InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Louvre Parijs: adres, tickets en openingstijden

Louvre Parijs: adres, tickets en openingstijden

Louvre Parijs: adres, tickets en openingstijden Het grootste en meest befaamde museum ter wereld staat in Parijs, namelijk het Musée du Louvre oftewel het Louvre. Wanneer je het Louvre wilt bezoeken behoor je tot de bijna tien miljoen bezoekers die jaarlijks het museum bezoeken. Houd bij je bezoek rekening met het adres, de bereikbaarheid en het kopen van tickets. Er zijn mogelijkheden om met korting of zelfs gratis het Louvre te bezoeken.

Inhoud

Louvre Parijs

Het Musée du Louvre, kortweg Le Louvre, is het bekendste en grootste museum ter wereld. Met ruim 9 miljoen bezoekers per jaar behoort het zelfs tot de drukst bezochte 'toeristische attracties' ter wereld. Het museum ligt midden in het centrum van de Franse hoofdstad Parijs en bestaat al sinds 1793. Voordat het Louvre een museum werd heeft het ook als kasteel en paleis dienst gedaan. Door de jaren heen heeft het pand meerdere malen uitbreidingen, renovaties en wijzigingen ondergaan. Het Louvre is groot van formaat met een oppervlakte van ruim 160.000 vierkante meter.

Collectie Louvre

Het Louvre exposeert verschillende collecties en heeft ruim 300.000 werken in bezit. Hiervan worden er meer dan 30.000 geëxposeerd. Tot de werken behoren enkele zeer bekende werken zoals de Venus van Milo en het schilderij Mona Lisa van Leonardo da Vinci. De collecties dateren uit de oudheid tot en met de negentiende eeuw. Vooral de schilderkunst uit de collectie is zeer vooraanstaand. Kunst uit de late negentiende eeuw en later is te vinden in andere Parijse musea. De kunst uit het Louvre is onder te verdelen in :
  • Beeldhouwkunst
  • Westerse schilderkunst
  • Oosterse oudheden
  • Grafische kunst
  • Kunstvoorwerpen
  • Islamitische kunst
  • Griekse, Romeinse en Etruskische oudheden
  • Egyptische oudheden

Adres en contactgegevens Louvre

Het adres en contactgegevens van het Louvre zijn:
Adres: 4 Place du Louvre, 75001 Parijs
Telefoonnummer: +33(0)140205317

Bereikbaarheid Louvre

Het Louvre is gelegen aan de boorden van de rivier de Seine midden in het centrum van Parijs. Het Louvre is bereikbaar op meerdere manieren. Aangeraden wordt om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Wie met de metro reist kan gebruik maken van metrostation Palais Royal – Musée du Louvre dat ten noorden van het Louvre is gelegen. De metrolijnen 1 en 7 stoppen op dit metrostation. Busreizigers kunnen gebruik maken van de buslijnen 21, 24, 27, 39, 48, 68, 69, 72, 81 en 95. Omdat het Parijse autoverkeer zeer druk is, is het niet direct aan te raden het Louvre met de auto te bezoeken. Er kan worden geparkeerd in de ondergrondse parkeergarage op de Avenue du Général Lemonnier. De openingstijden van deze parkeergarage zijn van 7.00 tot 23.00 uur.

Tickets en kaartverkoop

Tickets kunnen zowel aan de deur als vooraf online worden gekocht via de website van het Louvre of via één van de vele wederverkopende websites die actief zijn.

Kosten

Kaarten aan de deur kosten € 12,- per persoon. hiermee wordt 1 dag toegang verkregen tot het Louvre. De tijdelijke exposities in de Napoleon Hal zijn echter uitgesloten. Toegang tot dit deel van het Louvre kost € 13,-. Wil je zowel toegang tot de permanente en tijdelijke exposities? Een combiticket kost € 16,-.

Gratis toegang

Je hoeft niet altijd de volle mep aan entreegelden te betalen. EU-ingezetenen tot 25 jaar mogen bijvoorbeeld gratis naar binnen. Ook leraren kunst en kunstgeschiedenis hoeven geen entree te betalen. Verder is het Louvre elke eerste zondag van de maand tijdens de maanden oktober tot en met maart voor iedereen vrij toegankelijk. De gratis entree geldt alleen voor de permanente exposities. Gedurende de maanden april tot en met september is de gratis entree op de eerste zondag van de maand niet van toepassing.

Paris Museum Pass (korting)

Een manier om voordelig het Louvre te bezoeken is met behulp van een Paris Museum Pass. Met deze pas heb je vrij toegang tot meer dan 60 musea, monumenten, enzovoorts. Ook het Louvre behoort tot deze groep bezienswaardigheden. Een Paris Museum Pass kost:
  • 2 dagen: € 42,-
  • 4 dagen: € 56,-
  • 6 dagen: € 69,-

Openingstijden

De openingstijden van het Louvre zijn als volgt:
Maandag: 9.00 – 18.00 uur
Dinsdag: gesloten
Woensdag: 9.00 – 21.45 uur
Donderdag: 9.00 – 18.00 uur
Vrijdag: 9.00 – 21.45 uur
Zaterdag: 9.00 – 18.00 uur
Zondag: 9.00 – 18.00 uur

Een half uur voor sluitingstijd wordt er aangevangen met het afsluiten van ruimten. Het Louvre is gesloten op 1 januari, 1 mei en 25 december.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontdek Parijs per tourOntdek Parijs per tourHoe kun je het beste Parijs ontdekken? Bij een bezoek aan Parijs heb je veel opties waar je uit kunt kiezen. De meeste t…
Da Vinci en het LouvreDa Vinci en het Louvre? Soms rijst er plots een vraag….. zoals waarom een Italiaanse duizendpoot zo overweldigend verteg…
Weekendje ParijsWeekendje ParijsOui! oui! Paris. Als je echt een lekker romantisch weekendje wil, dan is Parijs the place to be! Parijs heeft veel te bi…
Musea in ParijsMusea in ParijsParijs is bij uitstek de stad van liefde en romantiek. Maar de Franse hoofdstad heeft ook wereldwijde roem als het gaat…
Parijs bezienswaardigheden top 10Parijs bezienswaardigheden top 10Parijs, de bezienswaardigheden top 10! Parijs staat jaarlijks weer in de top 3 van de meeste bezochte steden ter wereld.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 139904, Pixabay
  • www.louvre.fr
  • www.parismuseumpass.com

Reageer op het artikel "Louvre Parijs: adres, tickets en openingstijden"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!