InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Griekenland, vakantie op Kalymnos

Griekenland, vakantie op Kalymnos

Het Dodecanese eiland Kalymnos is een vrij dor en bergachtig eiland. Dit is typische een eiland waar klimliefhebbers hun hart kunnen ophalen. Evenals watersportliefhebbers, er is zelfs een duikschool gespecialiseerd in duiken naar spons. Natuurlijk zijn er ook stranden en heeft het eiland ook bezienswaardigheden.

Algemeen

Kalymnos is een mooi eiland dat voor de kust van west Turkije ligt en behoort tot de Dodecanese eilanden. Het eiland is het 4e grote eiland en heeft een landoppervlakte van 112 km², een kustlijn van 96 km en circa 16.000 inwoners. De hoofdstad van het eiland is Kalymnos stad (ook wel Pothia genoemd) en heeft de meeste inwoners, namelijk 11.000.

Geschiedenis

Dit eiland heeft een lange geschiedenis, er is al bewoning sinds de komst van de Myceniërs. Net als bijna alle andere eilanden die tot de Dodecanes groep behoren, heeft ook Kalymnos een heleboel bezetters gekend.

  • Ook Alexander de Grote heeft het eiland in zijn beheer gehad, na zijn dood namen de Egyptenaren het eiland over. Na de dood en opstanding van Jezus Christus, gingen zijn apostelen op reis om over zijn boodschap te prediken. Zo kwamen Paulus en Johannes terecht bij de eilanden van de Dodecanese om het Christendom te brengen.
  • Dan rond de 7e eeuw komen in Byzantijnen en zij blijven heersers over het eiland totdat in de 14e eeuw de kruisvaarders, de ridders van St. John van Jeruzalem, heerser van de Dodecanese benoemen.
  • In 1522 worden de Turken de nieuwe heersers over het eiland. Zij blijven tot 1912
  • In 1912 nemen de Italianen het beheer over, tot dat in de Tweede Wereldoorlog eerst Duitsland en daarna Groot Brittanië over het eiland heersen.
  • Wanneer de andere eilanden van de Dodecanese zich aansluiten bij Griekenland, doet Kalymnos mee.

Kalymnos

Kalymnos was in de oude tijden een welvarend land, nu is het eiland overwegend kaal. Tegenwoordig wordt geleefd van de visvangst en het telen van landbouwproducten. Ooit was de sponsvangst een belangrijk onderdeel van het leven op het eiland.

Het eiland bestaat voornamelijk uit rotsen en veel grotten, de bergen zijn kaal en onvruchtbaar. Dus klimliefhebbers kunnen op dit eiland hun hart ophalen. Kalymnos heeft twee groene valleien, die liggen tussen de bergen. In deze valleien staan citrusbomen van voornamelijk mandarijnen. De bewoners zelf hebben vlak bij de dorpen olijf- en fruitbomen aangeplant.

Op het eiland bestaat de mogelijkheid tot windsurfen, waterskiën en zeilen. Snorkelen is ook een uitermate geschikte bezigheid. Niet alleen watersporten kunnen hier beoefend worden, wandelen is ook een mogelijkheid. Onderweg tijdens het wandelen bestaat de mogelijkheid tot het kopen van verse honing.

Enkele van de bezienswaardigheden

  • Kalymnos stad of Pothia is de hoofdstad van het eiland, het is tussen twee heuvels gebouwd. Er is een mooie kerk te bezichtigen en er is een duikschool die gespecialiseerd is in spons duiken.
  • Chorio, de vroegere hoofdstad van Kalymnos waar oude tradities een goed bewaard cultuurgoed is. De Panagia Keharitomeni kerk is een oude kathedraal met Griekse zuilen. Ook het kastro (kasteel) Chrysophera en de grot van de Zeven Maagden is hier te bezoeken.
  • Diverse sponswerkplaatsen
  • Het archeologische museum waar archeologische vondsten ten toon worden gespreid.
  • Het folklorisch museum, op deze manier zijn de gebruiken en gewoonten van Kalymnos te leren kennen.
  • Het dorp kantouni/Linaria, een gehucht dat bestaat uit min of meer tegen elkaar aan liggende woonwijken.
  • Stranden als Masouri en Mirties, Vlyhadia, Kantouni, Platanos, Platis, enz.
Gerelateerde artikelen
Vakantie naar RhodosVakantie naar RhodosRhodos, ook wel geschreven als Rodos, is het derde grootste eiland van Griekenland. Het eiland is een populaire vakantie…
Griekenland, vakantie op AgathonissiHet meest noordelijke eiland van de Dodecanese eilanden is het kleine eilandje Agathonissi, het is maar 2 km² groot. Dit…
Griekenland, vakantie op KarpathosEen eiland met één van de mooiste stranden van Zuid Europa is Karpathos. Een eiland waar een rustige vakantie gevierd ka…
Griekenland, vakantie op SamosVlak voor de Turkse kust ligt het op drie na grootste eiland van de Egeïsche archipel. Volgens de Grieken zelf een popul…
Griekenland, vakantie op PaxosHet kleinste van de Ionische eilanden is Paxos, een eilandje van maar 19 km² oppervlakte. Het eiland lijkt met zijn vele…

Reageer op het artikel "Griekenland, vakantie op Kalymnos"

Infoteur: Storm
Laatste update: 21-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!