InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Victoria Falls, grootste waterval ter wereld

Victoria Falls, grootste waterval ter wereld

Victoria Falls, grootste waterval ter wereld De Victoria Falls is de breedste, ononderbroken waterval ter wereld. Dit natuurlijke wereldwonder ligt op de grens van Zambia en Zimbabwe. De waterval biedt de kijker een schitterend schouwspel. Er zijn tal van activiteiten georganiseerd rond de Victoria Falls. Zorg dat je de waterval aan beide zijden bezoekt want dat zijn twee hele andere ervaringen.

Inhoud:

Op vakantie naar Zimbabwe?

Zimbabwe klinkt niet echt als een vakantieland. De laatste jaren is het vooral in het nieuws door de politieke onrust. Toch is er een plek waar de toerist weinig merkt van de onrust. Dat is bij de grootste waterval ter wereld, de Victoria Falls. Hier verdient de staat Zimbabwe nog iets aan toerisme; de rest van het land wordt nauwelijks bezocht. Men ziet hier alle nationaliteiten van de wereld, zij het in kleine getale. De aantrekkingskracht van dit natuurlijke wereldwonder is voor liefhebbers is groter dan de afkeer van de politieke situatie.

De wolk die dondert

De Victoria Falls heet in de lokale taal: Mosi-O-Tunya, dat betekent: de wolk die dondert. Er is van kilometers afstand een spray te zien alsof een wolk uit het landschap oprijst. De spray is gevormd door minuscule waterdruppels die opstijgen door het met een donderend geraas neervallen van het water in een 100 meter diepe kloof. Niet alleen het aanschouwen van een brede rivier die in een kloof valt is spectaculair, ook het geluid dat er mee gepaard gaat maakt de Victoria Falls tot een onwaarschijnlijk mooi schouwspel. De spray zorgt in combinatie met de zon voor vele regenbogen. In de directe omgeving is een tropisch regenwoud ontstaan. Dit in tegenstelling tot de omgeving waar veelal "woodlands" zijn. De waterval is 1 .7 kilometer breed en ligt op de grens met Zambia. Het is aanbevelenswaardig om beide zijden van de waterval te bezoeken om een goed totaalbeeld te krijgen. Aan de Zambiaanse kant is er een brug naar een rotspunt die je rechtstreeks door de spray voert. Regenjassen en paraplu's worden massaal verhuurd maar hebben weinig zin. De meeste mensen gaan in zwemkleren de waterval bekijken want je wordt toch wel nat. Bovendien is de temperatuur in de zon vaak rond de 30 graden Celsius zodat een beetje water verkoelend werkt.

Zambezi

De Victoria Falls kan zeer droog zijn. De grootste waterval ter wereld wordt gevoed door de Zambezi-rivier. Deze regenrivier ontstaat in berggebieden in het noorden van Zambia en gaat via Angola naar het zuiden. In oktober en november is de rivier op zijn laagst en is de waterval een klein stroompje in een dor en zanderig landschap. Van februari tot juli is de omgeving totaal groen en de waterval groter dan de Niagara in Noord-Amerika of de Iguacu in Zuid-Amerika. Overigens liggen deze 3 grootste watervallen ter wereld allen in grensgebieden.

Olifanten

Aan de Zimbabwaanse kant van de Zambezirivier is een groot natuurgebied. Vandaar dat er vele olifanten en nijlpaarden te vinden zijn vlak voor de waterval. Deze zijn prachtig te zien wanneer je een microlight vlucht neemt. Aan de Zambiaanse kant is een verhuurbedrijf dat je vlak boven de watervallen laat vliegen. Je kunt vanuit de lucht goed alle plekken onderscheiden waar lang geleden een waterval is geweest. De waterval 'verplaatst' zich naar achter door de erosie. Het water kalft de stenen af, en spoelt aarde weg, waardoor er weer een nieuwe kloof ontstaat. Dit is een proces van vele miljoenen jaren.

David LIvingstone

De Victoria waterval is pas 152 jaar bekend in het westen. In 1855 heeft David Livingstone hem als eerste westerling gezien. Hij zei dat de aanblik zo mooi is dat engelen tijdens hun vlucht het in verbazing aanschouwd moeten hebben. De waterval is vernoemd naar de toenmalige koningin van Engeland: Queen Victoria.

Diepste bungeejump

Over de kloof net naast de waterval ligt een gigantisch grote brug. Deze is geopend in 1905 en jarenlang de grootste ter wereld geweest. De brug is al een spektakel op zich om te zien. Hij is onderdeel van een onvoltooid plan om een spoorlijn van Kaapstad naar Cairo te maken. Nu is de Victoria Falls het eindpunt van de lijn. De Zambezirivier wordt als grootste overwonnen hindernis beschouwd. De brug is nu een grenspost en wordt gebruikt om vanaf te bungeejumpen. Een van de diepste bungee-jumps ter wereld kan hier beleefd worden.

Zambia

Aan de Zambiaanse kant ligt het stadje Livingstone. Eens de hoofdstad van Zambia maar nu veranderd in een slaperig plaatsje met veel vervallen Engels-koloniale gebouwen. Het is een stadje waar alle winkels die je kunt indenken aanwezig zijn; van handgemaakte keukenspullen tot moderne apparatuur. De apartheidgeschiedenis die Zambia onder Engels bestuur kende is alleen te zien als je met een gids op pad gaat die je wijst op de vroegere zwarte en witte ziekenhuizen. In deze stad en in Zambia is het beter met de economie en welvaart gesteld dan in het naburige Zimbabwe. Ooit hoorden beide landen tot Rhodesië. Sinds de splitsing zijn de landen van elkaar gaan verschillen.

Zimbabwe

10 Kilometer van het Zambiaanse Livingstone, in het Zimbabwaanse, zijn erg weinig winkels te vinden. Hier lopen militairen op straat in een tenue waar 'tourist police' op staat. Ze beschermen de toeristen tegen de opdringerige verkopers. Het is verboden voor verkopers om buiten de markt spullen te verkopen maar iedere toerist wordt tientallen malen per dag aangesproken of hij een houtsnijwerk of stenen olifantje wil kopen. Het is niet mogelijk om op normale wijze geld te wisselen in Zimbabwe. De zwarte markt wordt in Afrika vaak parallelle markt wordt genoemd. Hier is de Zimdollar 20 keer zoveel waard als wanneer je de Zimdollar bij de officiële bank omwisselt. Sommige hotels hebben een uitzonderingspositie. Als je bij hen via creditcard betaalt, gebruikt men een koers die dichtbij de parallelle marktkoers ligt. Dat maakt Zimbabwe een ingewikkeld land om op vakantie te gaan. Overigens is in de rest van dit land vrijwel geen toerisme meer. Vele luxe lodges stunten met hun prijzen om bezoekers te lokken. Toch is het af te raden om lang in Zimbabwe te zijn; het is erg duur door de slechte wisselkoersen van de labiele munt. Als je op de verleiding van de parallelle markt ingaat is de kans groot dat je of opgelicht wordt of in de gevangenis belandt. Buitenlandse valuta worden geaccepteerd. Je kunt gewoon met de euro betalen maar dat is relatief prijzig.

Uitgaan

Het stadje Victoria Falls is een leuke plek om te zijn omdat het veel mooie uitgaansgelegenheden heeft. In 'Eating House Mama Africa' is elke avond live-muziek. Het is er heel gezellig. Enig minpunt is dat ze olifant op het menu hebben staan. Er is weliswaar geen tekort aan olifanten en wel aan voedsel, dus kun je het de lokale bevolking moeilijk kwalijk nemen. Het eten van olifant is niet wereldwijd geaccepteerd. Het is nog maar 20 jaar geleden dat de olifant met uitsterven bedreigd werd. Inmiddels is het aantal olifanten overigens sterk gestegen. Ook krokodil staat op het menu. Dat is over het algemeen meer geaccepteerd omdat deze diersoort in de wereld volop wordt gekweekt. Hierdoor wordt de verhouding in de natuur niet verstoord. Als snack vooraf krijg je bij Mama Africa kleine gefrituurde visjes die je geheel opeet; knapperig en best lekker. Verder is voor de muziekliefhebber is 100 meter verderop de 'Croc Rock' een bezoekje waard. Hier is vaak live-muziek. Deze tent is in een soort kelder gevestigd. Boven de 'Croc Rock', op de begane grond is een eethuisje met een eindeloos lange menulijst. Ze hebben deze gerechten echter al jarenlang niet meer. Hier kun je wel Sadza eten met vlees of vis. Sadza is het plaatselijke gerecht wat van maïsmeel gemaakt wordt. In Zambia heet het Shimba. Het backpackers hotel ´The Shoestring´ is eigenlijk de leukste plaats voor jongeren om uit te gaan. Overigens bleek in 2011 the Croc Rock gesloten.

Bereikbaarheid

Voor Nederlanders is Victoria Falls goed bereikbaar via Johannesburg. Dat klinkt onlogisch omdat je daarna weer terug in noordelijke richting moet vliegen om in Zimbabwe te komen. Toch is het een omweg of heel erg duur om via het vliegveld van Livingstone of Zambia´s hoofdstad Lusaka te vliegen. Vliegen via de hoofdstad van Zimbabwe Harare is geen oplossing aangezien er weinig goede verbindingen zijn met andere steden. Mijn grootste aanrader voor reizigers naar zuidelijk Afrika is: neem veel extra kleren en schoeisel mee om weg te geven. Aan alle producten is hier een tekort. Warme kleren zijn welkom omdat het in de winter -5 kan worden. Zelfs in het meer welvarende Zambia zijn er velen die zeer blij zijn met alle extra's dat hen gegeven wordt.
Gerelateerde artikelen
Victoria Falls Safari LodgeDe Victoria Falls Safari Lodge is waarschijnlijk het mooiste hotel ter wereld. Vanaf je balkon of het terras kun je vele…
Air Zimbabwe tickets: goedkoop vliegen naar ZimbabweAir Zimbabwe tickets: goedkoop vliegen naar ZimbabweNaar Zimbabwe ga je als toerist meestal voor de Victoriawatervallen. Air Zimbabwe is een luchtvaartmaatschappij die je e…
Zambia, bezoek de beroemde Victoria FallsZambia, bezoek de beroemde Victoria FallsZambia is gelegen in Afrika en heette vroeger Noord-Rhodesië. Zambia grenst aan Congo-Kinshasa, Tanzania, Malawi, Mozamb…
Livingstone, slaperig Zambiaans stadjeLivingstone is een stadje vernoemd naar de beroemde ontdekkingsreiziger en ligt dichtbij de Victoria waterval. De meest…
De Republiek ZambiaDe Republiek ZambiaZambia is een land gelegen in Afrika. De officiële benaming van het land is: de Republiek Zambia. Het land grenst aan Co…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rdshanky, Pixabay
  • Als bronnen voor dit artikel heb ik alle genoemde lokale restaurants en markten verspreid over meerdere jaren zelf bezocht en met de mensen gesproken. Ook de informatievoorziening van de gidsen van de Victoria Falls heb ik als bron gebruikt.

Reageer op het artikel "Victoria Falls, grootste waterval ter wereld"

Reacties

Jelmer, 27-10-2009 20:45 #8
Zambiaanse kant is het mooiste om te zien! Hier kun je namelijk de meeste activiteiten doen zoals bungeejumpen, rotsslingeren, raften(Weet niet of het in oktober ook nog allemaal kan?) en uitgaan in Livingstone! Ook kun je bij het Royal Livingstone gaan zitten voor een drankje en een hapje. echter wel erg duur, ze hebben namelijk een aantal sterren. Je kan hier mooi op het deck zitten om over de rivier te kijken, nijlpaarden te spotten en het water horen vallen. Heerlijk. Ook kun je aan de zambiaanse kant een Boose-cruise maken. Een tocht met een boot waar je kunt eten en onbeperkt drinken voor 40 dollar ofzo? Ik vond het in ieder geval de moeite waard, maar je moet er maar zin in hebben. Ik ben 3 keer gegaan haha. Ik was er in Juli en Augustus en het is werkelijk waar prachtig!

Wouter, 23-04-2009 16:50 #7
Ik ga in oktober naar deze Falls. Nu lees ik, dat ze dan heel klein zijn en bijna opgedroogd. Is dat echt waar of is het nog wel de moeite waard om te gaan. En van welke kant zie je deze Falls het beste? Reactie infoteur, 23-04-2009
Wouter,
Van beide kanten is de waterval mooi maar helaas niet in oktober, als het kan moet je de reis naar februari/maart verplaatsen omdat het dan veel mooier is.

Joke, 27-11-2008 08:51 #6
Wat maakt het uit ofdat het de grootste is of niet. Hij is echt bijzonder mooi. Een aanrader voor iedereen. Toen wij er waren was hij erg rustig, houd wel in dat je goed naar de overkant kan kijken. Wij zijn er geweest in Oktober, toen waren we op vakantie in het plaatje Kasane in Botswana. Waar je erg goed vakantie kan houden en is maar 80 kilometer rijden met de auto naar de Falls.

Cor D'anjou, 10-11-2008 17:45 #5
Een woord SCHITTEREND

Tom008 (infoteur), 24-10-2008 16:06 #4
Inge, dank je voor je mooie reactie, de Vic Falls zijn echt geweldig om te zien. Bedankt ook voor de correctie. Inmiddels is de locatie niet meer de diepste sprong in de wereld. Jij bedoelt de Bloukrans Brug over de storms-rivier, die heeft recent het wereldrecord verbroken. Ik heb niet gebungeed in vic falls of Bloukrans, maar het moet voor de liefhebber zeer spectaculair zijn omdat je in een kloof springt.

Inge, 23-10-2008 14:43 #3
Owwww, prachtig om te zien weer. Ik ben vorig jaar bij de Vic Falls geweest, echt breathtaking! Eén van de mooiste dingen die ik ooit in m'n leven heb gezien. Ik heb ook de bungee jump gemaakt, een absolute aanrader. Het is een enorme kick om, zo tegennatuurlijk als het is, van een 111 meter hoge brug te springen aan een elastiekje! Daar mag je me altijd voor wakker maken. Wil echter één opmerking maken. De bungeejump bij Vic Falls is zeker niet de "diepste bungee-jump ter wereld". In Storms River, bij Kaapstad, is een nóg hogere brug (216m) met als enige verschil dat er geen water onder zit, maar grond. Daarnaast is er een nóg hogere bungeejump bij Macau (233m), al is dit van een toren af (maar daardoor vast niet minder gaaf). De jump bij Storms River en bij Macau staan zeker nog op mijn "things to do- list". Ben ook al aan het onderzoek of je niet van die brug bij Millau kunt springen, in Frankrijk. Die is nl. nóg hoger :) Voor alle anderen die deze sprong(en) nog willen wagen (letterlijk en figuurlijk): have fun!

Tom008 (infoteur), 23-09-2008 17:51 #2
Het ligt eraan hoe je 'de grootste' definieert. Je kunt kijken naar hoe diep het water valt. De Victoriawaterval valt op zijn diepst ruim 120 meter, maar dat is niet de diepste ter wereld. Verder kun je kijken naar de kubieke meter waterverplaatsing. In dat opzicht zijn de 'Vic falls' niet de grootste. Daarnaast kun je kijken naar hoe breed een waterval is. De Victoria is de grootste 'ononderbroken' waterval met zijn breedte van 1.7 kilometer. De Niagara en de Iguacu zijn wel onderbroken, wat inhoudt dat die watervallen zijn opgedeeld in meerdere segmenten. Daarom wordt over het algemeen de Victoria waterval als de grootste ter wereld aangemerkt.

Ronald, 22-09-2008 22:00 #1
Volgens een staatje 'hoogste watervallen ter wereld' op internet zijn de Victoria niet de grootste, wat natuurlijk wel een mooi staaltje is van toeristenwerving. Er zijn dus grotere en bredere.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Reacties: 8
Schrijf mee!