InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De Kachikally Crocodile Pool in Gambia

De Kachikally Crocodile Pool in Gambia

De Kachikally Crocodile Pool in Gambia Krokodillen in de dierentuin zien, is leuk. Je kunt ze vaak van heel dichtbij zien, alleen van ze gescheiden door een dikke glasplaat. Maar wat als die glasplaat er niet was? Dat je zelf naast de krokodil kunt staan, hem aan kunt raken en zelfs een pootje kunt geven? Dat is allemaal mogelijk bij de Kachikally Crocodile Pool in Kachikally (Bakau) in Gambia, West-Afrika.

De krokodillenpoel

De Kachikally Crocodile Pool bestaat uit twee delen: het bos met de krokodillenpoel en een museum. De krokodillenpoel is een grote vijver waarvan het water bijna niet te zien is door de enorme hoeveelheid kroos. Rondom de vijver liggen de krokodillen. Sommige krokodillen liggen direct aan het water, terwijl andere wat meer verscholen liggen tussen de struiken en takken van de bomen.

Alleen onder leiding van een gids kan de vijver bezocht worden. Hierbij mogen de krokodillen die vooraan liggen, aangeraakt worden. De vrouwtjeskrokodillen, die vaak wat meer verstopt liggen, mogen niet aangeraakt worden: omdat zij kleintjes hebben of eieren, kunnen ze agressief reageren op mensen die te dichtbij komen.

Voer

Het gevaar van een agressieve reactie van een mannetjeskrokodil vooraan de vijver is een heel stuk kleiner. Dit komt, omdat de dieren volgepropt worden met eten. In het wild zijn ze gewend om één keer in de week te eten, terwijl ze bij de krokodillenpoel én s ochtends én s avonds flink gevoerd worden. Hierdoor zijn ze te dik en lui geworden om iets te doen: ze bewegen zich vaak alleen om meer in de zon te komen. Het beest een pootje geven kan dan ook prima. Uiteraard zijn er wel gidsen bij de vijver aanwezig om de dieren constant in de gaten te houden.

Het museum

Naast de krokodillenpoel is een museum. Dit museum bestaat uit vier delen: lokale tradities, muziek, de Wereldoorlogen en geschiedenis.

Lokale tradities

In deze eerste ruimte van het museum worden attributen getoond die te maken hebben met Gambiaanse tradities. Hierbij hoort bijvoorbeeld een groot versierd masker dat gedragen wordt bij ceremonies als trouwerijen of het bekendmaken van de naam van een pasgeboren baby.

Muziek

De tweede ruimte van het museum is gevuld met verschillende muziekinstrumenten, allemaal zelf gemaakt. Sommige muziekinstrumenten worden gebruikt om echt muziek mee te maken, terwijl andere instrumenten met name trommels meer bedoeld zijn om boodschappen mee door te geven.

De Wereldoorlogen

Een derde ruimte van het museum besteedt aandacht aan de Gambiaanse soldaten die gevochten hebben tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Er zijn fotos te zien en er wordt uitgelegd welke rol de soldaten hebben gespeeld tijdens de oorlog.

Geschiedenis

De vierde en laatste ruimte van het museum geeft meer informatie over de geschiedenis van Gambia en over de geschiedenis van de krokodillenpoel. Er zijn fotos te zien van het bezoek van de Engelse koningin aan Gambia en van de krokodillenpoel van vroeger.

Heilige plaats

Veel Gambianen zien de Kachikally Crocodile Pool als een heilige plaats. Al honderden jaren wordt de vijver en het bos ernaast gebruikt voor tradities die verbonden zijn met het geloof. Zo komen vrouwen die maar niet zwanger willen raken bijvoorbeeld naar de krokodillenpoel om te bidden en om zich te wassen met het water uit de vijver. Dit zou helpen om vruchtbaarder te worden. Als de vrouw dan ook werkelijk zwanger wordt, noemt zij vaak het kind Kachikally, vernoemd naar de krokodillenpoel.

Nuttige informatie

De Kachikally Crocodile Pool ligt in het plaatsje Kachikally, wat eigenlijk een buitenwijk is van Bakau. Bakau is een plaats ongeveer twaalf kilometer ten westen van Banjul, de hoofdstad van Gambia. De krokodillenpoel is niet met het openbaar vervoer te bereiken, maar alleen met een eigen auto of een taxi. Voor wie er met een taxi reist, geldt het advies: spreek van tevoren duidelijk de prijs af met de chauffeur. Dit voorkomt oplichting.

De toegangsprijs voor het bos met de krokodillenpoel en het museum is 100 dalasis (ongeveer 2,32) per persoon. De krokodillenpoel is dagelijks geopend van 9 uur s ochtends tot zonsondergang. Er is een toilet aanwezig en er zijn mogelijkheden om souvenirs te kopen.

De Kachikally Crocodile Pool wordt door reisorganisaties in Gambia niet als excursie aangeboden. Dit heeft alles te maken met de verzekering: geen enkele verzekering staat excursies toe waarbij men onbeschermd oog in oog met wilde krokodillen komt te staan. De krokodillenpoel kan echter prima met een lokale taxi bezocht worden of eventueel met een eigen auto. Deze kan voor de ingang van de krokodillenpoel geparkeerd worden.
© 2016 - 2019 Miriammylene, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoogtepunten van GambiaElke uithoek van Gambia is de moeite waard: de kuststreek, de Gambia rivier, de natuurreservaten met de mooie tropische…
Gambia, een tropisch vakantielandGambia, een tropisch vakantielandGambia, één van de kleinste landen van Afrika. Een voordelige bestemming wat druk bezocht wordt door toeristen. Met veel…
Gambia: telefoneren en Cleaning DayWie vaker in Gambia verblijft, merkt dat er heel veel aparte dingen opvallend. Zo is er in het land eens per maand een C…
De rimboe in met de Senegambia reis van KRASWat bezielt een verwende westerling om de rimboe van Gambia en Senegal in te gaan, te slapen in nu niet bepaald de beste…
Duurzaam toerisme in GambiaHet mooiste kleine land van Afrika, The Gambia, ziet het aantal toeristen van jaar tot jaar groeien. Door het aangename…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • Eigen bezoek aan de Kachikally Crocodile Pool
  • Folder van de Kachikally Crocodile Pool
  • De website http://www.accessgambia.com/information/bakau-kachikally.html
  • Gesprek met taxichauffeur Lamin

Reageer op het artikel "De Kachikally Crocodile Pool in Gambia"

Infoteur: Miriammylene
Laatste update: 10-04-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!