InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Het eiland Curaçao

Het eiland Curaçao

Curaçao is een tropisch eiland dat voor de kust van Venezuela, in het zuidelijke deel van de Caribische zee ligt. Samen met het onbewoonde Klein Curaçao is het een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden.

Algemeen

Curaçao vormt samen met Bonaire en Aruba de Benedenwindse Eilanden. Ook wel de ABC Eilanden genoemd. Samen met de Bovenwindse Eilanden, Sint-Maarten/Saba/Eustatius, en de Amerikaanse Maagdeneilanden vormen ze de Kleine Antillen. Die Kleine Antillen vormen vervolgens samen met de Grote Antillen (Cuba, Haïti, en de Dominicaanse Republiek) en de Bahama’s de Antillen.

Al deze eilanden kennen hun eigen geschiedenis, cultuur… Ze zijn dus enorm verschillend. Curaçao is vooral bekend door zijn mooie onderzeese leven en zijn tropische stranden. Het trekt daarom ook veel duik- en snorkelliefhebbers aan.

Het eiland

Curaçao is het grootste eiland van de Benedenwindse eilanden. Het is 61 km lang en heeft ruim 150.000 inwoners. De hoofdstad is Willemstad. Het is de enige stad van het eiland en staat bekend om zijn felgekleurde handelshuizen aan de kade. De officiële talen die men in Curaçao spreekt zijn Nederlands, Engels en Papiaments. De bevolking zelf is ook ontzettend divers. De meerderheid is Creool (gemengde Afrikaanse en Europese afkomst), maar er wonen ook Nederlanders, Chinezen, Libanezen, Portugezen, Indiërs, Dominicanen, Haïtianen en Columbianen. 80% van de bevolking is er Rooms-Katholiek.

Klimaat

Het regenseizoen valt tussen oktober en januari. Het orkaanseizoen valt tussen juni en november. Dit klinkt echter erger dan het in werkelijkheid is. Het regent namelijk maar heel weinig in Curaçao, en als het regent is het kort maar krachtig. En orkanen of tropische stormen bereiken het eiland ook maar zelden. De warmste maanden zijn augustus, september en oktober. De koudste maanden zijn januari en februari. Het temperatuurverschil is 2,5°C om precies te zijn. Het eiland heeft dus een redelijk constante hoge (27,5°C gemiddeld/jaar) temperatuur. Er waait ook constant een verkoelende noordoostenwind, die de hoge temperatuur draaglijk maakt. Ook het zeewater is altijd lekker warm; gemiddeld 27°C.

Bezienswaardigheden

  • Rif Fort: Rif Fort werd vroeger gebruikt als uitkijktoren om de haven te beschermen. Vandaag de dag kan je er leuk winkelen of gezellig een terrasje doen. Er ligt ook een bioscoop in de buurt.
  • Slavernijmuseum Kura Hulanda: Voor degenen die wat meer willen leren over de geschiedenis van Curaçao. Het museum is gebouwd rond een plein waar vroeger de slaven arriveerden.
  • Willemstad: De handelskade met de gekleurde huisjes en de pontjesbrug zijn dingen die men moet gezien hebben.
  • Shete Boka: Shete Boka is een natuurlijk park met een tiental inhammen of baaien waarin drie verschillende soorten zeeschildpadden hun eieren leggen.
  • Struisvogelkwekerij: In de struisvogelkwekerij, waar ze zo’n 600-tal struisvogels hebben, krijg je een leuke rondleiding. Je komt er alles te weten over de dieren die er leven en je mag er zelfs struisvogels eten geven als je durft.
  • Klein Curaçao: Als je niet zeeziek wordt dan is Klein Curaçao zeker een aanrader. Ongeveer 2 uur varen van Curaçao en je komt op het onbewoonde eiland dat maar 1,7km2 groot is. Je kan er duiken of snorkelen, of naar het scheepswrak of de vuurtoren gaan kijken.
  • Stranden: Curaçao heeft talrijke mooie stranden. Enkele aanraders zijn Grote Knip, Playa Kalki en Daaibooi.
  • Blue Room: Oftewel de blauwe kamer. Het is een grot waarin je naar binnen moet zwemmen om een mooi blauw licht te kunnen zien dat wordt gereflecteerd door licht en water.
  • Christoffelpark: Het Christoffelpark is een natuurgebied met ontzettend mooie flora en fauna. Je kan er wandelingen maken of je kan kiezen voor een pick-up safari onder begeleiding van een parkranger.
  • Wilde Flamingo's: Bij Jan Thiel kan je wilde flamingo's spotten. Altijd mooi om te zien voor de liefhebbers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mooiste duik en snorkel locaties: Menjangan eilandMooiste duik en snorkel locaties: Menjangan eilandMenjangan eiland is een klein eilandje dat zo'n vijf kilometer boven het noord-westen van Bali ligt. De plek wordt aange…
Griekenland, vakantie op PaxosHet kleinste van de Ionische eilanden is Paxos, een eilandje van maar 19 km² oppervlakte. Het eiland lijkt met zijn vele…
Griekenland, vakantie op KalymnosHet Dodecanese eiland Kalymnos is een vrij dor en bergachtig eiland. Dit is typische een eiland waar klimliefhebbers hun…
Griekenland, vakantie op KarpathosEen eiland met één van de mooiste stranden van Zuid Europa is Karpathos. Een eiland waar een rustige vakantie gevierd ka…
Griekenland, vakantie op AgathonissiHet meest noordelijke eiland van de Dodecanese eilanden is het kleine eilandje Agathonissi, het is maar 2 km² groot. Dit…
Bronnen en referenties
  • http://www.top10bezienswaardigheden.nl/curacao/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Curaçao
  • Wereldwijzer, Curaçao - Petra Possel

Reageer op het artikel "Het eiland Curaçao"

Infoteur: Sarahh
Laatste update: 19-10-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Reizen
Schrijf mee!