London Eye, of Millenium Wheel

London Eye, of Millenium Wheel Net zoals Parijs zijn Eiffeltoren heeft die voor een speciaal doel gebouwd is en een bepaalde tijd zou blijven staan, zo heeft Londen zijn London Eye. Een enorm groot reuzenrad dat speciaal voor de eeuwwisseling is gebouwd. Het zou een jaar blijven staan, maar het is zo een grote toeristische attractie geworden dat het wiel na 7 jaar nog steeds zijn ronde draait.

Algemeen

Het reuzenrad spreekt eigenlijk tot ieders verbeelding als een kermisterrein opgelopen wordt. Vaak zal de uitspraak “oh gaaf, het reuzenrad staat er ook” te horen zijn op deze terreinen. In Londen is vlak voor de eeuwwisseling het hoogste reuzenrad ter wereld neergezet. Het rad werd gebouwd met het idee dat het misschien maar een jaar zou blijven staan. Maar aangezien de attractie een enorme blikvanger (en toeristentrekker) is in het centrum van Londen zal het waarschijnlijk wel blijven staan.

Ontwerp

Het Eye is al in 1993 ontworpen door een architectenechtpaar, namelijk David Marks en Julia Barfield. Naar aanleiding van een open prijsvraag voor een passend bouwwerk om het nieuwe millennium in te luiden. Het echtpaar heeft het reeds 100 jaar oude reuzenrad voorzien van alle moderne vernieuwingen. Er kwamen geen bakjes aan het rad te hangen, maar 32 cabines van 8 x 4 meter (waar 25 personen per cabine in kunnen), die rondom hun eigen as draaien zodat ongeacht welke positie het rad inneemt, de cabines altijd waterpas hangen (dus altijd met de vloer naar beneden).

De cabines zijn vervaardigd van 3 lagen gelamineerd en gebogen glas van optische kwaliteit en met een minimum aan dragende delen. Uitgegaan van een optimaal uitzicht over de stad (waarbij natuurlijk ook met toeristische voordelen rekening werd gehouden) werd het reuzenrad alleen maar aan de landzijde ondersteund, de poten raken op 3 punten de grond in de Jubilee Gardens aan de zuidoever van de rivier the Theems. Het rad staat vlak bij de Westminster.

De bouw

De attractie mag dan wel in Londen staan, de fabricage heeft in vele delen van Europa plaatsgevonden. De cabines werden gemaakt in Frankrijk door een specialist in skiliften. Het glaswerk voor de cabines komt echter uit Italië. Tsjechië nam de fabricage voor de 23 meter lange (335 ton zware) middenas en naaf voor zijn rekening. In Nederland werden de stalen velg en de poten (310 ton zwaar) gemaakt. Duitsland kreeg de opdracht voor het fabriceren van de lagers.

Er volgde na fabricage wel nog een probleem, namelijk het vervoer. De velg bestaat uit 16 delen van 8,5 meter breed, 6 meter diep en 22 meter lang. Ze wegen 36 ton per stuk. Ook de cabines vormden een probleem, de beladen vrachtwagens waren namelijk hoger dan menig viaduct op de Franse snelwegen.

De velgen en poten werden op het water in elkaar gezet, waarna ze overeind gezet werden. Dit gebeurde met behulp van een modulair A hijsframe met een viertal hefunits in de kraantop (deze werden onder andere ook gebruikt voor de berging van de onderzeeër “ De Koerk” in de Barentszzee). Helaas waren hier 2 pogingen voor nodig, de 1e poging moest vanwege een kabelbreuk worden stilgelegd. Pas toen het wiel stond werden de cabines bevestigd.

Toekomstige grootste reuzenrad

Het is de bedoeling dat in 2008 , bij de opening van de Olympische Spelen in Peking, het hoogste reuzenrad ter wereld (namelijk 208 meter hoog) de skyline zal sieren. Aan het wiel moeten 48 cabines (dus 16 meer als in Londen) komen te hangen die in totaal aan 1.900 mensen ruimte moet bieden.

Leuk om te weten

  • Het rad is eigendom van British Airways
  • De kosten voor dit project bedroegen £ 75.000.000,--
  • Het is 132 meter hoog
  • De omtrek van het rad is 424 meter
  • Het geheel weeg 2.100 ton
  • Er kunnen per ronde 800 mensen in
  • Een ritje duurt een half uur,
  • Het rad draait met een snelheid van 0.26 m/sec
  • Het rad draait zo langzaam dat voor in- en uitstappen het rad niet stil hoeft te staan
  • Het uitzicht bij helder weer kan zo´n 40 km ver zijn
  • Men kan 7 graafschappen, 3 luchthavens, 13 voetbalstadions en 36 bruggen over de Theems zien
  • Het wiel draait per jaar ongeveer 6.000 keer rond
  • Tony Blair opende het reuzenrad op 31 december 1999, 20.00 uur plaatselijke tijd
  • De burgers mochten de attractie pas in maart 2000 bezoeken vanwege technische storingen
  • Gemiddeld bezoeken, sinds de opening, 10.000 mensen per dag de Londen Eye
© 2007 - 2024 Storm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Een rit in de London EyeEen rit in de London EyeBent u van plan om binnenkort een trip naar Londen te maken? Dan mag u natuurlijk zeker de beroemde London Eye niet miss…
Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen? Londen trekt elk jaar weer erg veel toeristen aan. De stad biedt dan ook ontzettend veel beziensw…
London Eye - het reuzenrad: populaire attractie in LondenLondon Eye - het reuzenrad: populaire attractie in LondenLondon Eye is het grote reuzenrad in hartje London. Het is geopend sinds 2000 en een populaire toeristenattractie. Het r…
Kermis Düsseldorf, de grootste kermis van EuropaKermis Düsseldorf, de grootste kermis van EuropaDe kermis in Düsseldorf staat bekend als een van de grootste kermissen van Europa. Er staan zo'n 450 attractie, waarvan…

Brandenburger Tor (Berlijn): geschiedenis van de poortBrandenburger Tor (Berlijn): geschiedenis van de poortDe Brandenburger Tor is een van de bekendste stadspoorten van Berlijn. De poort staat aan het einde van de bekende Unter…
De Tower Bridge in Londen: achtergrond en bouwDe Tower Bridge in Londen: achtergrond en bouwDe Tower Bridge is een van de bekendste bruggen in Londen. Sinds zijn voltooiing in 1894 hebben duizenden mensen zich ov…
Bronnen en referenties
Storm (568 artikelen)
Laatste update: 04-12-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.