InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Beyoğlu: een stadsdeel van Istanbul

Beyoğlu: een stadsdeel van Istanbul

Beyoğlu: een stadsdeel van Istanbul Beyoğlu is één van de oudste districten van Istanbul. Het district bevindt zich in het Europese gedeelte van de stad. Wat zijn de bezienswaardigheden en uitgaansgelegenheden in Beyoğlu?

Bezienswaardigheden in Beyoğlu

Beyoğlu staat vooral bekend om het Taksimplein en de Istiklal Caddesi, al zijn er uiteraard ook andere bezienswaardigheden. Hieronder worden een paar van deze bezienswaardigheden beschreven.

Çiçek Passage
Wijk:Taksim
De Çiçek Passage (Çiçek Pasajı) werd in 1876 gebouwd en kreeg oorspronkelijk de naam Cité de Péra. Na de Russische revolutie in 1917 kwamen er veel Russische vrouwen om bloemen te verkopen in deze passage. Rond 1940 waren er voornamelijk bloemenzaken, waardoor de naam van de passage Çiçek Pasajı werd. Çiçek betekent namelijk ‘bloem’ in het Turks. Tegenwoordig is de Çiçek Passage een leuke en goedkope plek om te eten.
Dolmabahçe Moskee
Wijk: Kabataş en Beşiktaş
De Dolmabahçe Moskee ligt tussen de districten Beyoğlu en Beşiktaş in. De moskee werd gebouwd in 1855. De moskee bevindt zich naast het Dolmabahçepaleis.
Galatatoren
Wijk: Galata
De Galatatoren (Galata Kulesi) is één van de oudste torens ter wereld. De toren werd in 528 gebouwd. Tijdens de kruistochten werd de toren verwoest, maar in 1348 werd er een nieuwe gebouwd. Tegenwoordig is er een restaurant in de Galatatoren. Terwijl je van je eten geniet, kan je het uitzicht op de stad bewonderen.
Istiklal Caddesi
Wijk: Taksim
Istiklal Caddesi is één van de bekendste straten van heel Turkije. Er zijn winkels, restaurants, hotels, musea, scholen en dergelijke te vinden. Ook de grootste katholieke kerk in Istanbul, de Sint-Antoniuskerk, is hier te vinden. Als je de Istiklal Caddesi uitloopt , kom je bij het Taksimplein. Het Taksimplein (Taksim Meydanı) is een plein met veel uitgaansgelegenheden.
Kamondo –trappen
Wijk: Galata
De Kamondo-trappen (Kamondo Merdivenleri) zien er bijzonder uit. De trappen zijn omstreeks 1850 ontworpen door Abraham Salomon Kamondo, een Italiaanse jood die geboren en getogen was in Istanbul. De familie Kamondo was een zeer rijke en vooraanstaande familie. Om dichter bij hun huis te kunnen komen, liet de familie de Kamondo-trappen maken.

Uitgaansgelegenheden in Beyoğlu

Beyoğlu, en dan met name de wijk Taksim, is de plek waar de Turkse Jan Modaal uitgaat. Vergeet ook vooral niet om een meyhane te bezoeken!

Babylon
Wijk: Taksim
Houd je van dansen en feesten dan is Babylon iets voor jou. Op de zaterdag en zondag draaien hier dj`s. De rest van de week is er live muziek. In deze club komen vooral jongere mensen. Het fijne is dat er elke avond een ander soort muziek is te beluisteren.
Club 360
Wijk: Taksim
Club 360 bevindt zich in een nostalgisch appartement met een prachtig uitzicht. Na 23.30 wordt Club 360 van een restaurant-bar omgetoverd naar een hippe club.
Nardis Jazz Club
Wijk: Taksim
Nardis Jazz Club is geschikt voor de echte muziekfans. Van maandag tot zondag kan je hier genieten van live muziek. Wil je een avondje vol glitter en glamour? Dan wordt deze club met haar simpele interieur je echter niet aangeraden.
Roxy
Wijk: Taksim
Roxy is een club met live muziek waar ongeveer 750 mensen kunnen feesten. De kracht van deze club is dat er veel verschillende muziekstijlen ten gehore wordt gebracht. De club is elke dag geopend.
Tarihi Cumhuriyet Meyhanesi
Wijk:Taksim
Een meyhane is een restaurant/bar waar op een traditionele wijze wordt gefeest: buikdanseressen, raki, meze, Turkse muziek, enzovoorts. In de wijk Taksim zijn er veel meyhanes. Een aanrader is de Tarihi Cumhuriyet Meyhanesi.

Lees verder

© 2012 - 2019 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een stedentrip naar IstanboelIstanboel is een van de grootste steden van de wereld. Het is een geweldige bestemming voor een stedentrip. Waar krijg j…
Goedkope last minute vliegtickets vinden met JetcostGoedkope last minute vliegtickets vinden met JetcostWanneer je een vliegticket last minute koopt dan strijk je vaak een fikse korting op, maar voor veel mensen blijft het e…
Stedentrip IstanboelIstanboel is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een steeds populairdere bestemming voor stedentrips. De Turkse stad i…
Goedkoop een stedentrip Istanbul boekenGoedkoop een stedentrip Istanbul boekenEen stedentrip naar Istanbul is een hele belevenis. Heel ver vliegen is het niet, maar je waant je toch in een volledig…
De Turkse stad Istanbul, wat is er te doen en te zien?De Turkse stad Istanbul, wat is er te doen en te zien?Istanbul is een mooie en oude stad in Turkije. Fascinerend aan Istanbul zijn de vele verschillende culturen die de stad…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beyoğlu: een stadsdeel van Istanbul"

Infoteur: Dezy
Gepubliceerd: 10-07-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Istanbul
Schrijf mee!