bekend als een avontuurlijke bestemming. Met de Highlands als setting biedt het land heel wat voor de actieve reiziger. Maar ook wie liever niet wandelt of fietst kan in Schotland zijn vakantie vullen. Oude kastelen, kilts en heel wat whisky maken deel uit van de rijke historie waarvoor heel wat reizigers jaarlijks afreizen naar de Schotse Highlands. Maar hoe plan je nu je reis naar Schotland volledig zelfstandig?

Hoe reis je naar Schotland?

Wie naar Schotland wil reizen zal wellicht zijn vlucht boeken richting Glasgow of Edinburgh, twee van de voornaamste steden. Deze luchthavens zijn makkelijk bereikbaar vanuit de meeste Europese steden. Wie liever reist via Londen kan met de slaaptrein vanuit de Engelse hoofdstad richting Glasgow reizen.

Wanneer reis je het best naar Schotland?

Het lijkt vreemd maar het is beter de zomermaanden te vermijden wanneer je van plan bent om in de Highlands te verblijven. De zomermaanden kunnen immers erg nat zijn en zijn vaak het hoogseizoen voor de beruchte midges, een hardnekkige muggenplaag. Een betere optie is te reizen in het voor- of najaar. Niet alleen zijn deze muggen dan afwezig maar zijn de Highlands ook vaak op hun mooist. Wie het reizen beperkt tot steden als Glasgow of Edinburgh kan in de zomermaanden zijn reis plannen. Let wel dat dit het hoogseizoen is en dat deze dan vaak erg druk zijn.

Bezienswaardigheden

Schotland mag dan niet meteen de meest populaire bestemming zijn door het mindere klimaat, maar het kent wel heel wat bezienswaardigheden om een vakantie te vullen. De hoofdstad Edinburgh is niet alleen een mooi begin of afsluiter van een reis doorheen Schotland maar is ook als stedentrip de moeite waard. De Royal Mile en Edinburgh Castle zijn maar enkele van de hoogtepunten van een stad waarin je aan de hand van de vele tours zijn duistere verleden leert kennen.

Naar Schotland reizen en de Highlands links laten liggen zou wel erg vreemd zijn. Wie de meest indrukwekkende panorama's van dit gebergte wil aanschouwen kan reizen naar Loch Lomond, Schotland's grootste meer, of naar Fort William, een stad aan de voet van de Ben Nevis. Vanuit Fort William reis je niet alleen makkelijk naar de Isle of Skye maar kun je ook een plaatsje veroveren op de Jacobite. Deze stoomtrein verhoogde zijn populariteit nog meer dankzij de Harry Potter-films waarin het over het beroemde Glenfinnan Viaduct tjokte.

Uiteraard mag een bezoek aan Loch Ness niet ontbreken. Dit indrukwekkende meer met zijn legendarische bewoner Nessie is makkelijk te bereiken vanuit Fort William met de wagen. Fort Augustus, gelegen aan het begin van het meer, is hier de meest aantrekkelijke uitvalsbasis maar ook vanuit Inverness kun je makkelijk een bootcruise over het loch boeken.

Eten & drinken: haggis en whisky

Geen mens die de nationale specialiteiten van Schotland niet kent. Niet dat het nationale gerecht, haggis, iedereen kan bekoren maar de gevulde schapenmaag (tegenwoordig een stuk aantrekkelijker gepresenteerd) staat op iedere menukaart en is gewoon een must om te proberen. Om hun nationale drank uit te proberen zullen we minder moeite moeten doen om iemand te overtuigen. Whisky maakt dan ook een groot deel uit van de Schotse cultuur en met de talrijke distilleerderijen in het land zal je aan een bezoek moeilijk kunnen ontsnappen.

Evenementen

Wie een bezoek aan Edinburgh plant, kan rekening houden met de Royal Edinburgh Military Tattoo dat jaarlijks in augustus plaatsvindt. Dit muziekfestival is een indrukwekkend spektakel waarin drummuziek wordt gecombineerd met vuurwerk. Een ander niet te missen evenement zijn de Highland Games. Deze vinden tijdens de zomermaanden plaats in heel wat verschillende steden. Wil je deze spelen niet missen dan check je beter op voorhand even de kalender.
© 2016 - 2019 Dempsey1986, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schotland, het land van de doedelzakSchotland, het land van de doedelzakSchotland is het land van de meren, diepe dalen, de beroemde Hooglanden en van een ruige kust met hoge rotskapen, fjorda…
Reistips: Schotland (Regio Perth en Dumfries)Hier volgen enkele tips om uw vakantie in Schotland helemaal compleet te maken. Als u verblijft in de buurt van Perth en…
Beklimmen van Munros in SchotlandWat maakt het beklimmen van de bergen in Schotland voor velen tot een geheel eigen levensmotto, wat maakt deze Munros zo…

Reageer op het artikel "Schotland: reisgids"

Infoteur: Dempsey1986
Laatste update: 05-07-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!