InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Stedentrip Istanboel

Stedentrip Istanboel

Istanboel is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een steeds populairdere bestemming voor stedentrips. De Turkse stad is een moderne wereldstad geworden, waar Europese en Aziatische invloeden met elkaar verweven zijn in het straatbeeld. Istanboel is de enige stad ter wereld die op twee continenten ligt. Het Aziatische deel en het Europese gedeelte zijn van elkaar gescheiden door de rivier de Bosporus. Het contrast tussen oosterse en westerse invloeden maakt Istanboel tot een zeer interessante reisbestemming.

Bezienswaardigheden

Een stadswandeling door Istanboel is al een bezienswaardigheid op zich. De stad is gevuld met prachtige paleizen, moskeeën, kerken, musea, pleinen en straatjes. In het oude gedeelte van de stad bevinden zich de bekendste bezienswaardigheden: het Topkapi Paleis, de Aya Sofia en de Blauwe Moskee. Hieronder volgt een beschrijving van deze drie bekende bezienswaardigheden van Istanboel.

Blauwe Moskee

De Blauwe Moskee wordt ook wel de moskee van Sultan Ahmet genoemd. De moskee werd voltooid in 1617, bijna 1100 jaar na de voltooiing van de Hagia Sofia, met als doel de grootsheid van deze destijds christelijke kerk te overtreffen. Het centrale gedeelte van de moskee wordt gevormd door een koepel met 33 meter. Hieromheen is een aantal lagere koepels geplaatst. Het interieur is gedecoreerd met 20.000 hand geschilderde tegeltjes in blauwe, groene en roodbruine tinten. De blauwe tegeltjes waaraan de moskee zijn naam dankt, zijn voornamelijk te vinden op de binnenplaats van de moskee. Opvallend zijn de zes minaretten, die vroeger symbool stonden voor de rijkdom van de sultan.

Hagia Sophia

Dit imposante bouwwerk werd vervaardigd in de 6e eeuw na Christus in opdracht van Keizer Justinianus. De De huidige koepel van de Hagia Sophia werd in 563 voltooid en wordt gezien als een architectonisch hoogtepunt. Het woord Hagia Sophia, soms gespeld als Aya Sophia, betekent letterlijk 'heilige wijsheid'. Eeuwenlang was de Hagia Sophia de grootste kathedraal ter wereld. De Hagia Sophia was lange tijd een christelijk-ortodoxe kathedraal, maar werd in 1453 bij de verovering van Constantinopel, de oorspronkelijke naam van de stad, veranderd in een moskee. Dit is tegenwoordig nog duidelijk te zien aan de toevoeging van de minaretten. Sinds 1953 is de Hagia Sophia in opdracht van Atatürk een museum geworden.

Topkapi Paleis

Het Topkapi Paleis word gevormd door een groot complex aan gebouwen die plaats boden aan de sultan, zijn familie, harem en bedienden. Het paleis strekt zich uit over de punt van het schiereiland van de oude stad met een prachtig uitzicht over de Bosporus. Het oorspronkelijke paleis werd gebouwd in opdracht van sultan Mehmet II, maar werd in latere eeuwen door vele sultans uitgebreid en veranderd. Het Topkapı Paleis heeft een aantal paviljoenen die als musea dienst doen. Hier kun je onder andere de schatten van het paleis bewonderen. Ook telt het paleis in totaal vier majestueuze binnentuinen.

Winkelen

Istanboel is niet alleen geschikt voor een stedentrip vanwege de ontelbare culture bezienswaardigheden. Ook voor een goede shopsessie kun je in de Turkse stad terecht. De bekende winkelketens vind je in Istiklal Caddesi, de grootste winkelstraat van Istanboel. Daarnaast zijn er nog vele andere leuke winkelgelegenheden in de stad.

De Grote Bazaar

Deze volledig overkoepelde winkelhal is maar liefst 200.000 m2 groot en biedt huisvesting aan meer dan 4000 winkels. De Grote Bazaar of Kapalıçarşı is hiermee één van de grootste overdekte markten ter wereld. Hier kun je heerlijk rondslenteren, terwijl je je ogen uitkijkt. Winkels in de Grote Bazaar verkopen voornamelijk sieraden, antiek, kleden, keramiek en tapijten.

De Egyptische Bazaar

Een andere bekende overdekte markt in Istanboel is De Egyptische Bazaar, ook wel bekend als de Kruidenbazaar. Deze markt heeft zijn naam te danken aan alle kruiden en specerijen die vanuit India via Egypte naar Istanbul werden vervoerd. Hier kun je terecht voor allerlei soorten Turks fruit, kruiden, koffie, specerijen, kaas en gedroogde vruchten.

Eten en uitgaan

Istanboel staat voornamelijk bekend om zijn baklava, kebab en Turks fruit. De Turkse keuken is echter veel uitgebreider en diverser. In Istanboel kun je voor een goede maaltijd terecht bij een van de restaurants of een van de vele kraampjes op straat. De Turkse keuken is zeer divers en kent vele streekgerechten. Populair zijn de zogenaamde 'meze', dit zijn Turkse voorgerechtjes die als een soort tapas gegeten worden. Ook wordt er in Istanboel door de ligging aan zee heel veel vis gegeten. In de wijk Beyoglu vind je veel gezellige restaurants waar zowel toeristen als lokale bewoners komen. In de zomer zijn vooral de restaurants in de aan het water gelegen wijk Ortaköy populair. Na het eten zijn er tal van plaatsen waar je het nachtleven van Istanboel kan verkennen. De meeste cafés en clubs bevinden zich aan de overkant van de Gouden Hoorn, aan de oevers van de Bosporus en in de Europese wijk. Opvallend is de grote hoeveelheid Nargiles, de waterpijpcafés, die in Istanboel op vrijwel iedere straathoek te vinden zijn.
© 2014 - 2019 Mazzerd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.stedentrips.nl/stedentrip/istanbul?ms=600

Reageer op het artikel "Stedentrip Istanboel"

Infoteur: Mazzerd
Gepubliceerd: 03-02-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!