London Eye - het reuzenrad: populaire attractie in Londen
London Eye is het grote reuzenrad in hartje London. Het is geopend sinds 2000 en een populaire toeristenattractie. Het rad is gebouwd ter eer van de millenniumwisseling, maar was helaas niet op tijd klaar om tijdens de millenniumwisseling al in gebruik te nemen. Het was op dat moment het grootste reuzenrad ter wereld.
London Eye, ook wel Millennium Wheel genoemd, is een groot reuzenrad in London. Het Reuzenrad is geopend sinds 2000 en staat naast de rivier Theems in Londen. Het Reuzenrad is 135 meter hoog en is daarmee het grootste reuzenrad in Europa. De diameter is 120 meter. Het is de meest populaire betaalde attractie in het Verenigd Koninkrijk. Er komen jaarlijks meer dan drieënhalf miljoen bezoekers op af. In London Eye sta of zit je als passagier in volledig gesloten capsules.
London Eye: interessante gegevens
Een aantal interessante gegevens over London Eye:
- Het reuzenrad is 135 meter hoog.
- De diameter van het rad is 120 meter.
- London Eye weegt 1700 ton.
- De bouw heeft 70 miljoen pond gekost.
- Eén rondje duurt 30 minuten.
- Het rad draait met een gemiddelde snelheid van 0,26 m/s.
- Het rad stopt niet met draaien tijdens het in- en uitstappen.
- London Eye draait ongeveer 6000 rondjes per jaar.
- Er zijn in totaal 32 gesloten capsules.
- In iedere capsule mogen maximaal 25 mensen.
De capsules van London Eye
In tegenstelling tot een regulier reuzenrad, waar je met een klein aantal personen in een klein karretje zit, heeft London Eye capsules die helemaal dicht zijn. In iedere capsule passen maximaal 25 mensen en er mag vrij rondgelopen worden. Er zijn echter ook zitplaatsen beschikbaar. Iedere capsule beschikt over een eigen verwarming en koelsysteem. In de capsules is een stabilisatiemechanisme aanwezig, zodat de capsule altijd horizontaal blijft, ook wanneer veel mensen aan dezelfde kant staan. Er zijn 32 capsules, omdat Londen uit 32 boroughs bestaat.
Wat valt er te zien?
Wat je allemaal kunt zien tijdens een rit in London Eye is afhankelijk van het weer. Je krijgt natuurlijk een mooi uitzicht over de stad Londen, met zijn vele herkenbare bezienswaardigheden. Maar bij helder weer zijn er ook drie luchthavens, dertien voetbalstadions en 36 bruggen over de Theems te zien. Tot 2013 was London Eye het hoogst publiek toegankelijke punt, maar nu is dat de 'Observation Deck' op de 72e verdieping van het gebouw 'The Shard'. Dit bevindt zich namelijk op 245 meter hoogte.
Hoe draait London Eye rond?
Je zou misschien denken dat het reuzenrad aangedreven wordt vanuit het middelpunt, oftewel de as. Net zoals bij het achterwiel van een fiets. Dit is echter niet het geval. London Eye wordt namelijk aangedreven vanaf de grond op de rand van het reuzenrad. Deze aandrijving bevindt zich in de twee toren op beide uiteindes van het instapplatform. Dit gebeurt met grote vrachtwagen wielen. Deze wielen worden aangedreven en de wielen staan tegen de buitenste rand van het reuzenrad, zodat deze begint te draaien. In die zin lijkt het meer op het ronddraaien van het voorwiel van een fiets die op een aangedreven rollerbank staat. Een dergelijke aandrijving is gemakkelijker te maken, doordat het zich allemaal gewoon beneden op de grond bevindt. Ook onderhoud is daardoor eenvoudiger uit te voeren.
Draaien van de capsules
De capsules bevinden zich altijd aan de buitenkant van het rad. Hierdoor is het blikveld maximaal, doordat je nooit tussen de stalen constructie van het rad inhangt. Op het hoogste punt staat de capsule als het ware boven op het reuzenrad, waardoor je in alle richtingen vrij zicht hebt. Om dit te realiseren kunnen de capsules dus niet gewoonweg aan een as hangen, zoals bij een standaard reuzenrad. Daarom roteren de capsules zelf ook langzaam ten opzichte van het rad, zodat de onderkant van de capsules steeds parallel met de grond blijven.
Openingstijden van London Eye
London Eye is dagelijks geopend vanaf 10:00, maar de sluitingstijden is verschillen gedurende het jaar. Daarnaast is het reuzenrad soms gesloten. Hier vind je een volledig overzicht voor 2014:
Periode | Openingstijd | Sluitingstijd |
1 t/m 4 april | 10:00 | 20:30 |
5 april t/m 21 april | 10:00 | 21:30 |
22 april t/m 24 mei | 10:00 | 21:30 (vrijdag en zaterdag) / 21:00 (overige dagen) |
25 mei t/m 1 juni | 10:00 | 21:30 |
2 juni t/m 28 juni | 10:00 | 21:30 (vrijdag en zaterdag) / 21:00 (overige dagen) |
29 juni t/m 31 augustus | 10:00 | 23:30 (vrijdag) / 21:30 (overige dagen) |
1 september t/m 27 december | 10:00 | 20:30 |
En er gelden de volgende uitzonderingen:
Periode | Openingstijd | Sluitingstijd |
6 januari t/m 17 januari | Gesloten | Gesloten |
14 februari | 10:00 | 22:00 |
24 december | 10:00 | 17:30 |
25 december | Gesloten | Gesloten |
Prijzen van London Eye
Er zijn een hele serie verschillende soorten tickets voor London Eye beschikbaar. Hieronder zie je een overzicht. Naast deze tickets zijn er ook nog allerlei combinatie tickets te verkrijgen. Denk daarbij aan een bezoek aan Madam Tussauds, London Dungeon, SEA LIFE London Aquarium en een rondvaart,
Standard Ticket
In de eerste plaats is er het standaard ticket, dat £20,95 voor een volwassene kost. Voor de leeftijd van vier tot vijftien kost het £15,00 en kinderen onder de vier kunnen gratis mee. Senioren betalen £17,00. Worden de tickets online besteld dan is er een korting van 14 - 20 procent. Bij dit ticket moet je de dag en tijd van tevoren al vastleggen.
Flexi standard ticket
Er is ook een Flexi Standard Ticket, waarbij de tijd niet van tevoren vastligt. Voor deze vrijheid betaal je natuurlijk weer iets extra, namelijk zo'n £2 per ticket.
Fast Track Tickets
Naast de standaard tickets zijn er ook Fast Track, Flexi Fast Track en Fully Flexi Fast tickets. Met een Fast Track ticket hoef je minder vroeg van tevoren aanwezig te zijn. Hier betaal je uiteraard weer extra voor. Daarbij ben je met de Flexi-variant weer vrij om zelf een tijdstip te kiezen op de dag van je keuzen. En met de Fully Flexi variant, hoef je alleen maar de week aan te geven bij het boeken van de tickets.
Andere algemene tickets
Er is nog een 'Day and Night Experience', waarbij je twee ritjes mag maken: eenmaal overdag en eenmaal in de avond. En er is een 'Guided Tour Experience', waar je commentaar krijgt van een gids over datgene wat er te zien valt.
Overige arrangementen
Tot slot zijn er nog een heel aantal andere tickets en arrangementen die je kunt boeken, zoals:
- Champagne Experience - één rit en een glas champagne
- Hotel Chocolat Tasting Experience - twee ritten en chocolade en truffels proeven.
- Vinopolis Whiskey Tasting Experience - twee ritten en vijf soorten whiskey proeven.
- Vinopolis Wine Tasting Experience - twee ritten en vijf soorten wijn proeven.
- Vinopolis Pommery Champagne Tasting Experience - twee ritten en vijf soorten champagne proeven.
- Wine and Tapas Experience - één rit, een glas wijn en tapas.
- Summer Cocktail Experience - twee ritten, 2 cocktails en hapjes.
Waar vind je London Eye
Op de kaart kun je zien waar je London Eye kunt vinden in Londen.
Het adres is:
London Eye
Riverside Bldg, County Hall
Westminster Bridge Rd
London SE1 7PB, United Kingdom
Geschiedenis van de London Eye
London Eye is in 1999 gebouwd en had initieel de naam British Airways London Eye, omdat de bouw in opdracht van British Airways is gebeurd, ter gelegenheid van de millenniumwisseling. Het reuzenrad was echter nog niet klaar ten tijde van de millenniumwisseling, vanwege technische problemen. Daardoor is de attractie pas op 9 maart 2000 open gegaan. Het is echter wel officieel geopend op 31 december 1999 door de toenmalige minister-president Tony Blair. Op dat moment was het het grootste reuzenrad ter wereld, maar in 2006 werd het record overgenomen door star of Nanchang in 2006. Ondertussen (2014) is London Eye het op drie na grootste reuzenrad ter wereld. Nadat de naam veranderd is naar Merlin Entertainments London Eye, heet het sinds 2011 EDF Energy London Eye.
De constructie van London Eye: een Nederlands tintje!
London Eye is ontworpen door een hele groep mensen, te weten: de architecten Frank Anatole, Nic Bailey, Steve Chilton, Malcolm Cook, Mark Sparrowhawk en het echtpaar Julia Barfields en David Marks. De verschillende onderdelen zijn in een aantal Europese landen geproduceerd, waarvan een belangrijk deel in Nederland. Zo is het ontwerp en de productie van velg en de poten door Hollandia in Krimpen a/d IJssel gedaan. De besturing en aandrijving zijn ook in Nederland ontwikkeld en vervaardigd, namelijk door Bosch Rexroth in Boxtel. Tot slot zijn ook de installaties van Nederlandse bodem; deze zijn gemaakt door Huisman Elektrotechniek. Daarnaast zijn in Duitsland de lagers geproduceerd en de middenas en naaf zijn in Tsjechië gebouwd. De capsules zijn geproduceerd in Frankrijk, maar het glaswerk voor de capsules komen uit Italië. London Eye heeft in 2000 de Nederlandse Nationale Staalprijs gekregen in de categorie 'Infrastructuur en overige staalconstructies'.