InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Guatemala, land van oerwoud en de Maya

Guatemala, land van oerwoud en de Maya

Ondanks dat Guatemala toeristisch gezien nog in de kinderschoenen staat, is het een boeiend land, met oerwoud, grote meren, vulkanen en hoge bergen. Omdat de Maya’s hier leefden (hun afstammelingen leven er nog steeds, in de jungle) is het land ook rijk aan cultuur.

Algemene Informatie

Twee indiaanse meisjes in 'Chi Chi' / Bron: Reinhard Jahn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Twee indiaanse meisjes in 'Chi Chi' / Bron: Reinhard Jahn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Hoofdstad: Guatemala City
  • Taal: Spaans en Indiaanse talen
  • Munteenheid: Quetzal
  • Religie:
  • Klimaat: tropisch klimaat
  • Beste reistijd: november tot en met april
  • Tijdverschil: – 7 uur

Guatemala is geen strandbestemming, en daarom wordt Guatemala vaak opgenomen in een rondreis die eindigt in Mexico.

Bezienswaardige plaatsen en gebieden

Guatemala City

Uiteraard mag een bezoek aan de hoofdstad van een land nooit ontbreken. Meestal komt men ook aan in deze stad. Bezienswaardig in Guatemala City is vooral het Archeologisch Museum, met een grote collectie over de Maya-cultuur.

Antigua

Antigua was vroeger de hoofdstad van Guatemala, en is gelegen in een dal aan de voet van de Pacaya. In de 1773 werd Antigua vrijwel helemaal verwoest door een vulkanische uitbarsting. Er zijn nog resten te zien van onder andere kerken en kloosters. Sommigen hiervan zijn/worden gerestaureerd. Naast ruines vind je hier ook gezellige cafés en winkeltjes.

Atitlan

Atitlan is een meer (Lago), gelegen op wel 1500 meter hoogte. Atitlan is omringd door vulkanen en diverse Maya-dorpen, die weerspiegeld worden in het blauwe meer. Panajachel is een gezellig stadje en uitgangspunt om diverse dorpjes in de omgeving te bezoeken. Met name Santiago Atitlan wordt drukbezocht, in dit stadje dragen de Tzutuhil-Mayavrouwen felgekleurde geborduurde bloezen, huipiles genaamd.

Chichicastenango

Deze stad met een bijna onuitspreekbare naam, wordt ook wel ‘Chi Chi’ genoemd. Deze authentieke Indianenstad heeft wekelijks op donderdag een traditionele markt. Hier kun je diverse Indiaanse spullen kopen, waaronder klederdracht en maskers, en er worden Maya-rituelen getoond. Het spreekt voor zich dat dit wordt gedaan door toeristen, en authentiek kun je deze markt dus niet noemen.

Tikal

Tikal is een zeer populaire toeristenplaats, dit is namelijk een belangrijk ceremonieel Maya-centrum. In het oerwoud bevindt zich een Nationaal Park, met daarin het grootste complex van Maya-tempels dat tot nog toe is gevonden. Tikal bestaat uit piramides met daarop een tempel.

Flores

Flores is een heel bijzondere stad, het bevindt zich namelijk op een eiland in het meer Peten Itza. Het is de hoofdstad van de provincie Peten.

Rio Hondo

Deze rivier is de uitvalsbasis voor uitstapjes naar naar de Maya-ruines van Quirigua en Copan. Deze laatste plaats ligt in Honduras, en maakt ook deel uit van de La Ruta Maya, een Maya-route die verder door Mexico en Guatemala voer.
Gerelateerde artikelen
Antigua: voormalige hoofdstad van GuatemalaAntigua: voormalige hoofdstad van GuatemalaAntigua is de voormalige hoofdstad van Guatemala. De stad staat op de UNESCO werelderfgoedlijst en heeft veel te bieden…
Maya piramides en gebouwenMaya piramides en gebouwenMaya piramides behoren tot de meest indrukwekkende monumenten in de moderne wereld. Dit artikel zal ingaan over verschil…
De beschaving van de Maya’sDe beschaving van de Maya’sVele eeuwen geleden was er in wat nu Midden-Amerika is, een beschaving die veel kennis had van wiskunde en astronomie. D…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Guatemala, land van oerwoud en de Maya"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 18-06-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!