InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Tulum, Mayastad aan zee

Tulum, Mayastad aan zee

Tulum, Mayastad aan zee Tulum is een schitterende zeestad van de Maya's. Je vindt hier drie ruïnes van tempels waarvan er één nog in uitstekende conditie is. Tulum ligt 60 kilometer van Playa del Carmen vandaan. Er worden dure excursies vanuit Playa del Carmen naar de Maya-trekpleister georganiseerd maar slimme toeristen nemen gewoon de colectivo, een klein autobusje met 15 zitplaatsen. Dit busjes brengt je in een uurtje naar Tulum voor 40 pesos, omgerekend nog geen drie euro (prijs is van begin 2015).

Inhoud:

Ga met de colectivo

Met de colectivo word je bij het begin van de weg die naar het park leidt afgeleverd. Daarna is het 10 minuten lopen naar de ingang van het park. Mensen die niet van wandelen houden kunnen even op het treintje wachten. Langs de weg zijn allerlei eet- en drinktentjes. Ook kun je diverse soorten souvenirs kopen. Misschien kun je dat beter doen op de terugweg, als je Tulum weer verlaat, anders sleep je het maar mee en het kan vrij heet zijn. Het is een goed idee om een kokosnoot te kopen om het kokoswater op te drinken door een rietje; dat is erg gezond en dorstlessend.

Een ommuurde Mayastad

De entreeprijs voor Tulum is laag. In 2015 kost het omgerekend 4 euro. Eerst wandel je een stukje door het bos om na enkele minuten bij een poortje uit te komen. Veel mensen vergapen zich op dit stukje al aan de iguana's, leguanen met een grijze of zandachtige kleur die her en der stil staan, vlak naast het voetpad. Op de gebouwen en ruïnes van Tulum zul je nog veel meer leguanen zien. Je loopt door het poortje heen wat in de muur is gevestigd. Tulum is namelijk een ommuurde stad. Aan de zeekant is Tulum niet ommuurd maar door een natuurlijke rotsformatie kun je Tulum niet over het strand bereiken aangezien de golven die op steile rotsen stukslaan, in de weg liggen.

Omdat het erg warm is op de archeologische plek zelf en er niet veel schaduw is, is het aan te raden om een hoed of pet op te zetten en voldoende water mee te nemen. Je kunt op de markt een heerlijke verse kokosnoot kopen die je opdrinkt met een rietje; dat is de beste dorstlesser in de tropen die je eveneens voorziet van een uitgebreid scala aan mineralen die je tijdens het zweten verliest.

Andere wereld

Door het poortje gelopen kom je in een totaal andere wereld terecht. Hier bevind je je in een heuse voormalige stad met drie belangrijke tempels. De belangrijkste tempels zijn gebouwd om de plek van de zonsopkomst gedurende het hele jaar aan te geven. Nog steeds schijnt de zon elk jaar om 21 maart door een raampje van een tempel. De gebouwen zijn minstens 1600 jaar oud. Helaas zijn veel Maya-ornamenten geroofd of geërodeerd; daarom kun je in Tulum alleen nog de gebouwen zelf zien. Verder kun je de gebouwen zelf niet betreden. Je kunt er alleen omheen lopen. Er zijn andere archeologische Mayasteden waar je wel de piramiden kunt beklimmen zoals het nabij gelegen en minder bekende Coba. Meer zuidelijk rond Chetumal kun je de piramides van Dzibache, Kohunlich en Kinichna beklimmen. In totaal zijn er 38 Mayasteden op het schiereiland Yucatan en de meeste ruïnes kun je wel betreden.

De drukte

's Morgens is het zeer druk in Tulum. Dan worden er busladingen toeristen naar de Mayastad gebracht. Japanners, Fransen, Engelsen, Amerikanen, Duitsers en Nederlanders lopen overal door elkaar heen. Je loopt slechts zeer langzaam. Vanaf 12 uur 's middags begint het wat rustig te worden maar dan wordt het erg heet. De schaarse zitplekken in de schaduw zijn vaak bezet.

Zwemkleren meenemen

Tulum is schitterend gelegen aan zee. Je kunt zelfs via een trap naar beneden toe lopen om van een uniek stukje afgezonderd strand te genieten. Vanwege de hitte nemen vele mensen even een duik in zee. Het is daarom aan te raden om zwemkleren aan te trekken als je naar Tulum gaat. Een handdoek heb je feitelijk niet nodig; door de wind en de warmte droog je snel weer op. Je kunt ook buiten de archeologische site bivakkeren op een schitterend stuk wit strand. Je vindt dit stuk strand door bij de uitgang van Tulum niet gelijk terug te gaan, rechtsaf, maar linksaf te slaan en een kleine kilometer lang over de weg te lopen. Dit stuk strand kent een strandtent waar je eten en drinken kunt kopen. Overigens is er aan dit deel van de Mexicaanse Caraïbische kust altijd veel zeewier langs de waterlijn. Daar moet je je niks van aantrekken en gewoon doorheen lopen en zwemmen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CrystalDawn, Pixabay
  • Bezoek aan Tulum in april 2015

Reageer op het artikel "Tulum, Mayastad aan zee"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-04-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!